A valódi viták otthona

Reflektor

Balek vagy, ha nem húzod le az albérlőd?

Személyes tapasztalatok a lakáskiadás terén - I. rész

2016. december 27. - macska az úton

15748382_10210460710087914_1181026960_o.jpg

A budapesti ingatlanpiacon eléggé hajmeresztő dolgok zajlanak már jó ideje. Az egekbe szöktek a bérleti árak, miközben rengetegen nem csak azért nem találnak lakást, mert nincs pénzük, hanem azért sem, mert olyan kritériumokat támaszt a legtöbb tulajdonos, melyeknek nem tudnak megfelelni. És persze hamar egyértelművé vált a tendencia, hogy a gyorsan sok pénz elvéért egyszerűen rajonganak a budapesti lakástulajdonosok (sokan mondják erre, hogy ez a piacgazdaság), életképes bérlakás-programok még az ötletelés szintjén se nagyon jelennek meg ott, ahol döntéseket lehetne hozni a súlyosbodó lakhatási problémák kezelésére. Hiába áll rengeteg fővárosi ingatlan üresen.

És akkor magam is belecsöppentem ebbe a horrorisztikus világba...

Ezenfelül nemrég, szinte azonos időben két dolog is történt. Az egyik az, hogy kiderült, valójában még a várban is roppant olcsón lehet albérlethez jutni fű alatt, elég hozzá, ha a kerület, kellően szűkszavú, kormánypárti polgármesterével jó kapcsolatot ápol valaki, a másik ennél sokkal személyesebb természetű. A párom lakásából január végén kiköltözik a lakó, így tehát felszabadul az ingatlan.

Mi soha nem voltunk nagy májerek a lakáskiadás terén, nem csináltuk nagy pénzeket, mindössze három célt tűztünk ki magunk elé ezúttal is:

  1. Ne álljon üresen az a 36 négyzetméter.
  2. Ne kelljen saját zsebből, nettó kiadásként fizetni a banknak a törlesztőrészletet, ha már jelentős részben hitelre történt az ingatlan megvásárlása. (Nem közös tulajdonunk.)
  3. Igyekezzünk úgy kiadni, hogy az a bérlő számára és számunkra is megnyugtató megoldást jelentsen. (Fenntarthatóság?)

A jelenlegi lakónkra nem kellett vadásznunk, kedves ismerős, aki hamarosan vidékre költözik, így azonban nem volt mit tenni, ki kellett tapasztalnunk, hogyan kell lakást kiadni. Szerintünk.

Lakáskiadás? Abban van a nagy pénz. Elsőre talán sokaknak ez ugrik be, pláne, ha megtudják, hogy a környék se rossz (Tisztviselő-telep) és a lakás is nagyon otthonos, a 8 négyzetméteres galériáról, a sok-sok napfényről már nem is beszélve. Egy ilyen állítólag 90 körül indul, mi is sejtettük, olvastuk is és sokan mondták nekünk. Mi, ostoba idealisták viszont úgy döntöttünk, fontosabb a megbízható lakó, a mindenki számára hasznos együttműködés a lehúzásnál. Szóval legyen 60.000 a bérleti díj plusz a rezsi.

Igen hamar kiderült, hogy nagyon könnyű meglepni az embereket.

Egy 30.000 tagot számláló, kifejezetten albérletekre specializálódott facebookos csoportban tettem ki a lakást (van ennél háromszor nagyobb is), máshová ki se raktam hevenyészett hirdetésemet, aminek a végére még az Urbanista egyik cikkét is belinkeltem, ismerjék csak meg az érdeklődők a környéket, ahová költözni szeretnének.

alberlet_hird.jpg

Nem sokat kellett várnom a visszajelzésre, már aznap éjszaka is fél 3-ig leveleztem a potenciális érdeklődőkkel, annak ellenére is, hogy képeink ekkor még nem voltak a lakásról. És persze nagy érdeklődéssel olvastam a kommenteket, melyek szintén jól prezentálták, milyen elvárásaik vannak a lakáskeresőknek, milyen pofonokba szaladtak bele idáig, miért hihetetlen számukra, hogy valaki tényleg ilyen áron szeretné kiadni normális, élhető lakását.

A legmeghatározóbb véleményt az alábbi kommentek tükrözik a leginkább:

„Ezt hogy csinálod mester? :D Ilyen egy korrekt tulaj… Nem értem, más miért kér el 100+rezsit egy 28 négyzetméteres putris lakásra?”

„Végre egy normális ember. Ebben a pénzéhes világban.”

„Több ilyen főbérlő kellene... Korrekt ár, korrekt bérlő!!!”

Van annyi önkritikám, hogy ne gondoljam magam akkora arcnak, mint amekkorának ezek a kedves emberek a hirdetésünk alapján beállítottak. És hazudnék, ha azt állítanám, hogy nem hozott hamar zavarba a nagy lelkesedés. Persze volt, aki józanul feltette a kérdést:

„Igen, nagyon szuper ár, de jártatok már a delej utcában?”

És bár odaírtam, amit a dologról gondolok:

„Szerintem a Tisztviselő-telep egyáltalán nem rossz környék. De nyilván nem feltétlenül kell ugyanúgy gondolnunk. A lakás a mellékelt cikkben tárgyalt épületegyüttesben található, itt az oldalsó kapuk elektromosak, a főkapunál portaszolgálat van.”

Kifejezetten jól esett, hogy olyanok is hozzászóltak, akik ismerik a környéket:

„Jártam igen. És a 8 kerben szerintem a legjobb környék!” míg más a kontextus kedvéért hangsúlyozta: „Népszínház utcában meg 90 ezerért adnak ekkora lakást. Ott jártatok? És kiveszik ott is annyiért.”

A gyanakvás persze nyilván nem alaptalan, ezt felróni kár is lenne, ráadásul jól mutatja, sokan tényleg örömmel húzzák le azokat, akik kiadó lakást keresnek.

„Elnézést kérek az előítélet miatt!!! Ezt nem tudom elhinni, szerintem valami móka lesz a végkifejlet :) - de ha tévednék, akkor le a kalapokkal Csepregi János előtt és elnézést kérem ,hogy bátorkodtam gyanakodni!!!”

Elég volt néhány óra, hogy rettenetesen bevonódjak érzelmileg is, amivel persze csak a saját helyzetemet nehezítettem meg. Segíteni mindenkinek és lakást kiadni egyszerre nem lehet, ha olyan vagyoni helyzetben van az ember (és véletlenül se szeretnék panaszkodni), mint amilyenben mi vagyunk, de az alapján a rengeteg keserűség alapján, ami pillanatok alatt rám ömlött, az eddigi tapasztalataim csak tovább erősödtek: egészen megdöbbentő, hogy mi folyik az albérletekkel kapcsolatban ma Budapesten. Egészen megdöbbentő, hogy az embereket mennyire meglepi, ha nem akarják lehúzni őket, ha nem akarják elvenni tőlük az utolsó fillérjeiket is. Nem gondoltam, hogy 2016-ban azért fog hálálkodni nekünk, nekem bárki is, mert normálisan, tisztességesen szeretnénk csinálni valamit. És ez bizony nagyon nincs jól.

Két átlagos (és nem a számtani átlagra gondolok) fizetés mellett megfizetni 90+rezsit, esetleg nevelni egy vagy két gyereket, szinte lehetetlen. Ráadásul, még ha sikerül is, félretenni már nem lehet, így soha nem lesz annyi önerő, hogy esetleg hitelre vegyen valaki valamit. Aminek a törlesztése, ha bank rábólint, nagy valószínűséggel lényegesen alacsonyabb volna, mint az az összeg, ami elmegy lakbérre.

De hogyan válassz 80 jelentkezőből egyet? Egy egyedülálló bérlőt? Egy családot? Bárkit? Ugyanis ha a kommunikációt komolyan veszed, nem úszod meg, hogy megismerd mások életét, hogy aztán már egy sok-sok személyes részlet ismeretében kelljen döntened.

Csepregi János

A sorozat folytatódik! A következő cikkben a lakáskeresőkkel folytatott beszélgetések alapján összegyűjtött tapasztalatokról számolunk be.

