A valódi viták otthona

Reflektor

És akkor beszóltak

2017. április 02. - szénhidra

aut.png

Épp haza akartam telefonálni, hogy baleset miatt késnek a buszok, ne aggódj, jól vagyunk. Már jó ideje vártunk a végállomáson, amit a fiam nehezen viselt, mint az autisták általában. Lehet, nem volt jó ötlet, de elkértem a telefont, amit előzőleg azért adtam oda neki, hogy lefoglalja magát vele. A fiam visítani kezdett, én simogattam, nyugtattam és azt magyaráztam neki, hogy csak felhívom anyát, mindjárt visszaadom. És akkor beszóltak.

Persze nem azért, hogy adjam vissza neki – már arra is többen rosszallóan néztek, hogy rajzfilmnézés közben ugrál és kurjongat –, hanem hogy foglalkozzak inkább vele, meg valahogy fékezzem meg, mert idegesítő. Egy beszólással azelőtt még higgadtan szóltam a fiamra megjegyzést tevő, telefonáló nőnek, hogy „bocsánat, bocsánat, a fiam autista, azért viselkedik másképp” de ennél már nem ment, leginkább a támadással felérő lebaszós hangnem miatt. Az is dolgozott bennem, hogy egy ilyen helyzetben a neurotipikus (nem autista) gyerekekkel és szüleikkel szemben is inkább elnézőként illik viselkedni, szülőket kioktatni, más gyerekét leteremteni vagy arra megjegyzést tenni igazi, tőről metszett önző bunkóság. Arra is emlékszem, amikor ugyanerre a buszra felszállt egy anya a teljes idegösszeomlás szélén egy folyamatosan fecsegő, rituális mozdulatsorokat ismételgető kislánnyal, aki egyszerre két plüssállatot szorongatott. Hiába próbáltam mosolyogva megértést és támogatás sugározni, kerülte a tekintetemet, ahogy mindenkiét. Szeretett volna túlleni az utazáson, egyedül lenni a gyerekével védve azoktól a tekintetektől, melyeket mindannyian ismerünk, mi autista gyereket nevelő szülők. Nekem szerencsém volt, amikor ráüvöltöttem, hogy „a fiam autista, te kibaszott seggfej!”, akkor páran rászóltak a fickóra, páran engem próbáltak nyugtatgatni, mert remegett a kezem, hogy mindjárt szájon is vágom és közben folytak a könnyeim. Később, amikor mellé kerültem a sorban, az indulataimat visszafogva még egyszer közöltem vele, hogy aki egy autista gyereknek és az apjának beszól, az egy kibaszott seggfej. Számomra is rejtély, hogyan nem ütöttem meg, honnan volt az erő, hogyan tudtam úgy kimondani ezeket a szavakat, mintha csak annyit mondtam volna, hogy „önnek ki van kötődve a cipőfűzője”. Nem vagyok az az ember, aki sosem veszti el az önuralmát, olyan meg pláne nem, aki mindent le tud szarni. Ez az ember sem volt olyan, egyből felrobbant, hogy neki mondtam-e és meg akart ütni. Ekkor lefogták, én felszálltam a buszra és keserves, hangos zokogásban törtem ki.

Biztos vagyok benne, hogy rossz döntés volt megállítani a mesét. Abban is, hogy elkerülhető lett volna a nagyobb a balhé, ha mosolyogva tudom leszarni az egészet. De nekem ki kellett állnom a fiamért és minden autista gyereket nevelő szülőért. Nem lehetünk láthatatlanok, nem kérhetünk folyamatosan elnézést olyanért, amiért nem kéne.

Nem tudom olvassák-e azok, akik akkor mellénk álltak. Szeretném megköszönni nekik, hogy most már tudom: az emberfaj nem csak sárkányfog-vetemény.

TL

 

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr7212394759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Waszabi 2017.04.02. 12:04:31

Valamiben ő is tehetséges. Vigasztald ezzel magad. Sok szerencsét kívánok :)

Beowulf... 2017.04.02. 12:56:01

Kitartás, sorstárs. :-) Tudom, hogy nehéz de ne legyen megfelelési kényszered a külvilág felé, abba beleőrül az ember. Úgysem értenek meg. A küldetésünk az, hogy embert faragjunk a kis űrlényünkből, ez épp elég energiát emészt fel. A tömegközlekedés ezzel jár, nem wellness kirándulás. Engem meg a részegek, büdösek, stb. zavarnak. Ha nem bírja járjon kocsival. Ennyike...

