A valódi viták otthona

Reflektor

Hazugság, hogy elmaradhat a műtéted, ha nem szerzel elég véradót

2017. január 19. - szénhidra

veradas1.jpg

2016. második felében több műtétre váró rokon, barát, ismerős keresett meg azzal, hogy mindenképp adjak vért, ha tudok, mert a kezelőorvos azt mondta, ha nem szerez elég donort, el fog maradni a műtét. Ezek az emberek nem azonos kórházba jártak, nem azonos részein laknak az országnak, különböző intézmények látogatói voltak, különböző intézményekben várták, hogy a magyar egészségügy segítsen nekik.

Egyik esetben sem opcionálisan vetődött fel a dolog, hogy milyen jó lenne, ha jönnének a véradók, hanem egyszerű kijelentésként. Ha nem cserkészik be a potenciális véradókat, nem lesz műtét. Pont. Úgy látszik, hatásos lehetett a beszélgetés, mert egytől egyig mindenki nagyon komolyan vette a figyelmeztetést, ennek megfelelően pedig „lelkes” toborzásba kezdtek. Nem csoda, ha megijed, akinek elmaradhat a műtétje.

A személyes megkeresések mellett a facebookon is többször futottam bele hasonlóba. Ráadásul teljesen különböző beavatkozásokról volt szó, de többségük nem volt különösebben speciális (csípőprotézis, sérv, etc.) és a műtétre váróknak sem voltak olyan speciális betegségei, melyek a szokásosnál különlegesebb igényt támasztottak volna a felhasználásra kerülő vér tekintetében. Rendszeres véradóként tehát marhára meglepődtem a dolgon, nem azon, hogy egy ilyenbe belefutottam, hanem azon, hogy sokba, különösen azért, mert az Országos Vérellátó Szolgálat honlapja szerint Magyarországon nincs vérhiány, elvileg tehát nem fordulhat elő, hogy emiatt valakit ne lássanak el.

Mikor októberben elmentem vért adni (sok éve önkéntes donor vagyok), rákérdeztem az adminisztrációnál a jelenség esetleges okára, okaira. A hölgyet, akivel beszéltem, láthatóan zavarba hozta a kérdés. Azt mondta, biztosan megvan az oka, ha ilyet állít az orvos. Vannak olyan speciális körülmények, melyek az ilyen dolgokat megalapozzák, de ő erről nem tud részletes felvilágosítást adni, forduljak levélben az OVSZ-hez. Válaszától nem lettem nyugodtabb, de a tanácsát megfogadtam. És levélben fordultam a kommunikációs vezetőhöz 2016. november 7-én.

Tisztelt Braun Helga!

Egy cikket szeretnék írni a véradással kapcsolatban. A célom az lenne, hogy tisztázzam azt a látszólagos ellentmondást, amit számos ismerősöm tapasztalt, mikor a kórházban saját vagy hozzátartozójuk műtétje kapcsán az orvos jelezte, mindenképp szükség volna vérdonorokra (rokonokra, ismerősökre egyaránt) ahhoz, hogy a műtétek megvalósulhassanak. Ez az elvárás nem tűnik túlzottan logikusnak, ha azt nézzük, hogy Magyarországon nincs krónikus vérhiány, a készletek kielégítőek (ahogyan az az Önök honlapján is látható), emiatt elvileg nem maradhatna el beavatkozás.

Egy véradás során nemrég felvetettem egy kolléganőnek a problémát, aki azt mondta, hogy mindennek hátterében a speciális vérigények állhatnak, de ő igazából nem ért ehhez, butaságot pedig nem szeretne mondani.

Ez a magyarázat a közeli hozzátartozók esetében érthető volna, az ismerősök esetében nem. Szóval nem igazán lettem okosabb.

Az lenne a kérésem, hogy segítsen megértenem a dolgot!

Előre is köszönettel: Csepregi János, egy elkötelezett véradó

Még aznap megkaptam a választ is:

 

Kedves János,

Köszönjük megkeresését. Néhány kérdésem lenne a cikkel kapcsolatosan.

Hol jelenne meg?

Mikor jelenne meg?

Esetleg a konkrét kérdéseket el tudná küldeni?

Interjút (telefonos, személyes) szeretne készíteni egy szakemberünkkel, vagy a kérdéseire írásban várja válaszainkat?