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük! 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr5312075509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BiG74 Bodri 2016.12.27. 21:24:18

@erkölcsi hulla:
Orális szex?
Amúgy mindegy, sajnálom, hogy ilyen a helyzeted, de egyszer biztos jobb lesz gondolom, ha vállalod a macerát.

dr. pretender 2016.12.27. 21:27:58

@komolytalan samu: Budapesten a KSH adatai szerint több mint 900 ezer lakás van! Ha 10 ezer turistáknak kiadott lakás van, akkor az ennek az 1%-át teszi ki, ami elhanyagolható nagyságrend! Meglepő lenne, ha ennek valóban ekkora árfelhajtó hatása lenne. Ráadásul a rövidtávú lakáskiadás teljesen más tevékenység és sokkal-sokkal több aktivitást igényel a tulajtól, ezért egy csomó esetben még a kecsegtető profit ellenére sem alterntívája a hosszútávú "albérleteztetésnek". Ráadásul a legtöbb airbnb-lakás felújított, normálisabb lakás (leggyakrabban ikea-katalógusra emlékeztetnek) valahol a belvárosban - ez igazán nem magyarázza, hogy miért kérnek el horror árakat a külső lakótelepek lerohadt paneljeiért is.

komolytalan samu 2016.12.27. 21:32:00

@Novák Aircraft Ferencné: A világ minden nagyvárosában ugyanez történik. Berlinben, New Yorkban, Varsóban is. Dzsentrifikációnak hívják a szakemberek. A belső lepusztult kerületeket felkapják a fiatalok, bulinegyedet csinálnak belőle, aztán ahogy a kerület egyre vonzóbb, jönnek a pénzesebb befektetők és a romkocsmák területén szállodákat, klubbokat építenek. A terület meg szépen megnyugszik. Cserébe megy a következő kerületbe. Budapesten ez a 8-ik lesz.

Felhívom a figyelmét, hogy nem csak ön, de a fiatalok is az állam polgárai. Ők is kérhetik, hogy védjék meg az érdekeiket. Egyébként egy db kerületnél ez sosem lesz nagyobb, annyit lehet engedni a belvárosban is. Mellesleg, a hetedik kerület nagy része a bulinegyed előtt is mocskos, lepukkadt hugyos hely volt, ahogy a 8-ik is az a mai napig. Nagyobb tömeg van és hangosabb, ennyi a változás. Aki ott lakik, aranyáron tudja eladni a lakását, szebbe, jobb minőségűbe tud költözni az ott kapott pénzéért.

dr. pretender 2016.12.27. 21:32:28

@Novák Aircraft Ferencné: A nagyvárosok belvárosai sehol a világon nem lakónegyedek, hanem irodai és szórakozónegyedek. Ezen kár siránkozni.

vavhab 2016.12.27. 21:36:31

@Novák Aircraft Ferencné: Volt mar ra pelda tobb nyugati es eszaki orszagban hogy az allam koraltozta az alberletarakat. Nem mindenhol sult el jol, sot azt hiszem a ?Svedeknel? kifejezetten rosszul....

Novák Aircraft Ferencné 2016.12.27. 21:48:27

@vavhab: Nyilván a tulajok számára rosszul, hisz kevesebbet zsebelhettek be.

komolytalan samu 2016.12.27. 21:48:48

@dr. pretender: a 900 ezer lakásból cirka 20 ezer jut a bulinegyedre, és még 40 ezer a közvetlen környezetére. Ott a 10 ezer már nagyon is számít, főleg, ha az az árfelhajtó.
Úgy működik, mint egy bedobott kő: az onnan jobb pénzzel elköltözők magasabb árat tudnak fizetni a többi helyen, ami megdobja az általános árszintet és így tovább.

Ebben persze pszichológiai tényezők is játszanak, és ahogy írtad és egyetértettem veled, a lakossági befektetetések ingatlan felé fordulása ezt a hullámot felkapta, felerősíti és elnyújtja. E nélkül valószínűleg már megbicsaklott volna, és nem is lenne ekkora kiterjedésű.

Ha regionálisan nézed, akkor nagy vonalakban látszik, hogy Nyugat Magyarországon a belső migráció löki fel az árakat (és az arra épülő befektetési hullám), Budapesten és Pest megyében a szálláskiadás és a befektetési hullám (ezt erősíti, hogy az itteni lakosság befektethető tőkéje a legmagasabb). Ebben a két régióban a legmagasabb az ingatlanár növekedés. Máshol ez inkább csak a nagyobb városokban jelentkezik, Kelet Magyarországon pedig van, ahol egyáltalán nem.

Makroszinten, az alacsony kamatok mellett, az árszintnövekedést az is turbózta, hogy a lakosság éppen kikecmergett az jelzálogadósságok alól, egy kicsit élénkült a gazdaság, és a lefojtott ingatlanpiac e miatt is rúgott egy nagyot.

Novák Aircraft Ferencné 2016.12.27. 21:51:46

@komolytalan samu: A fiatalok inkább menjenek a jó levegőre dolgozni és gyereket csinálni, mint hogy a romkocsmákban drogoznak isznak és mindenféle nemi betegségeket szednek össze.

c4771du5 2016.12.27. 21:52:23

@dr. pretender: @finom szaftos oldalas:
Utoljára 4-5 éve szerettem volna lakás hitelt felvenni, akkor az egyik legjobb megoldással, havi 55000 ft-ra jött volna ki a törlesztőm. Ez 6,6M ft, ha jól emlékszem a kalkulációra, ehhez kellett volna 4M önrész. 5 éve ennyi pénzből egy átlagos 1,5 szobás panelt lehetett kapni 11.kerben. Akinek volt esze, meg pénze, az akkor ezt meg is lépte, haverom is egy ekkora lakását bérel, ott. Ha ezt a lakást én kiadtam volna 70E-ért, akkor sacc az általad említett 5-6% hozam megvan. 70+rezsi, tök reális! Én boldog vagyok, mert tízen X év után van egy lakásom, a lakó meg örül, mert nem kellett évente költöznie.
A kedves említett barátom 120+rezsiért bérel egy ekkora lakást, amin nincs már hitel, miközben a reál értéke az állapota miatt maximum 60-65E lenne.
Úgy érzem, hogy kicsit több a hozama, mint ami indokolt lenne, de hát szíve joga, hiszen az övé. Ám szerintem ezen aránypárokkal az ilyen embereket jogosan lehet kapzsinak titulálni, amit nyilván ő nagy ívben leszar, attól még én gondolhatom ezt.
Szóval ezért lenne jó, ha lenne valami szabályozás, vagy kezdeményezés, akármi, mert ennyi erővel, ha meg háromszorozódik a Magyarországra látogató turisták száma, lakás meg nem épül, akkor háromszorozódni fognak a lakás, vele együtt az albérlet árak is? És akkor mindenki, aki eddig Pesten dolgozott, de már nem tudja kifizetni az albérletet, mert az ár követte a "piacot", az legyen kedves költözzön tanyára, mert annyit is ér?

@dr. pretender
Nem az 1% a lényeg, ez csak egy szám, bár 10000 lakás az nem kevés. Hanem hogy belendült ez a piac és rájöttek, hogy ha ezzel foglalkoznának inkább, akkor havonta 2,5-3x annyit profitálhatnának belőle (már ha non-stop ki van használva), mint hagyományos bérbeadással. Aztán valaki át is állt erre, valaki meg inkább marad a régi vonalnál, de emelt a bérleti díjon, hogy közelítsen a "nyugati" trendek felé.
Nekem konkrétan ezért kellett elhagynom az előző albérletemet. Elmondta nekem a tulaj, hogy ne haragudjak, de ő tovább 80-ért már nem tudja kiadni nekem a lakást, piaci áron sokkal jobban is kiadhatná már. Erre mondtam neki, hogy rendben, 100E-t ki tudok gazdálkodni, neked van stabil lakód, karban van tartva a kecó, nekem meg van hol lakni. Nem volt elég. :) (28nm-ről beszélünk)

elemes 2016.12.27. 21:59:04

@onlame:

persze, szerencse kell hozzá -- és normális tulajdonos, aki meg tudja különböztetni a jó bérlőt és a rossz bérlőt.

komolytalan samu 2016.12.27. 22:03:27

@c4771du5: Két fontos mondatot írtál: "több a hozama, mint ami indokolt lenne" és "lakás meg nem épül"

Ilyen nincs. Ez a piac lényege: ha a hozamok magasabbak (most azért, mert a hirtelen megugró keresletet a kínálat nem tudta azonnal követni, hiszen ez több éves projekt).

Az fog történni (már történik egyébként), hogy a befektetők a magas hozam miatt ugyanúgy lakások tízezreit fogják felépíteni a következő években, ahogy a válság előtt tették. Ez egészen addig fog folytatódni, amíg a hozamok (az értékesítési és albérletárak) el nem kezdenek csökkenni, és el nem jutnak egy olyan szintre, ahol már nem éri meg.