Duplaxiii 2017.04.02. 12:57:05

Megértelek, egyetértek!
A magyar erre nincs felkészülve, az alapvetően megosztott, idegbeteg társadalmunk bármibe belerúg, miközben ö maga hasonlóan viselkedik.
Legközelebb nyugodtan vágd eze pofájába, hogy az ő folyamatos telefonálása is zavarja a többieket, az egyesek túldezodorált fürdéskiváltó stílusa is zavarja a többieket.
Ne hunyászkodj meg!

Pipas 2017.04.02. 13:18:20

"Nekem szerencsém volt, amikor ráüvöltöttem, hogy „a fiam autista, te kibaszott seggfej!”, akkor páran rászóltak a fickóra"

pedig te voltál az, aki nem tudott viselkedni. érdekes. büszke vagy magadra? útál mindenki ugye?

Dorinda41 2017.04.02. 13:49:35

@Pipas: Te tényleg egy kretén vagy. Értő olvasás???

nem várt fordulat 2017.04.02. 13:57:16

@Pipas: nekem, mint "egészséges" embernek is nagyon nehéz tűrtőztetnem magam, hogy ne vágjak szájon egy két embert, amit a tömegközlekedésen művelnek. Gondold át annak az anyukának a helyzetét, aki az autista gyermeke miatt minden utazással ennek van kitéve, nem egyszer, kétszer, ritkán, hanem szinte mindig.

ez level 21, én inkább azon csodálkozom, hogy ennyire türtőztetni tudja magát. aki nem tudja, mit jelent ez, az nem érti meg, érzi át a problémát, és ilyen szépen tud beszólogatni mint pl. te is.

nem azt mondom, hogy ő esetleg nem felel a tetteiért, vagy bátorítani kell erre a viselkedésre, de azt gondolom, hogy akibe szorult egy csepp empátia, az megérti.

gondolkodj egy kicsit.

Gerilgfx 2017.04.02. 15:11:05

,,bocsánat, bocsánat, a fiam autista, azért viselkedik másképp''

helyett:

,,mi közöd van hozzá, szottyadt kurva? odabasszak egyet?''

mindjárt nem mer rosszallóan rád nézni senki. tapasztalat. :D

Jakab.gipsz 2017.04.02. 16:31:44

"Autista a fiam te kibaszott seggfej" üvöltötted!
És? Ha elpatkolsz kire lőcsölöd?
Valószínűleg a kibaszott seggfejekre.
Talán ha más módon közelítenénk meg ezt az ügyet, nem követelőzve és másokat nap mint nap hülyének nézve, előrébb jutnánk.
Mert egy biztos az a szerencsétlen csillag alatt született gyermek, megbízható felnőtt soha sem lesz.
Köszönjük a tan-mesét.
Nem nekünk kell megváltoznunk, hanem neked, nincs jogod üvöltözni senkivel sem, csak azért mert van egy autista gyermeked.

ami szabad 2017.04.02. 17:50:13

Kitartást, sok erőt kívánok! És az összes nehézség ellenére, a lehető legtöbb örömöt és boldogságot is, és azt, hogy vészeljétek át együtt ezt a súlyos kihívást!

Silver6300 2017.04.02. 18:56:37

Jól tették, ha beszóltak, igazuk volt. Le kellene már szokni arról, hogy kinek miért jár a többnél is több azért, mert őneki problémája van.
MINDENKINEK vannak problémái, a tiéd csak annyiban különbözik, hogy a gyereked akkor is autista marad, amikor már nem egy cuki gyerek lesz. Ez pont nem olyasmi, amire fel erőszakosan követelőzni kellene.

Ha tudod hogy nem bírja a tömegközlekedést, járjatok kocsival. Nincs jogotok másokat zavarni.

CyberPunK 2017.04.02. 19:38:46

@Beowulf...: Érdekes, mikor ugyanezt mondom a nyegléknek, mert nekiállnak sipítozni, mikor fellököm őket a gecibe a saját tempómban haladás érdekében, akkor is én vagyok a geci. Akkor most alkalmazkodjunk másokhoz, vagy toljuk fullba a kretént?

CyberPunK 2017.04.02. 19:44:22

@Gerilgfx: Azt, ha van nálad egy nagyobb/erősebb/több fős társaság, akkor megtanulja a gyerek, hogy apu milyen hamar csicskul be. ;)

Beowulf... 2017.04.02. 19:51:46

@CyberPunK: ha ez megnyugtat, neked is alkotmányos jogod van seggfejnek lenni...