Előre is köszönöm a választ!

Üdvözlettel: Braun Helga, kommunikációs vezető

 

Néhány órával később eleget is tettem a kérésnek, elküldtem a válaszomat, amiben az eredeti levélben szereplő kérdéseket ismételtem meg, illetve jeleztem, hogy számomra tökéletesen megfelel az írásbeli válasz. Hogy még véletlenül se élje meg támadásnak senki érdeklődésemet, belinkeltem egy korábban a Reflektoron megjelent véradással kapcsolatos cikkemet.

Aztán eltelt egy hónap anélkül, hogy bármiféle választ kaptam volna, ami kommunikációs szempontból nem feltétlenül a legjobb húzás. Ezért 2016. december 19-én ismét írtam, de válasz ezúttal sem érkezett. Tovább vártam türelemmel, végül január 9-én úgy döntöttem, telefonon próbálok végére járni a dolognak. Így kerültem kapcsolatba Kékkőiné Nagy Éva koordinációs igazgatóval, aki némi türelmet kért, majd néhány nappal később meg is kaptam az OVSZ hivatalos válaszát:

  1. Megalapozott-e azt mondani a kórházban, hogy elmaradhat-e a műtét, ha nem tudnak elegendő számú donort találni a hozzátartozók?

Válasz: Nem meglapozott. Minden esetben megkérjük a klinikus kollégákat, hívják fel a beteg figyelmét, mennyire fontos, ha a hozzátartozók/barátok is adnak vért, de ez nem feltétele az ellátásnak.

  1. Igaz-e ez rokonok és ismerősök esetében egyaránt? 

Válasz: Bárki adhat vért irányított véradás keretein belül. Teljes vércsoport (ABO és RhD) egyezés esetén a kedvezményezett számára biztosítjuk a vért, ennek hiányában más beteg is megkaphatja. 

  1. Ha megalapozott a kérés, akkor mely speciális esetekben lehetséges, hogy erre van szükség? Mitől függ mindez? 

Válasz: - (nem releváns)

Szóval drága barátaim, ha bárhol bármelyik orvos azzal riogat, hogy elmarad a műtétetek, ha nem szereztek elég donort, semmiképp ne dőljetek be! Ettől függetlenül természetesen jó és fontos dolog a véradás, azonban a műtét elmaradásával kapcsolatos fenyegetés, a beteg kiszolgáltatott helyzetére történő rájátszás a legkevésbé sem etikus és elfogadható. Még akkor sem, ha jó célt szolgál.

Csepregi János

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr2112137547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elemes 2017.01.21. 07:19:55

adhatok releváns választ, nem nyilvánosan?

nnamrezc 2017.01.21. 07:36:22

Nem gondolom, hogy bölcs dolog lenne egy ilyen cikk címében a "hazugság" szót használni. A dolog ennél összetettebb, senki nem hazudik, csak másik oldalát nézi a dolognak.
Mert azt is tudni kell, hogy bizony van, hogy egy választott műtét halasztásra kerül, mert épp nincs megfelelő vércsoportú vér a "háttérben", de ez valószínűleg akkor is előfordulhatna, ha több véradó lenne.
Persze azért én is érzem a tendenciát, hogy többször hangzik el a vérellátótól a "csak akut életveszélyre tudunk vért biztosítani" mondat....

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2017.01.21. 09:01:41

Két hete hívott fel az Országos Vérellátó Szolgálat (mivel rendszeres véradó vagyok), hogy tudnék-e minél előbb, mondjuk egy héten belül elmenni adni. Kérdeztem, miért kell ilyen sürgősen.
Azt mondták, ilyenkor év elején általában nagyon megcsappannak a készletek és mivel több műtét várható ebben az időszakban, nagy szükségük lenne rá.
Másnap bementem, adtam.
Szerintem egy adott helyzetben (aminek a konkrét hátterét a blogger nem ismerheti) bizony előfordulhat, hogy akad olyan műtét, amit azért halasztanak, mert éppen nem áll rendelkezésre akkor elég vér.
Nem biztos, hogy ennek a hitelességét egy kívülállónak kell eldönteni, általánosságban kijelentve, hogy ez "hazugság".

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.01.21. 11:34:01

A lányom egy hete adott vért, tegnap kapott SMS-t, hogy felhasználták egy műtéthez.
süti beállítások módosítása