Ez sajnos idő kérdése, pár évig még keresleti lesz a piac.

Novák Aircraft Ferencné 2016.12.27. 22:09:54

@komolytalan samu: Hogy mi vagyok?? Nem vagyok semmiféle trol. A főváros a fiatalság ellumpenesedése miatt aggódom. Ez valamikor egy rendes tiszta város volt. Ki kell seperni végre a mocskot innét!

c4771du5 2016.12.27. 22:25:09

@komolytalan samu: ÁMEN!

És értem amit írsz, keresleti a piac. De ha a zéró költségű lakásért kapna reál értéken 65E forintot, az így is végtelen % hozam, 120E meg ahhoz képest pláne az.
Ezt mint egykori sértett írom, és még sokan vagyunk ezzel így, hogy a fizetésünk semerre nem mozdult, de azért fizessek jóval többet a lakhatásért, mert a piac ezt diktálja... Köszi! :D Másik vonal, de ez egyébként azt is szüli, ami most az egyes szakiparokban tapasztalható, hogy nem lesz lassan aki elvégezze a szakmunkákat, mert az adott keresetű szakemberek így kiszorulnak még az agglomerációból is.

Szóval értem én a piacot, csak nem szeretem. :D

erkölcsi hulla 2016.12.27. 22:35:58

@Novák Aircraft Ferencné: Hibáztasd a külföldieket, nem láttam még a hipszter retkeken kívül mást akik szeretné ezt a 'romkocsmaizmust', lepukkantott helyek, cserébe ihatsz vizezett sört öccázér.

vavhab 2016.12.27. 22:47:02

@Novák Aircraft Ferencné: Nem nem csak a tulajdonosokrol van szo... Ha mestersegesen ertsd. allami beavatkozas reven mesetersegesen alacsonyan tartjak a bereket akkor egyszeruen nem eri meg lakast venni, mindenki berleni akar. A befektetok sem vesznek lakast es senki, ebbol egyenes kovetkezik hogy epiteni sem fog senki hiszen minek, ugysem veszi meg senki. Igy az epitoipar es az ingatlanpiac stagnal, ergo egy ido utan lakashiany alakul ki. Es mar nem csak venni de berelni sem lehet hiszen a lakossag novekedese meghaladta a lakasepites utemet. Emlekeim szerint ez zajlott le Svedorszagban... Szoval ovatosan az effele szocialista huzasokkal.

onlame 2016.12.27. 22:57:09

@csentecsa: igen. és jön az atomháború is... hülyeségeket ne beszéljünk már. most nincs devizahitel, ahhoz, hogy elszálljanak a törlesztők a jegybanki kamatoknak kell durván elszállni. ha esnek az ingatlanárak, abba nem rokkan bele senki...

onlame 2016.12.27. 22:59:54

@Novák Aircraft Ferencné: Ekkora baromságot. És akkor jobb lesz a csóróknak, ha a magasabb keresetűeket még jobban adóztatják? Tipikus dögöljön meg minden tehén mentalitás. :DDD

onlame 2016.12.27. 23:04:26

@c4771du5: "Itt mi történt? 30-40-50 éve épített panelek, ikea bútorokkal felpimpelt tégla romok árai szálltak a csillagos égbe, miközben egy panelház folyamatosan csak romlik pl"

Nem. Nem ez történt. Ha ikea bútorokkal felpimpelt lakások szálltak volna csak el, azzal nem lenne semmi gond. Viszont a lerobbant szemétbútorokkal telepakolt putrik is elszálltak a belvárosban, csak azért, mert a belvárosban vannak.

De tudod mi a helyzet? Hogy te irreális árról beszélsz, miközben meg vannak, akik kiveszik ezeket a lakásokat. Szóval lehet, hogy a szuzukid nem megy el annyiért, de leginkább azért nem, mert nem kell senkinek. Viszont albérletet meg keresnek az emberek még. Kereslet-kinálat. Mivel hatalmas a kereslet és alacsony a kinálat, ezért elszálltak az árak. Ez be fog állni egy szintre, és amig nem épül rohadt sok lakás, vagy el nem kezdenek az emberek inkább Budapesten kivülről bejárni, addig ez nem fog változni.

Arcade Macho 2016.12.27. 23:19:07

kedves hirdeto
luuuuuuzer vagy mert dragabban ki lehetne adni, meg amugy is ha OTP reszvenyt vettel volna 1 eve most dupla penzed lenne, ha meg piaci aron kiadod es a vegen atizelnek a palankon akkor meg azert vagy luuuuuuuuuuuzer mert nem rendesen valogattad meg az alberloket
es a tobbi es a tobbi es a tobbi

azert ha 60e -ert meghirdeted es valogatni is tudsz akkor valszeg kisebb lesz a lehetosege hogy atcsesz az alberlo

Arcade Macho 2016.12.27. 23:23:17

amugy meg a mostani csillagaszati alberleti dijaknak van meg egy oka, ez pedig a BIZONYTALANSAG
hogyha valakinek van (ebben az esetben!!!) mar meglevo megbizhato alberloje aki 40e-t fizet az akkor nem megy ki a PIACRA !!!
nem mellesleg az SZJA az ugyebar regi ismerosnel / rokonnal nem is jatszik

Arcade Macho 2016.12.27. 23:26:04

@whale: "Emléxem a hirdetésedre is, meg a kommentekre is. Aki a piaci ár alatt ad ki, az nem jó fej, hanem lúzer."

en is emlexem a kommentjeidre!!!
akkor ugye az Uberesek csak szimplan luzerek?
az neked akkor fajt, ez a mostani miert nem faj?
miert nem magyarazod meg hogy az ilyen luzereket is mindenkeppen el kellene lehetleniteni?

dr. pretender 2016.12.27. 23:26:09

@komolytalan samu: na igen. de egyébként kétoldalú dolog, tehát ha a keresleti oldalon a bérlő hajlandó a dohos, nagy belmagasságú, sötét lyukakért pár éve még elképzelhetetlen összegeket fizetni csak azért, hogy ne kelljen kicsit távolabbról metróznia vagy buszoznia... hát akkor ez van, nyilván akkor ennyiért fogják kiadni ezeket a lakásokat. szóval a fogyasztói oldal is lehetne talán tudatosabb, bár nyilván ez nem könnyű, ha szűk a kínálat, de valamennyi mozgástér azért csak van...
de azért én is nagyon el lennék keseredve, ha most keresnék albérletet.
talán a lakásárak lassan lejjebb mennek most már, kezd a lufi leereszteni. vagy nem? a bérleti díjak ezt csak lassabban fogják követni a hosszabb távú elkötelezettségek miatt.

Arcade Macho 2016.12.27. 23:38:19

@dr. pretender: a Zallam erre azt valaszolja hogy megkafeteriazza az albidijat, szoval egy mesterseges keresletet gerjeszt
pedig berlakasprogram tobbet segitene ezen...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.27. 23:41:17

@onlame: Én ki tudtom fizetné még a jelenlegi nagyobb árat is, de azért húzom az számat, mert a többség pofátlanul nevetséges árat kér. Félig bútorozatlan, alagsori lakás a 11. kerületben légkondi nélkül 120k-ért 38 nm-ért? Na fárasszanak már ilyen faszságokkal. Erre azt mondtam a kiadónak, hogy szórakozzon mással. Mert eredetileg 100-ért adta és arra bólintottam.

vavhab 2016.12.27. 23:43:04

@csentecsa: Kedvezo hitel? Mire gondolsz? :DDD A valtozo kamatozasu predator hitelekre? Azok minden voltak csak nem kedvezoek. LOL Pont ezert bukott be az egesz rendszer, mert boldog boldogtalan kapta az 5/1, 7/1 ARM hiteleket. Aztan amikor 5-7 het ev utan a fix ratabol hiretelen 4-szer akkora valtozo kamat lett akkor ment a csodalkozas es nem tudtak fizetni.... Szerintem nezz kicsit utanna jobban.

