A valódi viták otthona

Reflektor

Valóban kizökkent a világ, vagy csak mi érezzük úgy?

Nincs mese

2017. február 14. - szénhidra

cold_war_by_lunatunes-d15uxc7.jpg 

A nagy rossz érzés

Sokan úgy érzik, hogy kizökkent a világ. És itt most elsősorban nem a konkrét eseményekre, a Brexitre vagy Trump megválasztására gondolok, hanem a növekvő általános rossz érzésre. A világ egyre bizonytalanabb helynek tűnik, növekvő erőszakkal, fokozódó instabilitással. A jövő egyre homályosabb, és látszólag a szakértők sem tudják megmondani, hosszú távon merre tartanak a folyamatok.

Csakhogy ez az érzés elsősorban nem a körülmények objektív rosszabbra fordulásából származik, hanem a fejünkben lévő zavarból.

Joggal vetheted ellen, hogy de hát valóban történik egy csomó olyan változás a világban, amelyek kifejezetten nyugtalanítóak.

Felvetheted, hogy tényleg jönnek olyan új technológiák – biotechnológia, robotika – amelyek megváltoztatják majd az életünket. Ez igaz. Azonban az utóbbi 20-30 évben, és az előző generációk életében is számtalan olyan technológiai áttörés történt, amely átalakította a mindennapi életet, ugyanakkor volt közben egy megnyugtató képük arról, hogy mi történik a társadalomban.

Mondhatod, hogy véres helyi háborúk dúlnak ebben a pillanatban is, bestiális kegyetlenkedésekkel. Ez is igaz. De volt olyan pillanat az utóbbi száz évben, amikor egyetlen lokális háború sem zajlott a Földön? Ettől még volt biztonságérzetük az embereknek, tudták, hogy miről szól a világ.

Aztán ott van az, hogy az USA veszít a szuperhatalmi pozíciójából (ezért is egyre inkább olyan abszurd a politikai életük, mint egy harmadik világbeli országé) és közben növekszik más országok súlya. Szintén igaz. Azonban korábban is zajlottak óriási változások a világrendben, ráadásul elképesztő gyorsasággal, gondoljunk csak 1989-1991-re, vagy 1944-1947-re, amikor a tengelyhatalmak és az antifasiszta koalíció küzdelme néhány év alatt változott át a hidegháborús világrendé. Ennek ellenére az embereknek volt egy határozott képük arról, hogy mi történik, és hogy nekik ebben mi a szerepük és hol a helyük.

Az általános rossz érzést ma nem a konkrét események okozzák, hanem az, hogy eltűnt az a Nagy Mese, amely minden eseményt egységes rendbe szervezett.

Ez a Nagy Mese értelmesen elrendezte a világban zajló dolgokat, definiálta, hogy minek mi a tétje, és azt is elmondta, mi vár az emberiségre a jövőben.

Ezek a Nagy Mesék egyáltalán nem örökkévalók, sőt, meglehetősen gyorsan, néhány évtizedenként változnak, hogy igazodjanak a világpolitikai és világgazdasági helyzethez. Hasznosságuk nem is az állandóságukban rejlik, mint a vallási elbeszéléseknek, hanem hogy világos eligazodást kínálnak a jelenben.

 

Amikor voltak Nagy Mesék

A hidegháború meséje

Ez a Nagy Mese arról szólt, hogy a világban két nagy tömb áll egymással szemben, amelyek egyrészt konkrét országokat és hatalmi központokat jelentenek, másrészt két különböző világnézetet, emberképet, társadalmi és gazdasági berendezkedést. A küzdelem tétje, hogy kiderüljön, melyik rendszer a felsőbbrendű és biztosítja jobban az emberiség fejlődését.

A Nagy Mese a bolygón zajló minden eseményt erőszakkal beletuszkolt ebbe a szembeállásba, annak ellenére, hogy az emberiség jelentős része nem volt része ezeknek a szövetségi rendszereknek, és rengeteg minden minden történt a Föld különböző pontjain, aminek semmi köze nem volt a hidegháborúhoz. A hírfogyasztó emberek mégis könnyen megtehették, hogy ignorálják ezeket, és a lényegtelen „egyéb események” kategóriába sorolják, amelyek kívül esnek a történelem fő irányán.

Abban, hogy a szembenállásról szóló Nagy Mese adekvátan leírja azt, hogy mi történik az emberiséggel, mindenki hitt. Az is, aki úgy élt a szocialista blokkban, hogy meg volt győződve a kapitalizmus felsőbbrendűségéről, és az is, aki a harmadik világban igyekezett kimaradni az egész szembenállásból.