Beowulf... 2017.04.02. 19:54:55

@Silver6300: jogász úr mutassa meg kérem a ptk azon rendelkezését ami szerint nincs jogom fogyatékos gyermeket tömegközlekedéssel szállítani. Előre is köszönöm a tájékoztatást... pff...

CyberPunK 2017.04.02. 20:11:51

@Beowulf...: Utastársak nyugalmának zavarása tilos. Nem ptk, utazási feltétel kb mindenhol.

gabardin 2017.04.02. 20:47:55

Sajnos a tömegközlekedés már ilyen. Nem tudjuk, kinek mi van a fejében, mi nyomja a lelkét, vállát.
Elbocsájtották a munkahelyéről, csalja a párja, meghalt az anyja, beteg a gyereke stb.
Kiüvöltötted a fájdalmadat, ráöntötted a haragodat, ami lehet, nem is neki szólt...
de most tényleg, miért vetted el a telefont a gyerektől? Te aztán tényleg tudhattad, hogy mi lesz a következménye.

Mikiapó 2017.04.02. 21:48:07

Kocsival, vagy taxival kell járni, akkor nem zavarja a fogyatékost a tömegközlekedés! Ha nem futja rá, intézetbe kell adni, szenvedjen vele az állam, úgyis jobban teljesít!

DFK 2017.04.02. 22:01:59

Igazad van meg nem is. A gyerek nem tehet róla, hogy autista. Az utasokat meg zavarhatja a viselkedése.
Sajnos a gyerek élete végéig autista marad, az állapota nem lesz jobb, idegen lesz a világban.

qwertzu 2017.04.02. 22:08:06

@Silver6300: Ha nem bírod, hogy a tömegközlekedésen autista gyerekek is utaznak, akkor járj kocsival.

@CyberPunK: Elég gumi. Hány utastársét? Egyvalakit kb. mindenki zavar, mindenkit meg senki sem.

qwertzu 2017.04.02. 22:08:59

@Mikiapó: Remélem komoly, mert viccnek azért durva lenne.

ügyfélszolgálatos 2017.04.02. 22:23:59

@Pipas: te hülye paraszt. Inkább helyesen írni tanultál volna meg.

CyberPunK 2017.04.02. 22:38:32

@qwertzu: Leírásból az jön le, hogy nem csak egyvalakit zavart. Tény, egy gyerekkel utazó felnőttnek előbb szólnak be, mintsem a norvég halászok emelkedett hangvételű társaságának. Itt a fő baj nem azzal van, hogy a gyerek nem tud viselkedni, nem tehet róla, nem is fog tudni. Ahogy a T. utazóközönség se tehet erről, ezt remélem belátod. Viszont adva van egy idióta apa, aki biztosan tudta, hogy eszkalálni fogja a helyzetet, ha a gyerektől elveszi a telefont. Ha tudja, hogy utazik, tudja, hogy leköti a gyereket, akkor a francért nem visz magával még egy telefont, ha már ekkora papucs, hogy késés esetén hívni kell anyut? Szóval szerintem itt igazából apu az agresszív seggfej, aki ráadásul keresi a balhét. Méghozzá úgy, hogy közben a saját kölykének is rossz. Na ez a gáz a történetben leginkább.

Gerilgfx 2017.04.03. 01:52:34

@CyberPunK: egyszer végigkalapáltam egy 10 fős társaságot. nemtom, hogy az számít -e referencia gyanánt :D

Pipas 2017.04.03. 06:37:46

@nem várt fordulat: "21, én inkább azon csodálkozom, hogy ennyire türtőztetni tudja magát. "

Ha valaki azt üvöltözi egy idegennek, hogy "kibaszott seggfej" az nem türtőztette magát. Semennyire. Nem tetszett neki valami és ezért üvöltözni kezdett, ez épp a "türtőztette magát" ellentéte.

Mégis mi az amitől visszafogta magát a blogger? Nem ütött? Nem bicskázott? Nem lőtte le?

Pipas 2017.04.03. 06:41:31

@ügyfélszolgálatos: "te hülye paraszt."

Látom te is "türtőztetted magad". :D Gondolom neked is autista a gyereked, ezért neked is jogod van gyalázkodni. Gondolom téged is imád a környezeted, csak amikor kimégy valahonnan, akkor összesúgnak az emberek, hogy mennyire elegük van már abból, hogy nem tudsz viselkedni. :(
süti beállítások módosítása