Arcade Macho 2016.12.27. 23:43:17

@c4771du5: "Erre mondtam neki, hogy rendben, 100E-t ki tudok gazdálkodni, neked van stabil lakód, karban van tartva a kecó, nekem meg van hol lakni. Nem volt elég. :) (28nm-ről beszélünk)"

hat latod
te vagy a LUZER
en ebben a helyzetben siman kijatszottam volna az adut hogy en vagyok birtokban, elvegre a torvenyek lehetove teszik...
2-3 havi kimaradas es elgondolkodott volna a kocsog kapzsija hogy kivel b.szakodjon

dr. pretender 2016.12.28. 00:09:00

@Arcade Macho: Igen, bérlakások kellenének, de ettől a kormánytól nem lehet érdemi intézkedést várni ezen a téren, semmilyen szándék nincs bennük a tömegek lakhatási helyzetének megoldására, csak az általuk preferált, egyébként támogatásra pont nem szoruló rétegeknek juttatnak lakáscélúnak címzett pénzt. Ráadásul a lakástámogatási rendszeren keresztül nem is lakhatási, hanem népesedés- és gazdaságpolitikai célokat akarnak keresztülvinni, ami egy iszonyatosan káros irány. (Az önkormányzatok meg totálisan ki vannak véreztetve és a még meglévő önkormányzati lakásállománnyal sem nagyon tudnak mit kezdeni, ilyen típusú beruházás, bérlakásépítés tőlük sem várható.)
De az "ősbűn" az az állami/önkoris lakások privatizációja volt a rendszerváltás után. Az egy teljesen elhibázott (ráadásul társadalmilag végtelenül igazságtalan) lépés volt, már rövidtávon is komoly problémákat okozott, és még most is ennek a levét isszuk.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.28. 00:36:59

Azért drága a lakhatás, mert:
-szar a közlekedés, ha nem laksz a belváros közelében akkor szopsz
-idióta szabályok, amik miatt nem építhető a helyet hatékonyan használó magas lakóépület, mert "elrontja a városképet".
-alacsony kamatok miatt nincs alternatíva befektetésre
-a hülye cégvezetők még mindig csak a belvárosban tudják elképzelni a szarjukat, így a droidok is a közelből akarnak bejárni

zenitó 2016.12.28. 04:14:29

@fidesz maszop dk egykutya: Nem sok helyen járhattál a világon,ha szerinted szar a budapesti közlekedés. Lehetne persze sokkal jobb is,de nem sok olyan része van a városnak,ahonnan 1 óra alatt ne lehetne bejutni a belvárosba.
Ne hidd azt,hogy 30 emeletes épületek esetében jelentősen csökkennének a négyzetméterárak. Sót,még nőnének is,hiszen a többségük panorámás lenne.
Az alacsony kamatok valóban a befektetésre ösztönöznek,ugyanakkor az élet más területeire jótékonyat hatnak.
Te tényleg nem vagy tisztában a budapesti helyzettel,egyáltalán nem akar már szinte senki a belvárosban irodát. Jártál mostanában a Váci úton? Esetleg az Info Park közelében? Mert egyik sem a belváros.

mindenannyi 2016.12.28. 05:46:20

@Arcade Macho: Igazad van, a főbérlő zsarolása és sakkban tartása valóban megalapozza a hosszú távú együttműködést. *irony*

Belabacsi392 2016.12.28. 07:54:17

A cikk utolsó kérdésének megválaszolásához érdemes használni a bérlőminősítő szolgáltatást. Segít kiszűrni a 80 jelentkezőböl azt a párat akikkel tényleg érdemes beszélgetni, megismerkedni közelebbröl.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.28. 08:02:21

A lakáskiadás háború. Ha nem keménykedsz a bérlőddel, ő fog keménykedni veled.

Zsuzsi25 2016.12.28. 08:08:15

@mindenannyi: Az n3m visszaeles, hogy a szep lakasom nem 2 ftert adom ki....

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 09:04:24

Látom egyeseket zavarja, hogy az árakat nem a jóállambácsi hanem a Szent Piac szabályozza. Volt valami plakát az 50es években "Harcolj az árdrágtók ellen" szöveggel.

Mindemellett megjegyezném, hogy a lakás tulajdonosa az a tulajdonos nem főbérlő, és aki kiveszi a lakást tőle az nem albérlő hanem bérlő. Ha majd az aki Jánousunktól 60ért bérli a lakást adja ki albérletbe 90ért valakinek onnanól lesz főbérlő-albérlő

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 09:13:42

@Arcade Macho: "en ebben a helyzetben siman kijatszottam volna az adut hogy en vagyok birtokban, elvegre a torvenyek lehetove teszik...
2-3 havi kimaradas es elgondolkodott volna a kocsog kapzsija hogy kivel b.szakodjon "

aztán te lettél volna a legjobban felháborodva ha véletlenül elcsúszol a lépcsőn és kezedlábad eltörik

Szakyster 2016.12.28. 09:24:29

@eßemfaßom meg áll: Az a legjobb, így a tulaj mehet a börtönbe, és fél év garantált ingyen lakás.

finom szaftos oldalas 2016.12.28. 09:26:34

@c4771du5: Van mi szabályozza a dolgot... úgy hívják, piac. Erre vágytunk 40 éven át. Most itt van és mindenki az erős állami szabályozás után sír. Miért nem azon erőlködik inkább, hogy több pénzt keressen? Ha az ismerősöd egy 60-65 ezret érő lakást bérel 120-ért, akkor egy marha lehet... Vagy mégsem talál 60-65-ért másikat ?
Elmondtam már, hogy nem a turista biznisz az oka annak, hogy sokan abban próbálkoznak (mert annyira nem nagy üzlet), hanem a bérbeadás rendezetlen jogi helyzete. Itt is működhetne úgy, mint nyugaton, ha normális szabályok lennének. De persze attól olcsó még nem lenne... Mert ugye nyugaton is úgy kezdődik, hogy 1 hónap előre, 3 hónap kaució meg még a közvetítő jutaléka... elő kell venni kapásból 4-5 ezer eurót. Hiába minden, pénz nélkül mindehol sz.rban van az ember. Kivéve a kommunizmusban, ahol a másokéval is jól lehet verni a csalánt, de hát az a modell bebukott.

finom szaftos oldalas 2016.12.28. 09:37:42

@Arcade Macho: No látod, ezért mennek a népek inkább a bulituristák felé... mert egy ruppótlan suttyó bérlő így is hozzáállhat ma Magyarországon. Ha drágállod, akkor felmondasz és elköltözöl, nem pedig zsarolgatsz. Ez a normális lehetőséged van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 10:08:59

Olyan sokan használják a belváros szót. Definiáljuk már kérem, hogy ez kinek mit jelent...

A Nagyvárad tér és környéke még az? A Hungárián belül még az? Budán mi a limit? Nagyszőlős utca? Savoya Park? Ki hol húzza meg ezt? Mert, ha csak a Nagykörút, akkor talán húzzák már ki a fejüket a ******. Még ezen a távon kívül sem nagyon lehet emberi áron albérlethez jutni vagy szinte sehogy.

Arcade Macho 2016.12.28. 10:14:46

@mindenannyi: amit leirtam az nem zsarolas!
zsarolas az amikor valamilyen elony eleresehez megfenyiti az ember a masikat
szigoruan BUNTETENDO is, szerintem boven BTK !!!

az lopikula, ha az ember nem fizeti az albit meg a rezsit sem, ha buntetendo lenne akkor nem felnenek ettol annyira az emberek...
ha dragallom, akkor elek a torveny adta lehetoseggel, ennyike...
ami a csovon kifer, ugy ertem a kozuzemi csoveken ami kifer :)

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 10:34:46

@Szakyster: Miért menne? Véletlen balesetek mindenkit érhetnek.

Arcade Macho 2016.12.28. 10:38:22

@finom szaftos oldalas: "ezért mennek a népek inkább a bulituristák felé... mert egy ruppótlan suttyó bérlő így is hozzáállhat ma Magyarországon"

a korrekt es varosnezesre vagyo csendes parokat akartad mondani?
vagy a bulituristat aki osszehanyja a lepcsohazat es hajnali negykor ott zajong?

nos a jo szomszedsag az nagyon jo dolog, joban kell lenni a szomszedokkal, de ha mellem gorenykedne egy ilyen akkor valszeg a kis bulituristacskak egyparszor szopnanak a pillanatragasztozott zarral, esetleg amikor mar indulna a retur repulocske, csak hogy erezze a balkani torodest, esetleg menne ki a youtube -ra a szenvedese...

150 Ft egy doboz, talan ketszerre is fel lehet am hasznalni, egyeb kerdes?

mondom a jo kapcsolat az alapja sokmindennek, ha a tulaj az egy g.ci akkor ot nagyon konnyen meg lehet am szopatni

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 10:38:37

@Arcade Macho: Na ezért se találsz olcsón bérletet, mert az árban benne van az ilyen kretének kezelési költsége is.

onlame 2016.12.28. 10:48:26

@csentecsa: Az USA-ban az volt a probléma, hogy bárkinek adtak hitelt, azzal a felkiáltással, hogy lakáshitelt mindenki törleszt. Aztán ezeket a hiteleket összecsomagolták, és eladták befektetőknek a magas hozam reményében, és vitték mint a cukrot.