A globalizáció meséje

A szocialista blokk felbomlása után új Nagy Mese született, a globalizációé. Arról szólt, hogy a diadalmaskodó kapitalizmus (és a liberális demokrácia) zászlaja alatt lépésről lépésre egyesül az emberiség. Ez jelenti az egyetlen működőképes fejlődési modellt. Ez a modell univerzális, az egész földgolyóra kiterjed, és fokozatosan mindenki betagozódik majd. Az egész emberiség együtt menetel a szebb jövő felé, amelyet máris mindenki kézzelfoghatóan átérezhet a mindennapi életben, az informatikai és kommunikációs forradalommal, a minden háztartásban megjelenő számítógépekkel, az internettel és a mobiltelefonokkal, amelyek szédítő gyorsasággal alakítják át a hétköznapokat. Senki nem tagadhatja, hogy az egész emberi faj nagy léptekkel halad előre.

A perifériákon vannak ugyan időleges zavarok, polgárháborúk, a vallási fundamentalizmus és a nacionalizmus fellángolása, stabilan álló szocialista diktatúrák, de ezek csak időleges jelenségek, apró kis hibák, amelyeket majd elhárít a globális rendszer. Az emberi világban nincsen valódi alternatívája ennek a rendszernek, ezért csak olyan globális és kézzelfoghatatlan veszély állíthatja meg a fényes jövő felé való menetelését, mint a klímaváltozás.

Ja, amúgy ez már volt egyszer

A globalizáció meséje egyébként meglepően hasonlít a századforduló Nagy Meséjéhez, ami hasonlóan optimista volt, és ugyanúgy azt mondta, hogy az egész emberiség számára csak egy működő modell lehetséges, a nyugati racionalitásé. A nagybetűs Civilizáció és a tudomány nagy léptékkel halad előre, eltünteti az utolsó fehér foltokat is a térképről, a sorozatos tudományos áttöréseknek köszönhető felfedi a természet titkait, és az ember szolgálatába állítja megzabolázatlan erőit. A nyugati civilizáció vívmányait az emberiség egyre nagyobb részéhez juttatják el (ha kell erőszakkal), miközben a mindennapi élet minden korábbinál kényelmesebb és hatékonyabb. Ez az optimista Nagy Mese a haladásba vetett megkérdőjelezhetetlen hitről szól. Az egyetlen lényeges különbség a globalizáció meséjéhez képest, hogy ez leplezetlenül a nyugati világ és a fehér ember felsőbbrendűségét hirdette, míg a globalizáció meséje a multikulturalizmusban egyesülő emberiségben hitt.

Most nincsen Nagy Mese

Mára a globalizáció Nagy Meséje kifulladt, nem magyarázza meg többé, mi történik a világban. A probléma nem is ez, hanem hogy nem lépett a helyébe semmilyen más Nagy Mese, és nem is látszik, hogy lenne a látóhatáron egy új.

Az átlag hírfogyasztó ezért azzal szembesül, hogy a világból folyamatosan ömlenek rá a konfliktusokról szóló hírek, ugyanakkor nincs semmilyen megnyugtató keret, amelybe ezek beleilleszkednének.

Ezt pedig elképesztően rosszul viselik az emberek.

Szükségünk van arra, hogy legyen egy világos iránytűnk, ami mentén tájékozódhatunk a világban, ami értelmet ad a sokszor kaotikus, erőszakos, ijesztő és kiszámíthatatlan eseményeknek. Ennek hiányában minden videóra vett lefejezés, minden árfolyambezuhanás vagy nem szimpatikus választási eredmény ezerszer ijesztőbb lesz.

Ezért erősödnek fel az apokaliptikus várakozások, ezért voltak hajlamosak 1-2 évvel ezelőtt tömegek hinni abban, hogy „új hidegháború” van Oroszország és Európa között (miközben Németország és Oroszország gazdasági kapcsolata erősebb mint valaha), majd ugyanolyan könnyen túl is léptek a tömegek a hidegháborús hisztérián, és felcserélték egy újabbra, miszerint Trump beiktatásával karnyújtásnyi közelségbe került a harmadik világháború (bár azt senki sem tudja megmondani, hogy ki vívná kivel).

Ezek mind kétségbeesett kísérletek, hogy valami globális narratívát erőltessenek a zűrzavaros lokális konfliktusokra.

Lesz új Nagy Mese?

A félreértések elkerülése végett, egy Nagy Mese nem pusztán intellektuális alkotás, nem tudja létrehozni szellemi kihívásként néhány vállalkozó kedvű publicista vagy politológus. A Nagy Meséket olyan politikai-gazdasági erők hozzák létre, amelyek tevékenységét igazolja ez a mese, és amelyeknek erejük is van milliók fejébe beültetni a történetüket.

Jelenleg úgy tűnik, hogy az ehhez szüksége erő most nincs meg senkinek.

Nincs sem olyan globális hatalom, sem olyan globális ideológia, ami betölthetné ezt a szerepet. Csak regionális hatalmak vannak (az USA is fokozatosan süllyed ide), amelyek a saját érdekszférájukban rendezkednek, ezt-azt elfoglalnak, függőségbe vonnak, összekapnak más középhatalmakkal ezen-azon, de a tevékenységük nélkülöz bármilyen olyan magasabb szintet, ami az egész emberiség számára jelenthetne valamit.

Emiatt a közeljövőben nem is nagyon várható új Nagy Mese születése.

Ez ellen sokan lázadni fognak a saját eszközeikkel, úgyhogy töménytelen mennyiségű hülyeségre, apokalipszisvárásra és hasonlóra számíthatunk. Embertársaink még sokáig meg lesznek kergülve.

A legjobb amit eközben tehetünk, hogy lokális konfliktusoknak nem tulajdonítunk globális jelentőséget.

Istvánffy András

 

 

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr8912256054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaktusztea 2017.02.14. 14:08:41

Szerintem a Fidesz pont ilyen komplett - mindenre kiterjedő - világképet ad, ezért hisznek benne annyian: mert biztonságot és fogódzót ad.
És azért reagálnak mindenre iszonyú agresszívan, ami a világképükkel szembemegy, mert - pont mint egy vallásnál - ha a hit megkérdőjeleződik, akkor a világ stabilitása szűnik meg és jön a semmibe zuhanástól való rettegés.

goes 2017.02.14. 17:24:59

Nincs mese, már nem szégyenlik, hogy a pénz kell csak. De bukik ez a világ, mert nem sokáig megy így. Kívánjuk a mesét és az emberek a jobb mesélőt fogják választani. Ezért nincs esélye még sokáig a magyar baloldalnak és lassan buknak az európai elvtársak is.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.14. 17:46:20

@kaktusztea: "azért reagálnak mindenre iszonyú agresszívan, ami a világképükkel szembemegy"

A habonymédia azt hazudja, hogy bár sok közpénzt ellopnak, de cserébe hasít a gazdaság. Mikor kiderül a tragikus gazdasági teljeítmény, azzal nem tudnak mit kezdeni.

Szalay Miklós 2017.02.14. 18:38:19

Apropó, akit érdekel egy tömör de alapos összefoglaló a globális problémákról, a felmelegedésről, az ezt nézze meg:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid078

(A legfelső sor a kép tetején, "Globális problémák". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

paráznabillegető 2017.02.14. 18:52:00

a starwars egy jó mese.
vagy ott van még a heripotter.
rájuk lehet húzni mindent.
lázadó lehetsz, vagy droid, muglikat terelő dzsedáj...

Ad Dio 2017.02.14. 19:06:54

A nyugati civilizáció (és csak az!) nyűglődik. Kifújt a posztmodern, a bal-liberalizmus társadalmi és a globalizáció gazdasági hajtóereje.

Ez nem apokalipszist, hanem egy feladatvesztést eredményez. Ebből önerőből aligha fog tudni kilépni a világunk. Szerencsére a Feladat házhoz fog jönni. A közelmúlt kérdése az volt, hogy hogyan lehet növekedni. A jövő kérdése az lesz, hogy hogyan lehet megtartani azt ami van. A kihívások számos irányból érkeznek: klímaváltozás, globalizáció vesztesei, migráció, fenntarthatatlan gazdasági folyamatok elöregedés stb.

A jövő kor pragmatikus lesz, más néven józan. Az izmusok kora véget ért.