Itthon még el se értük a válság előtti árakat szinte. Továbbá most már nem lehet önerő nélküli devizahiteleket felvenni, vagyis sokkal keményebbek a feltételek ahhoz, hogy hitelt kapjon az ember.
A befektetők meg nem hitelből veszik az ingatlant.

"korábban sokan kedvező hitelből fektettek ingatlanba, amiből túl sok lett, aztán már nehéz volt szabadulni tőlük."
Ne aggódj, Budapesten nem lesz túl sok az ingatlan az elkövetkezendő 10-20 évben biztosan, mert NEM ÉPÜL ELÉG LAKÁS. Évente 3-4-szer ennyinek kéne épülnie. Stockholmban is ezért nem pukkan ki az ingatlanlufi már vagy 15 éve, mert egyszerűen nem tud elég lakás épülni.

Szóval nem kell aggódni, ez a lufi nem fog még egy darabig kipukkadni.

Mondjuk nekem mindegy, mert egy darab saját lakásom van, szóval ha lesz is krach, azon én nem-igen tudok vesziteni.

Arcade Macho 2016.12.28. 10:48:47

@eßemfaßom meg áll: igen a sok kretent le kell kezelni valo igaz!!!
az is igaz, hogy a kretenek miatt dragul a keczo!!!
de a kretenseg az ott kezdodik amit ez a tulaj eljatszott:

@c4771du5: "Erre mondtam neki, hogy rendben, 100E-t ki tudok gazdálkodni, neked van stabil lakód, karban van tartva a kecó, nekem meg van hol lakni. Nem volt elég. :) (28nm-ről beszélünk)"

amugy meg ne sirjon a SZÁJAD
ez maga a SZENT PIAC!!!
megvannak a jatekszabalyok, tiisztan le van irva, mar csak be kell tartani, ugy pl. hogy nem zsarolunk meg nem lokjuk le a masikat a lepcson...
vagy esetleg mar megy a brühühühühühühü hogy a ZALLAMBACSI szalljon be es rendszabalyozza meg a berloket, vagy esetleg elvarnad te kis kommunista hogy a zallami eroszakszervezet lepjen fel helyetted?
elobb meg nem a szent piacot eltetted?

onlame 2016.12.28. 10:54:16

@molnibalage: Az ilyeneket el kell küldeni a f*szba. Én ilyenkor mondtam azt, hogy kiveszem 100-ért, kell - nem kell? Ha nem kell, akkor álljon üresen 120-ért. Ha két hónapig üres 120-ért, akkor olyan mintha 1 évig kiadta volna 100-ért.

Arcade Macho 2016.12.28. 10:58:29

@onlame: panelugyileg tennek hozza par aproszagot...
van az a tekkemes mero
na most ha hevitik a radiatort akkor fel milka koltseg is keletkezhet!!!
ezert sem ertem en ezt a nagy kapzsisagot hogy most havi +20e -ert kiraknak egy megbizhato berlot, aztan jon egy masik aki ablakkal szabalyozza a futest es 5-on van a radiator allandoan es akkor 4 honap alatt osszehoz a tulajnak fel milla rezsikoltseget ami ugyebar 1 ev mulva kerul majd kifizetesre

onlame 2016.12.28. 10:59:31

@Arcade Macho: "en ebben a helyzetben siman kijatszottam volna az adut hogy en vagyok birtokban, elvegre a torvenyek lehetove teszik"

Van bejelentett munkahelyed? Mert akkor be lehet hajtani rajtad kamatostól, ügyvédi költségestől. Ez a nem fizetés akkor működik, ha nincs bejelentett munkahelyed, nincsenek ingóságaid, stb.

finom szaftos oldalas 2016.12.28. 11:03:06

@Arcade Macho: Gratula, szép ember vagy. A Jóisten mentsen meg engem az ilyen üzletféltől, mint amilyen Te vagy. Amúgy 5 éve csinálom a szállás bizniszt és eddig még csak a turisták panaszkodtak zajongó lakókra, sohasem fordítva. Olyasmiről beszélsz, amiről fogalmad sincs, mert sosem csináltad.

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.28. 11:04:59

@csentecsa:

A vele való beszéd előtt gyakorlom a tükörben, hogy dühös vagyok.

onlame 2016.12.28. 11:06:37

@fidesz maszop dk egykutya: hagyjuk már ezt a szar a közlekedés dolgot... lusták az emberek ingázni. máshol simán ingáznak irányonként 40-60 percet, itthon ez nem divat. megértem, hogy kényelmetlen, de vagy ez, vagy a drága albi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 11:08:18

@onlame: Nem is vettem ki. Azóta - igaz, hogy ismerősön keresztül - de sokkal magasabb színvonalú full bútorozott két szobásat veszek ki 110+ rezsiért. Ez sem olcsó, de ez kb. korrekt. A vicc az, hogy Hungárián kívül is volt aki a 30-38 nm-ért kért volt 110-120k-t... (Ennél picit beljebb vagyok, de a Körúton kívül már a 8. ker szélén.)

inebhedj - szerintem 2016.12.28. 11:09:37

@maxval bircaman BircaHang szerk:

Ez afféle önbeteljesítő jóslat, ezzel a hozzáállással csak olyan bérlőkhöz jutsz, akik igazolni fogják ezt, a "normális" hozzáállású bérlők meg kerülni fognak, és inkább a "normális" hozzáállású tulajdonosokkal szerződnek. (Egyébként ha extrapolálod az elméletedet, akkor ugye számodra triviális, hogy a telefon-, kábel-, internet-, áram-, víz-, gáz-, pénzügyi-, egészségügyi-, oktatási- stb. szolgáltatód is így áll Hozzád, úgyhogy egy szavad se lehet a szolgáltatásuk minőségére, sőt, voltaképp Te, mint fizető ügyfél, Te vagy leginkább útjában a prosperitásuknak. Ja és ne állj itt meg, terjeszd ki mondjuk a politikára, államra is.)

@hozzászólók:

Egyébként a bérlemények esetében (meg még sok más helyen) a piaci kereslet-kínálati szabály így közvetlenül és azonnal nem érvényesül, ez csak valami városi álközgazdasági legenda, lévén a termék / szolgáltatás nem valós időben jön létre, valamint jelentős szerepet játszik a trend/divat.

Az, hogy "a bérlők lusták kicsit is utazgatni, ezért a belvárosban kell nekik az a fránya albérlet, mert mind potenciális hipszter" szintén legenda, ha mondjuk már több, mint egy óra eljutni otthonról a munkahelyedre (és minden állítással szemben, bizony simán van ennyi, sőt - akár jóval - több, jössz-mész a tömegközlekedési eszközig / eszköztől, illetve alternatívákat keresel, mivel épp szünetel a megszokott útvonalad kiszolgálása, az alternatívák meg az üzemszünet miatt súlyosan túlterheltek is, nemcsak hosszabbak), akkor már ott vagy, hogy nem veszel ki talán olcsóbb, de távoli albérletet, hiszen azért Bp-től bő 100 km-es körzetet mérve uszkve ugyanennyi idő alatt benn vagy a belvárosban (de legalábbis ár/teljesítmény arányosan mindenképp) távolsági közlekedéssel.

Viszont, ahogy már többen említették, a bérlemények állapota (így az abból következő rezsi költség) és "berendezettsége" viszont lesújtó (tisztelet a kivételnek). Persze a rossz minőségű bérlemények se a pénzNemSzámít réteg, se az airbnb számára nem érdekesek, viszont a bérbeadók az ottani árszínvonalhoz igazítanak. Erősen felnyomja az árakat felsőoktatásban tanulók (szüleinek) pénztárcája is (valamint az, hogy ez a korosztály még - természetes módon - falkában él :) ). A tulajdonos pedig, mivel a lakás már meg van, inkább elvárogat, ha nem jut neki vevő (a lakás állapota ugyan romlik a lakatlanság folytán, de mire erre ráeszmél, az évek kérdése, az emberek ritkán terveznek még középtávra is) - továbbá a trend az olyan, mint egy járvány (és szintén nem vonatkoznak rá a hagyományos, egyszerűsített mikroökonómiai szabályok), vagyis mindenki magasan tartja az árat, jutni fog neki vevő, lakni ugyanis kell valahol ahhoz, hogy el tudjunk menni dolgozni valahová, ahol munkánkért kapunk annyit, amiből tudunk lakni valahol, mely utóbbi azért praktikus, mert akkor el tudunk menni dolgozni valahová, ahol...