Joaquin 2017.02.14. 19:28:02

Bár részben egyet értek veled, de más irányból közelíteném meg. A fehér középosztály történelmileg komoly előjogokkal rendelkezett és rendelkezik a mai napig, ezeket kezdig sorra elveszteni, aminek - roppant meglepő módon - nem örülnek. Ennél azért persze bonyolultabb:

A középosztálybeli fehérek többségében azt látták, hogy szüleik munkával jól megélnek. Ez a jólét azonban a többi ország lakóinak és más nemzetiségüek kizsákmányolásán alapult, a tőlük megszerzett (az "elvett" nem lenne jó kifejezés) javak biztosítottak egy életszínvonalat. A globalizáció azonban az országok közötti különbségek csökkenéséhez vezet, amivel az említett fehér középosztály hatalmas konkurenciát kapott. A szüleitől nem azt látta, hogy ezzel meg kellene kűzdeni, nem gondolták, hogy nekik viszont már igen. Keleten ezzel szemben az ellentéte van: már a szüleiknek is sokat kellett kűzdeni kevésért, ezért náluk magasabban van az elvárás az egyének felé (lásd a viccet: Karrieropciók ázsiaiaknak: 1.) mérnök, 2.) orvos, 3.) ügyvéd, 4.) család szégyene). Ebben a felállásban a javak sorra a korábban kirekesztettek felé tolódnak, ez ellen kelnek ki az emberek.

Ha megnézzük, a Brexit és Trump megválasztása (de a szélsőségek megerősödése) is beleillik ebbe a képbe: nem akarják a bevándorlókat, mert a helyiek elveszítik egyik utolsó előjogukat: azt, hogy szerencsés országba születtek. Ehhez kínál a média egy kényelmes narratívát azzal, hogy sokkal több bűnügyet mutat be, mint tette azt akár 10 évvel ezelőtt. Mivel a szegény emberek jellemzően több bűnesetet követnek el, és a bevándorlók jellemzően szegényebbek a javakat már régen felhalmozott helyieknél, ezért valóban több bűnesetet is követnek el. Ez adja a kényelmes narratívát, hogy a bevándorlókat azért nem szabad beengedni, mert rosszabbak a helyieknél, mivel a valóság - hogy a szabad versenyben a helyieknek kevesebb jutna, mert egyszerűen nem érdemlik meg - egyáltalán nem hangzik olyan jól.

Az alternatív valóságok térhódítása csak egy tünet, az emberek azért hiszik el a nyilvánvalóan ostoba híreket is, mert kényelmes világképet ad nekik. Az agynak nem feladata az igazság kiderítése, csak is kizárólag a gének továbbörökítése, ehhez pedig a hazugságok és az előjogok kiváló eszközök (lásd még: szőke herceg fehér lovon - a herceget nem kell magyarázni, de a fehér ló is társadalmi státuszra utal. Nem számít, hogy megérdemli-e az előjogait, a fontos, hogy van neki, mert az jól biztosítja a gének továbbörökítését).

Ettől függetlenül rengeteg kérdés van:
1.) szükség van-e előjogokra, vagy a világ tovább haladhat egy sokkal inkább meritokratikus társadalom felé?
2.) ha szükség van előjogokra (mert pl mindig lesz, aki ki tudja kényszeríteni, hogy neki legyen, és akkor miért ne tenné?), akkor milyen csoport lesz a következő kivételezett?

Jakab.gipsz 2017.02.14. 19:32:56

Igen a nagy izmus meséknek vége, Marx-izmus, Neoliberalizmus és persze a relativizmus mese délutánjainak amire ráment száz hatvan éve a nyugatnak, és ez a hülye Soros György csak nem hagyja abba, a dumát a nyitott társadalom nevezetű, hablatyolásról, és a globalizáció gyártásáról.

A tudomány és benne a tudomány-filozófia az nem újságírás és propaganda munka, mondván, akinek nagyobb a tábora annak van igaza, meg ahogyan ezt Móricka és Soros Gyurika elképzeli, az össze hazudozott júdás-pénzeidet Gyuri pedig kend a hajadra.

A valóságnál nem szükséges igazabb mesét kitalálni senkinek sem, attól a valóságtól ami előttetek van, bizony tartok tőle kiakadtok, mert a sok mesétől vagytok süketek és vakok.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.14. 20:21:40

Semmi baj a brexittel meg trump megválasztásával, csak a libsiknek nem tetszik hogy demokrácia van.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.14. 20:24:21

@a gyűlölködő uszítás eredménye. egy rendőr meghalt: bizony, mert tényleg működik a gazdaság, ezen ti , libsik sírtok a legjobban, hiszen gyurcsánylibajnaival lehetett agyrafőre megszorítani a jónépet, mert a csőd szélén táncoltunk. Nektek sosem számított az ország állapota, a szemeket meg úgyis kilövettétek ha sok volt a pofázás. Szerencsére a libsi diktatúrátoknak vége, hiába erőlködtök mocskok.

midnight coder 2017.02.14. 20:28:00

@Joaquin: A mai modern civilizációt a fehér ember teremtette meg. Persze voltak dolgok amiket máshonnan vett át, Pl. az arab számok amik eredetileg indiából vannak - ahová persze lehet hogy épp az árják vitték őket, vagy az iránytű, a puskapor made in China - de az emberiség többi része leginkább csak a tűz körül ugrálást tudta hozzátenni az egyetemes emberi kultúrához. És az igazi tömegnyomor pont akkor jött létre, amikor az egykori gyarmatok elnyerték a függetlenségüket, és a kicsi négerek elkezdtek veszettül szaporodni mint a nyulak - kb. addig, amíg az összes kaját fel nem zabálták amit a saját kis primitív földművelési módszerükkel elő tudtak állítani. És akkor jött a Jóságos Liberális Fehér Vadász, és látta hogy a szegény négerek éhen halnak. Erre megoldotta a dolgot - élelmiszersegéllyel. Ettől persze csak még több kicsi néger lett... Most pedig annyian vannak, hogy nem férnek el odahaza, különben is, a TV-ben látták hogy errefelé kolbászból van a kerítés, hát felkerekedtek hogy elvegyék a Jóságos Liberális Fehér Vadász hazáját. Az pedig, amilyen hülye, önként be is engedi őket, sőt eteti is őket, cserébe pedig a kicsi négerek nem verik őt agyon.

A gond csak az, hogy közben a Jóságos Liberális Fehér Vadász kitelepítette a gazdaságát a világ másik felére, gondolván hogy ez mindenkinek milyen jó lesz. Ami azt eredményezi, hogy bizony egyre kevesebb kaja lesz, amivel a kicsi négereket a Jóságos Liberális Fehér Vadász hazájában etetni lehet. Ezért aztán, előbb-utóbb a Jóságos Liberális Fehér Vadászt agyon fogják ütni a kicsi négerek. Nem a világnak lesz vége, csak neki. Hogy aztán utána a kicsi négerek mit csinálnak egymással, az már egy másik mese.

sírjatok 2017.02.14. 20:28:11

Érdekes ez a meglátás a Nagy Meséről. Én speciel rühelltem a Nagy Multikulturális Liberálhaladár Mesét, és végtelen elégtételt ad, hogy itt múlik ki előttem. Jó lesz nekem egy új, Racionális Európa-mese, közös határral és hadsereggel, harmadik nemű WC meg X millió illegálmigráns nélkül.

2017.02.14. 20:33:51

Szerintem az új nagy mese habbal a bevándorláshoz kapcsolódik, csak ezt már, a lokálpatrióta európai egyre kevésbé akarja benyelni.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.14. 20:51:28

@enpera: "működik a gazdaság"

Igen, ezt hazudja a habonymédia. Néha ki kéne húzni a fejed az orbán seggéből. Nem olyan szép, mint hazudják, de akkor is szebb világ van idekint.

Ma volt egy mebeszélés, 11 cég képviselői, magyarok, multik vegyesen, valamelyikük a szünetben mondott valami ilyet, hogy működik a magyar gazdaság. Megfagyott a levegő. Mindenki nézett, hogy most mi van, mit hazudik egy hülye. Aztán valaki bedobta, hogy igen, ha az M1-et nézed. Nagy röhögés, és mindenki túltette magát az idióta emberen.

"libsik sírtok a legjobban"

Nem tudom, hogy az SZDSZ sír-e legjobban, nem ismerek liberálist, őket kérdezd, én jobboldali vagyok.

"Nektek sosem számított az ország állapota"

Nekem mindig is számítot az ország állapota, azért is vagyok szomorú, hogy lejtmenetben vagyunk 2010 óta.

"szemeket meg úgyis kilövettétek ha sok volt a pofázás"

Az a gyurcsány volt, nem a jobboldaliak, és az orbán ügyészsége, bírósága éppen most mentette fel őket. Ha már az orbán seggében a fejed, panaszkodj neki!

"diktatúrátoknak vége"

Nincs vége, és a ti diktatúrátok, te vagy fideSSfasszopó.

BobAlice 2017.02.14. 20:51:55

Nem csak a Nagy Mese hiányzik, hanem Vízió, rendezőelv, amiben hinni lehet: vallás, nacionalizmus, szocializmos vagy liberalizmus. Posztmodern korunkban nem maradt komolyan vehető vízió, amiben hinni lehet, amit ne szedne szét, ne kritizálna valaki. Pedig igény lenne rá. A világ bonyolult, a víziók egyszerűek.