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.28. 11:20:57

@onlame: itt is simán ingáznak, mert a szar közlekedés miatt ha nem a belvárosban lakik, 40-60 perc az ingázás... Egyébként az ennyit ingázós kerületekben is csak alig olcsóbb a lakás. Még 10 perc is sok egy olyan értelmetlen dologra mint az ingázás, mert 90%-a az irodai melóknak otthonról egy számítógéppel simán végezhető.

Igen szar a közlekedés ha nem laksz valamelyik metró mellett, csak villamos van már elég gáz. Ha villamos sincs akkor már minimum 2 átszállás.

borzimorzi 2016.12.28. 11:26:43

Ahhoz, hogy a tulajdonosok ki merjék egyáltalán hozni a lakásaikat a bérlakások piacára, megfelelő szabályozás kellene, beleértve azt is, hogy a bérlőt ki lehessen tenni, ha szerződést szeg. Akár karhatalommal is. Ha ez biztosítva lenne, akkor kint lenne a piacon 10-15-ször annyi lakás, mint most, és a kínálat letörné az árakat. De ehelyett az van, hogy a szép lakásokat nem merik kihozni erre a vadnyugati piacra, hiszen nem hobbiból vették meg és újították fel, hanem azért, hogy majd a gyereküknek legyen hol laknia, ha felnő. Volt idő, amikor lakást adtunk ki, és bizony nem bírtuk a versenyt a feketén kiadókkal. Mi mindent rendesen, számlával csináltunk ugyanis. Adózási szempontból is nagyon rendben kellene ennek lennie, beleértve az ellenőrzést, a büntetést és azt is, hogy ne rongyos évi 1 milláig legyen kedvezményes az adózása, amennyit egy ócska garzonért is elkérnek, hanem legalább 2 milláig.
Üdv:
b

maxval bircaman BircaHang szerk · http://bircahang.org 2016.12.28. 11:29:14

@inebhedj - szerintem:

Sajnos nem így van. A bérbeadó-bérlő viszont eleve egy antagonisztikus kapcsolat, melyben a felek ellenérdekeltek, s ez kibékíthetetlen ellentétet szül. De ez a liberális kapitalista rend alapja, mely a rendszeren belül nem oldható meg.

gabroca 2016.12.28. 11:54:51

nem kötelező a belvárosban lakást bérelni, ki lehet menni pest környékére is, ott szinte házat bérelhet több ember olcsóbban. Gödöllő pár éve olcsó volt még pl
Zuglóban egy panel 90-100 + rezsiért bérelhető, azt 2 dolgozó ember ki tudja fizetni, vállalhat plussz kereső munkát a fiatal, én 30 évesen főállásban dolgoztam, otthon lakástfelújítottam, pc-kkel kereskedtem és építettem gépeket és közben minden másnap sportoltam is.

gabroca 2016.12.28. 12:00:31

akit érdekel, hogy megy pl Baselben a lakáskiadás, leírom: kis lakás havi bérlete min 1000 svájci frank, ott kezdődik. Feltétele a munkahely igazolva, automatikus utalás havonta a bankszámláról, erkölcsi ig. államtól bérelni is lehet aki ott él ott született stb de ha elveszti munkehelyét ill beteg lesz elveszik tőle a lakást hiszen fizetni nem tudja és bedugják otthonba az illetőt ha a rokonság nem tud segíteni. ott sem jobb a helyzet és ráadásul alapos kivizsgáláson esik át a bérbevevő

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 12:14:46

@Arcade Macho: nem, ezt úgy hivják, hogy "adott már ki lakást nem csak olvasott róla"

eßemfaßom meg áll 2016.12.28. 12:17:07

@Arcade Macho: Gonolom nem tűnt fel (ez nyilván a funkcionálios analfabetizmusra vezethető vissza) hogy nektek a bérlőknek sír a szájuk, én csak elmondtam, hogy mi lesz akkor ha te ugy érzed, hogy te vagy a strici a tulaj meg a kurvád.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 12:46:05

@fidesz maszop dk egykutya: A Metró mellett lakás sem feltétlen előnyös. Én pl. A Klinikákról lakom 7-8 perc sétára, a Nagyvárad tér is kb ennyire van.

Viszont mivel a Nagykörút egy metró megálló ezért tömeggel menni, ha metróval nem messzira mész tiszta időpocsékolás. Én bringával járok mindenhova. Mire tömeggel eljutok a Blaha/Boráros térra annyi idő alatt már Kelenföldön vagyok bringával. (Egyszer leteszteltem, hogy a HÉV-től futottam a vilihez és pöccre jött a metró. 20 perc volt így a Borárostól hazáig. Sétálva meg 22 perc...

Vannak a fővárosnak olyan helyei, ahol bizonyos irányba menni egyszerűen nettó szopás hiába vagy ennyire közel akár a Metróhoz is. Igazság szerint ha a Hungária és Körút között vagy én nem 8 km felett mész és legalább egyszer átszállsz, akkor a bringa kb. mindent ver...

Viszont hiába vagy hajlandó akár kintebb menni, ott meg a csendességet árazzák be. Semmivel sem olcsóbb most Kispesten lakást kivenni, mint a 8/9 kerületben, ami valahol durva...

Csepel az, amit talán kicsit olcsóbban mérnek, még akkor is, ha "csak" 10 perc a HÉV.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 12:48:11

@borzimorzi: Akkor sem lenne kint annyi lakás egy olyan orszgában, ahol a lakók 90+ százaléka saját tulajdonban lakik... Ez egyszerű matek. Mert a fennmaradó lakások elég nagy része ki van adva a főváros és környékén. Az, hogy az ország senki számára nem vonzó környékén omladozó / üres / stb. lakások vagy házak fillérekért vihetőek az senkit sem érdekel...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 12:51:19

@gabroca: És mennyi ott az átlagfizetés és a te fizetésed és mennyi az átlagtól való eltérés? Nehogy már a magyar árakhoz mérd...

Egyébként Kelenföldön (!) láttam kétszobás lakást cirka 65 nm-ert pár hónapja 220-ért hirdetni. Én nem luxuslakás volt. Igen sokan megírták, hogy aki ezt komolyan gondolja, az nettó hülye. És van aki komolyan gondolja...

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.28. 15:24:39

@molnibalage: Én is bringával, vagy motorral járok, mert ezeknél semmi sem gyorsabb a városban, maximum éjfélkor az autó a bringánál.
Persze, a metró is rohadt lassú a sebességkorlátok, és a minden bokorban megállás miatt.
De nem lehet egész évben bringázni, meg ugye lopják is a bringát, akár még azt is amin szét vannak nyírva a lánckerekek, kopott, néhol rozsdásodik, koszos, 20 éves, és az egyetlen tökéletes alkatrésze a frissen cserélt kormánycsapágy.
És van az a a pici terület (kb a fél város), ahonnan legalább 15 perc eljutni a metróig, mert olyan okosan van megszervezve a közlekedés, hogy pl a buszok az árpád híd budai hídfőig mennek, ahelyett hogy megtennék azt a kicsi utat át a hídon és a pesti hídfőig a metróig átmennének, ahelyett hogy egy hídnyi útra át kellene szállni a villamosra...

Legeslegalja · http://berrettegok.blog.hu 2016.12.28. 15:31:40

Remek hír.

Név és cím, valamint egy adóhatóságnak be nem jelentett, havernak kiadott albérlet.

Ügyes.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.28. 15:45:22

@zenitó: nem sok helyen jártam, de nem is kell az, hogy lássam mekkora faszságok vannak a budapesti közlekedésben (egymás mellett megálló metró és hév összekötés nélkül, metrócsonkok a 3 és 4-es is na meg az 1-es is, szelfiző turistáknak rakpartra rakott autóforgalmat durván blokkoló nyomogatós lámpák, elcseszett beállítású vagy éppen funkciótlan jelzőlámpák, brutálisan drága tömegközlekedés bérlet nélkül, várost keresztülszelő vasúti pályák helyi közlekedésre nem használása).