Putyin, Orbán és Trump ki tudják használni az ezzel járó zavarodottságot, megkérdőjelezik a tényeket, a valóságot, és minden relatívvá, pillanatnyi hitkérdéssé válik. De amit nyújtanak, az nem megoldás, nem vízió. Az ő mítoszaikban csak a saját személyük van a középpontba állítva, nem pedig elvek. Ezt a kort az fogja megváltoztatni, aki megalkotja az új, emberek tömegei számára elfogadható víziót, víziókat. A jövő libsijeinek, szocialistáinak és konzervatívjainak ezen kell agyalniuk az opportunisták és elitet elutasító tömegek feletti kesergés helyett.

Toadwart66 2017.02.14. 20:55:08

Olvasd el Oszkó blogbejegyzését. Jó hosszú, de érdekes. Konkrét adatok, tények szerepelnek benne. A globalizáció nem valami, ami ellen küzdeni kell, hanem csak úgy van. Amerika felfedezése megtörtént, feltalálták a vasutat, a repülőt, van internet, lehet kapni banánt a boltokban. Hallgathatsz ameikai vagy mongol zenét, amihez éppen kedved van. Mi a baj ezzel? Marcus Miller-t szívesebben hallgatom, mint Mága Zoltánt. Van, aki meg Mágát szereti. Ettől még nem dől össze a világ. A világban egyre több ember tud olvasni, csökkent a gyermekhalandóság. Sőt világméretekben az erőszakos cselekmények száma is. Ez van. Globalizálódik a világ. Ezt már nem lehet visszafordítani.

csakférfi 2017.02.14. 21:23:09

Nagy Mese?
Kapitalizmus. Ez a valóság. A fogyasztói társadalom.
A többi csak a fanztáziánk terméke.
Így a Nagy Mesét csak a gyerekek hiszik.
A pénz hatalmat szül. A hatalom meg erőszakot.
Hol itt amese?
Hollywood legyártotta. Így sokan hisznek. Ameséknek.
Kellene felnőni.
:)

Brix 2017.02.14. 21:42:20

@Toadwart66: Igen, meg ott vannak a globalizàció àrnyoldali is! Versenyeznünk kell mindig, de főleg azért , hogy a nagytőkének még több profit jusson...A globàlis jàtékosoknak a bőrük alatt is pénz, info és technológia van...Nem tudok velük versenyezni...Jó , egy kicsit , de csak egy kicsit jobb nekem is , talàn...De, nem tudok belenyugodni , a nagytőke rabszolgàja vagyok: termelő és fogyasztó ember...A globàlis elit meg csak gazdagodik ebben a hazug liberàlis rendszerben...De előbb-utóbb elosztunk mindent újra!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.02.14. 22:32:00

@a gyűlölködő uszítás eredménye. egy rendőr meghalt: a tényekkel harcolhatsz, de nem győzhetsz. Bújj vissza gyurcsány seggébe, ott jó meleg van, és biztonságos, meg álmodozhatsz tovább a libsi diktatúrádról

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.14. 22:39:55

@enpera: "Bújj vissza gyurcsány seggébe"

Nagyon izzadtságszagú az erőlködésed, hogy az elkúróiddal összehozz. Te táborozol az orbán és a gyurcsány seggében.

Jakab.gipsz 2017.02.14. 22:59:08

@Tronald Dump: @Toadwart66: @csakférfi: Adott egy univerzum és benne a föld és a földi élő-világ ebben az egy és oszthatatlan emberiség is bele tartozik, ez egy globális rendszer, akik ezt a rendszert globalizálni szeretnék, azon túlmenően ahogyan van, azoknak elment a józan esze. Ezért mese a nyitott társadalom. Mese a kapitalizmus minden hatósága, mese a szabad kereskedelem, és a szabad gondolkodás is és persze a relativitás elmélete is.

Szabványok 2017.02.14. 23:03:25

@Ad Dio: Valami nagy tévedésben vagy.
A "nyugati világ", a "kapitalizmus" köszöni szépen jól van. Jól érzi magát már vagy egy évszázada. Nem mondom, hogy nem voltak nehéz időszakai, pl. a XX. században két világháború, gazdasági válság, 68-s forradalmak. Vagy éppen külső ellenségként 80 évig a "vörösök"/"kommunisták"/"baloldaliak".
De a nyugati civilizáció mindezt túlélte. Még a két világháború abszolút vesztese, Németország is előbb átélt egy "német gazdasági csodát", majd egyesült és urópa egyik vezető országává vált.
Igen, liberálisak, hiszen az angol és a francia forradalom, az USA polgárháború óta a szabadság, a törvény előtti egyenlőség alapvető értékek a nyugati civilizációban.
De, hogy baloldaliak lennének??? Ember, tudod mit beszélsz? Például a nyugat legliberálisabb országai mind királyságok. Mindig is harcoltak a kommunisták ellen. Igaz, néha hatalomra jutottak a szocdemek, munkáspártok, sőt latin országokban még a kommunisták mis értek el sikereket, de a szocialista osztogatás (rezsicsökkentés és hasonlók) hamar tönkreteszi egy ország gazdaságát. Nézd meg az Egyesült Királyságot! A 60-s, 70-s évek munkáspárti kormányai tönkretették. Az egészségügyet, a gazdaságot, mindent. Kellett egy Vaslédy, hogy gatyába rázza őket, leverje a bányászsztrájkokat, privatizáljon.

Tehát egyrészt ne becsüld le a nyugati civilizációt! Sétálj Londonban, USA nyugati parti városaiban, Stockholmban, Kölnben, Perugiában, Brüsszelben, Hágában, Koppenhágában! Nem fogod látni Rákosi, Kádár és Orbán által propagált szakadék szélén álló világot. Hanem jól működő, stabil társadalmakat fogsz látni, amelyek a szabad vállalkozás, a szabadság, a törvény előtti egyenlőség, a jogállamiság eszméjén alapulnak. Semmi "baloldaliság".

Szabványok 2017.02.14. 23:14:06

@csakférfi: A kapitalizmus a gazdaságilag leggyorsabban fejlődő társadalom. Ez tény.
A gazdasági fejlődés pénzbőséget eredményez. Ez is tény, ezért aztán a kapitalizmusban jól élnek az emberek, elég csak körülnézni bármelyik nyugati országban.
De miért szülne a pénz erőszakot?? Akinek pénze, vagyona, jó fizetése van, az jól érzi magát nem akar kockázatos erőszakos verekedésbe belemenni. Ül a seggén és boldog. Vagy ha még többre vágy, akkor szabad neki, hiszen szabad vállalkozás van, bárkiből lehet Bill Gates.

Erőszakot a szegénység szül. Erőszakot a komcsik szültek, akik a legszegényebb országok (Oroszország, majd Kelet-Európa) legszegényebb prolijait, akik Marx szerint "csak a láncaikat veszíthetik" véres forradalomra biztattak.
Egy gazdag, kapitalista országban (pl. Svájc) semmi esélye nincs a komcsiknak, nemzeti szocialistáknak és más nincstelen csőcselékre építő, erőszakos irányzatoknak.
Azok, akik jól élnek és szabadok, azok a saját boldugulásoukért küzdenek, nem vevők az önjelölt politikai erők népboldogítására, rezsicsökkentésére, segítségére. Ott az állam csak házőrző, jogszolgáltató, csekély szerepet lát el, nem itatja át a mindennapokat.

Alick 2017.02.14. 23:20:55

@Toadwart66: A globalizációt nehéz kisajátítani. Ahogy jön a "multik kezében a világ", erre újra előkerülhet a "világ proletárjai, egyesüljetek!"... és hozza az egyensúlyt az Erőbe. :)

Zádor Sándor 2017.02.14. 23:22:43

Hát örülök, hogy végre valaki észreveszi, hogy milyen irányban is halad az emberiség. A perspektíva az világos....sosem volt ennyire sötét az emberiség illetve ennyire bűnös és felelősen bűnös. Ez már nem a boszorkányüldözés vagy a legendás inkvizíció mikor rá lehetett fogni az emberi tudatlanság illetve a primitívségre az aberrált magatartásokat. Ezúttal nem mivel a fejlődés mutatja, hogy tudatosan süllyedünk olyan mélyre a globális összességet tekintve, hogy lassan betelik a "pokol" és a lelkünkért a saját lelkünkért csakis mi felelünk. Nem vallási motivációs levélnek szántam mielőtt ilyesmi megfordulna bárki fejében. Csak a sötétség lassan úrrá lesz rajtunk és nem tudom, hogy igaz e Szodoma és Gomora története vagy esetleg Noé bárkája valóban úszott e világ tengerein...mindegy is. Kérdés az meddig mehetünk el még?
Lehet e ennél mélyebbre süllyedni?
Kik a felelősek azért, hogy az emberi élet már csak termék, értékcikk...
Csak akkor fog feleszmélni az emberi faj mikor már a teljes kihalás a küszöbön fog ólálkodni....
Akárhogy is lesz szerintem van ok aggodalomra mert ha ez a vonat így robog tovább akkor abból súlyos katasztrófa lesz.