De magas épületek olcsósítanának, mert durván megnövekedne a kínálat, nem lenne egy óriási szerencse kifogni egy lakást a belvárosban a földszintes, max 2-3 szintes óriásoknak készült hodályokban, ráadásul kötelezve az új házak építtetőit az épület alá mélygarázs építésre, a parkolási problémák is enyhülnének. Azok a házak amik a belvárosban vannak, 1850-ben még elmentek, de a 21. században dózerezni valók.

A belvárosba nyomulnak a cégek most is. Az infopark nem az, csak egy főleg északról, de másfelől is megközelíthetetlen félreeső fostelep.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.28. 16:16:56

@fidesz maszop dk egykutya: Nekem az első és hátsó kereket lopták el, azóta van rajta lopásgátló, hogy ne tudják leemelni. Azóta nem volt baj. Ujjak keresztbe. Nem "koszos" bringám van, de úgy kb. semmi különös. Egy tök mezei teleszkópos trackbringa, aminek a festése már ütötkopott, mert szar festéket használtak...

onlame 2016.12.28. 17:17:26

@fidesz maszop dk egykutya: Mi neked a belváros? Mert én pl 11-ben lakom, jó délen, és ott is dolgozom, de a Deákon vagy a Népligetnél is ott vagyok 25 perc alatt. Tény, ha Óbudán dolgoznék, akkor egy óra is lenne majdnem a bejárás, de minek laknék akkor 11-ben? Laktam a Délinél is, a zuglói ismerősök magyaráztak nekem, hogy mennyire "kint" lakom. Naná, hogy kiröhögtem őket. Jóbarátom Észak-Pesten lakik kb. Duna Pláza magasságában. Jó, tőlem messze van, de a belvárosban dolgozik, és 20-25 perc alatt bent van. 110-ért bérel másfél szobás újépitésű lakást, gépesitve, berendezve, normális bútorokkal. De laknak barátaim Csepelen is. Nekik 15 perc a Boráros tér onnan meg 15-20 perc alatt bárhol ott vannak.

Nyilván ne költözz Fótra, ha Sasadon dolgozol, és ne Vecsésről járj be Óbudára, vagy Budakesziről Kispestre, de a város bármelyik pontjától találsz normális albérletet 30 perc tömegközlekedésnyire. Ha meg veszel egy nagyrobogót, akkor min. 6-7 hónapig egy évben bárhonnan bárhova eljutsz 20-25 perc alatt. De Budapesten NAGYON JÓ a tömegközlekedés, bármelyik európai vagy amerikai nagyvárossal is hasonlitod össze. A 3-mas metró felújitása egy kin lesz, meg már most is az, de ha az egyszer elkészül, akkor frankó lesz.

to:rppapa 2016.12.28. 18:21:09

@finom szaftos oldalas: "Kivéve a kommunizmusban, ahol a másokéval is jól lehet verni a csalánt, de hát az a modell bebukott." Általánosságban igen, de egyeseknek most is jól működik.

quintuplet 2016.12.28. 18:34:09

60- ért kiadni egy lakást a nyolcban?
1) szja legyen -15% = masfel - kethavi berleti dij megy a kukaba.
2) Helyi adó az onkorinak= egyhavi díj a kukába.
3) Költségek: amortizáció. A Kaució semmire nem elég, csak szuronek való.
4) kockázati felár. Nyilván nem egy államkötvény hozamat várod el.

Tényleg jobban jársz, ha eladod, es a neten veszel 3.3 %- os alamkötvényt.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.12.28. 22:22:32

Alapvetően kétfajta lakáskiadó létezik. Van aki megörökölt egy lakást, amiben nem lakna, de pénzt szeretne vele keresni. és van aki az ennyi-annyi idő alatt így vagy úgy megteremtett tőkéjét lakásba fektetve szeretné azt dolgoztatni. Egyiket sem nevezném burzsujnak. Még a másodikat sem. Mert - tetszik-nem tetszik - az ingatlanhasznosítás is egyfajta vállalkozás, pénztermelési ág. Költségekkel, amortizációval, és elvárt nyereséggel. Aki egy 20-30 milliós befektetésből (mindegy hogy honnan van neki) szabad szemmel is látható hozamot (igen, hasznot) akar kiszedni, az nem fog ja szociális áron kínálni a szolgáltatását. Kommunista hozzáállás lenne ezt elvárni tőle. De az első féle "örököstől" sem. Neki ugyan nem került konkrét pénzébe az a termék, aminek dolgoztatásából bevételt szeretne. és nem kell a megtérülésre sem játszania - mint a befektetői lakástulajnak - de neki is vannak vele kiadásai és kockázata. Vagyis az az elvárás, hogy a mocsok ingatlantulajdonosok kvázi miért nem önköltségi árakon hirdetnek, totális marhaság. Ilyen alapon a ruhagyártólat vagy épp a pékeket is meg lehetne kérdezni hogy miért nem ingyen adják a termékeiket...
Sajnos azt be kell látni, hogy nem a piac fog megoldást kínálni az olcsó tömegigényre. Azt az államnak kéne meglépnie. Illetve olyan kereseti viszonyokat teremtenie, ahol piaci viszonyok között a többség is szereplő tudjon lenni.
És hát be kell látni, hogy ugyanakkora lakás más áron fut rossz helyen, mint jó helyen. Azért az albérletezés egy érzékeny piac. Többségében civil tulajdonosokkal. Akik, ha sokáig nem tudják kiadni a tulajdonukat, akkor azért mozdulnak lefelé. De amíg lesz aki meg tudja fizetni (a mások által irreálisnak mondott) bérleti árakat, addig az a szint lesz a piaci ár.

Arcade Macho 2016.12.28. 23:00:49

@városjáró: "Azért az albérletezés egy érzékeny piac. Többségében civil tulajdonosokkal."

pontosan
CIVILEK
es nem a fegyveres erok tagjai habar itten egyesek fotelbol szepen osztottak az eszt meg a lepcson legurulasokat is...
es ezert is egy csomo ember nem mer kilepni a piacra hiszen ok csak civilek
ha az ember ugymond bukik par szazezret es behajtana, akkor mehet a balkani igazsagszolgaltatasra szopni, es igy nem biztos hogy civilkent annyira piaci aron ki akarna adni a tulajdonat

ja hogy a poszt is errol szolt?
vagy en tevednek?

pannonfunk 2016.12.28. 23:05:03

@quintuplet: Szerintem egy ingaltan befektetés és egy pénzügyi befektetés összehasonlításánál figyelembe kell venni, hogy amíg egy pénzügyi befektetésnél a (kamatos) kamatokon felül a tőkédet kapod vissza nominálisan, addig egy ingatlan befektetést ha eladsz, akkor az ingatlan árában nem azt kapod vissza nominálisan, amit x évvel ezelőtt beleraktál, hanem jó eséllyel reálértéken kapod vissza vagy akár még önmagában is nyerességet realizálhatsz rajta azon felül, hogy folyamatosan nyerességet realizáltál az ingatlan kiadásából.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.12.28. 23:37:04

@Arcade Macho: megmondom őszintén, nem vágom, hogy ezzel mit akartál volna mondani, de semmi vész. ilyen is van.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.29. 00:11:09

@molnibalage: az enyémen még teleszkóp se volt, úgy vitték... ráadásul térfigyelő kamera elől, és fél nappal később a rendőr szerint "már letörlődött a felvétel"...

@onlame: a belváros az a belváros, kb a hungária és a nagykörút között félúttól, bár a duna közeli részen kb a hungáriáig tart.
Csak óbudáról a corvin negyedbe 45 perc, és 2 átszállás.
A budapesti tömegközlekedés pedig szar, persze az amerikainál jobb mert ott kb nincs, de helyette autópályák szelik át a várost, nem hülye körutak 10 centinként lámpával, de az európai tömegközlekedéshez képest nem. Hol van az S-bahn szerűség? Hévvel ne viccelődjünk... Hol a sok metróvonal? Mert a jó közlekedésű városokban ezek vannak, meg még mások, pl tram train, és a többi. Ja és elektronikus jegyrendszer is van, de legalább is idő alapú jegy...

Arcade Macho 2016.12.29. 02:13:24

@városjáró: nincsen valodi piac...
nezd csak meg a belvarosban hany lakasnak sotet az ablaka es rajossz hogy jo sok ember inkabb nem adja ki hiszen nincsen megnyugtatoan rendezve a berloi jogiszony

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.12.29. 02:48:12

@Arcade Macho: És emiatt nem volna elegendő számú kivehető lakás? Ez is lehet. De ettől szerintem még piac van. Aminek jellemzője, hogy nagyobb a kereslet, mint a kínálat - így az (piaci) ár is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.12.29. 09:11:08

@fidesz maszop dk egykutya: Nem szar, csak a minősge nagyon nem egyenletes. Több külföldi embert ismerek, aki tartósan volt itt. Kiemelték, hogy egyáltalán nem rossz, csak nagyon szór a járműpark minősége. 0 km-es új buszoktól a 27 éves Ikarusig minden van itt. A belvároson belül minden sűrű és gyakran jár.

A gondok a peremkerületeknél vannak és az agglomerációval. N+1 átságálás és a nem sugáriányú kapcsolatok hiánya. Pl. Ráckevei HÉV. Leszállsz, sétálsz perceket asztán ugyanolyan nyomtávú kötöttpályás HÉV-re szállsz át. Csepeli HÉV? Dettó...

A Bálna elkészülte előtt be kellett volna vinni összekövte minimum a Fővám térig, ahonnan mehetett volna tovább a Batyira....

2-es metró és Örs? Dettó...

Évtizedek kellettek, mire a Volán végre indított járatot legalább Szigetszentmiklós Lakihegyról Kelenföldre, ami talán szinkroban van az szükséges átszálláshoz, mert nem Szszm-ről megy, előbb Lakihegyre kell kijutni. Pedig a híd ott áll cirka 25+ éve...

Csepelről Dél Budára nyáron úszva hamarabb érsz át, mint bármivel, mert nincs híd...

Egyik metró sem megy ki még a város széléig sem.

Stb.

Arcade Macho 2016.12.29. 15:50:03

@városjáró: "De ettől szerintem még piac van."

en.wikipedia.org/wiki/Market_(economics)
"Such price distortions can have an adverse effect on market participant's welfare and reduce the efficiency of market outcomes."

persze attol meg piac, csak a piactorzito hatasokra ne mondjuk azt hogy de jo hogy vannak...
mert akkor lehetne akar monoolizalni is, az is tok jo poen...
hozzateszem hogy termeszetesen ezek az ingatlanok is a piac reszei, hiszen 200 ropiert azert csak odateszi magat az tulajdonos, ha van egy belvarosi elfekvoben levo kecczoja

Arcade Macho 2016.12.29. 15:51:44

@eßemfaßom meg áll: a te szinvonaladon probalnam meg...
ha a futtatott leanyaidat ingyenesen jol megpakoljak, akkor ne sirjal annal sem, hiszen ez is a piac resze

Arcade Macho 2016.12.29. 15:59:21

@Arcade Macho: ...
kicsit csalasszagu a dolog mert amit bemasoltam az a monopoliumra vonatkozik de itt vannak erdekessegek
en.wikipedia.org/wiki/Market_failure

szoval ez hogy a Zallam nem kepes megteremteni a tiszta atlathato viszonyokat es kiteszi a tulajdosokat hogy ok legyenek a biatch -ai az alberlonek ez egyertelmuen piactorzito tenyezo

eßemfaßom meg áll 2016.12.29. 20:53:31

@Arcade Macho: Az, benne van a pakliban. Persze aki megtette az később visszagondolva nem biztos, hogy utólag is jó ötletnek fogja tartani.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.12.29. 21:53:48

@Arcade Macho: Tehát szerinted az a piactorzító, hogy az állam valamiben (még) nem szól bele? És nem vág alá? Tudodmit, inkább is tegye! Minél több dologból vonuljon ki. De vigye le a nettó bérekre rakodó terheket - és a bérköltségből máris több jut a dolgozóknak.

Egyébként is, hány lakást kéne építenie az államnak (vagy serkentő eszközök által építtetnie) ahhoz, hogy érezhetően ártörő hatása legyen - akár csak Budapesten? 20 ezret? 50 ezret? Hehehe. megnézném én azt...
Egyébként meg ha ezt csinálná, akkor az építtetőket kezdenéd el szidni, amiért azok továbbra sem önköltségi árakon adnák a lakásaikat, hiába lett ócsóbb a építés.

Arcade Macho 2016.12.29. 23:53:01

@városjáró: eredetileg en ezt irtam:
"es rajossz hogy jo sok ember inkabb nem adja ki hiszen nincsen megnyugtatoan rendezve a berloi jogiszony"

igen pontosan, ez a piactorzitas!!!
mivel egy bejelentett alberlo az a sajat himringyojanak hasznalhatja a tulajdonost, hiszen o van BIRTOKBAN, igy az allami toketlenseg piactorzito hataskent lep fel
vagy mit is mond a zsaru amikor rahivjak a berlore?
hogy a tulajdonos az be se lephet a sajat lakasaba...

amit te akartal volna a szajamba adni azzal sem ertek egyet...
szerintem igenis az ALLAMnak ebben benne kellene legyen valamilyen mertekig
lasd: ujpalotai hajlektalanszallo, vagy az a munkasszallo ahonnan a kis nacika kurmanyocskad deportalta volna a raszorulokat: "Sikertelenül próbálták kilakoltatni az Oltalom Karitatív Egyesület (OKE) által működtetett József nádor téri női átmeneti szállót a főváros munkatársai hétfőn Budapesten."

eßemfaßom meg áll 2016.12.30. 09:42:37

@Arcade Macho: van egy rossz hírem, azért használhatja a bérlő a tulajdonost a hímringyójának, mert van szabályozás. És amilyen fasz jogvédők szellemi terrorja uralkodik ennél csak szarabb lenne a helyzet ha tovább szabályozna az állam, mert hogy olyat senki nem irna törvénybe, hogy a nemfizető bérlőt akkor is ki lehet baszni a hóba egy hónap után ha 10 éhező gyereke van az tuti, mert másnap brüsszelig sírna a nácirasszistázózó kórus

eßemfaßom meg áll 2016.12.30. 09:45:50

@Arcade Macho: Most olvastam végig, ja szóval már te is náciztál egy egészségeset amiért a tulajdonos ki akarta paterolni az ingatlánából az ott héderezőket.

nem semmi teljesítmény :)

Arcade Macho 2016.12.30. 10:11:13

@eßemfaßom meg áll: latod latod...
megelozo csapaskent naciztam egyet, nehogy lenacizzanak :)))

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.12.30. 11:21:22

@Arcade Macho: Szerintem te több nicken vagy fenn és néha elfelejted, hogy melyikkel mit képviselsz...

eßemfaßom meg áll 2016.12.31. 09:33:14

@városjáró: szerintem csak szimplán troll, nem képvisel semmit

Arcade Macho 2017.01.01. 15:19:56

@eßemfaßom meg áll: ez egy igazi taho hozzaszolas volt
mehet a szegyenfaladra

eßemfaßom meg áll 2017.01.01. 16:28:09

@Arcade Macho: Komolyan mondom, vicces vagy. De tényleg.

whale 2017.01.02. 00:55:04

@Arcade Macho: Igen az Uberesek is lúzerek voltak. Tán rövid az eszed, hogy nem emléxel, mit mondtam...:)) Önköltségi ár alatt taxiztak, ez ugyan az hupililában. Piaci ár alatt végezni BÁRMILYEN tevékenységet, nettó faszság és veszteségtermelés.

tip 2017.01.04. 10:24:46

Mindig, mindenhol vannak olyan tulajdonosok, akik a lakhatás céljára tervezett, engedélyezett és épített lakást a rendeltetésével nem összeegyeztethetően hasznosítanák (airbnb, kiadás irodának stb.), vagy nemtörődömségből és más okokból egyáltalán nem hasznosítanák. A lakáshiányos területeken (nagyvárosban) normális politikai vezetés az ilyen magatartást szankcionálja. A németeknél például sok nagyvárosban akár 50 ezer eurós (15 millió Ft) bírsággal is számolhat az a tulajdonos, aki a lakóingatlanát engedély nélkül nem lakás céljára adja ki, vagy hagyja üresen állni.

Eléggé visszás az az itthoni gyakorlat, hogy az állam a lakáspiaci rendszer egyik végén pumpálja befelé az adófizetők tíz- és százmilliárdjait mindenféle ingatlanszerzési is lakhatási támogatás címén, míg a rendszer másik végén tétlenül nézi, ahogy a már meglévő lakásvagyont magántulajdonosok eltékozolják, vagyis profitérdekből kivonják a tényleges lakáspiacról. Első, leggyorsabb és legolcsóbb lépés a megfizethetetlen lakhatás elleni állami fellépésben az lenne, ha végre Budapesten is tiltanák és szankcionálnák a lakóingatlanok kivonását a piacról (a bírságokból még bevételre is szert tehetne az állam).
süti beállítások módosítása