Alick 2017.02.14. 23:24:41

A mai Nagy Mese talán úgy néz ki, hogy a "három királyok" Gorbacsov, Ferenc pápa, Trump nekiálltak az Establishment átrendezgetésének... és persze ma már tudjuk, hogy a peresztrojka nem evolúcióhoz, hanem revolúcióhoz vezetett.

Brix 2017.02.14. 23:26:40

@Szabványok: Egy ideje sétàlgatok màr az említett vàrosokban és aggodalommal tölt el, amit akàr Köln, New York, vagy Brüsszel utcàin làtok...A boldog , békés , nyugodt középosztàlybeli élet helyett a bizonytalansàg, a kàosz és anarchia jelei mutatkoznak...Kosz, szemét és színesbőrű bevàndorlók mindenfele...Ez a nyugat màr nem az a nyugat amit szeretnénk...A fehér, középosztàlybeli ember korszakànak vége van...

VT 135 2017.02.14. 23:38:04

Hát, aki akar, táncolgasson csak tovább a zenére, amit a Titanic zenekara húz (még). Meg hallgassa csak jó-fogyasztóválasztó-állampolgárként ahogy a hangosbemondó időnként bemondja, h "Ne aggódjanak, nincs semmi probléma, csak egy kis technikai szünet!" Tudom, a strucc politika kényelmes, de egyszer az élet nagyon seggbe fogja rúgni azt a kiálló ülepet... Ja igen, tudom, ma még kapni sört a boltban, meg megy még a VVakármennyi, hát akkor tutira nem lehet semmi gond. :)
Az emberiség egyszerre szembesül olyan válságokkal, amelyekből egy is elég lenne az összeomláshoz: gazdasági-, népesedési-, környezeti-, erkölcsi, elsőre ezek ugranak be. A modernitásról, meg robotokról annyit, h még egy kibaszott szmogot sem tudunk elkerülni, ha 3 napig nem fúj a szél - ezekben a csúcsmodern városainkban a csúcsmodern közlekedő eszközeinkkel és fűtésünkkel...
Szóval értem én, h jó dolog alukálni a Mátrixban, de minél később következik be az ébredés, annál fájdalmasabb lesz.

VT 135 2017.02.14. 23:45:08

@Szabványok "A kapitalizmus a gazdaságilag leggyorsabban fejlődő társadalom. Ez tény." - Igen, jelenleg sikerült a leggyorsabb fokozatra kapcsolnia abban az autóban, amelyben ülve az emberiség száguld az önmegsemmisítés felé...miközben a mobilján a fb-n szelfiket osztogat... Emellett sikerült a leggyorsabban felfejlesztenie a vagyoni különbségeket: sosem volt akkora különbség a jövedelmek és a vagyon terén, mint ma. Sosem volt olyan kevesek kezében a világ akkora része, mint ma (és még ha legalább ezek a vagyonosak bölcsek lennének...de nem).
Szóval hagyjuk ezt az ósdi dumát, hogy a demokráciánál, meg a kapitalizmusnál nincs jobb, mert ezt a dumát a diktatúrák szokták mondogatni, h a saját rendszerüknél nincs jobb... Lenne jobb, csak ehhez neki kéne állnunk és közös együttműködéssel, tettekkel létrehozni. Vagy megyünk mindannyian a levesbe - függetlenül attól, h miket hazudozik össze a média. Az ugyanis a Valóságot - amely amúgy egy mocskos szexista és rasszista :) - nem érdekli.

csakférfi 2017.02.15. 02:04:07

@VT 135:
Bingó.
Feleltél helyettem.
A gondolkodásunk megegyezik.
:) :)

csakférfi 2017.02.15. 02:08:44

@Zádor Sándor: Nem fogunk kihalni.
Ahhoz már túl sokat tudunk.
Eléggé előrehaladott a tudomány a száz évvel ezelőttihez.
Ez nem jelenti azhogy ideológiailag is haladók lennénk.
Vagy civilizáltak.

csakférfi 2017.02.15. 02:11:57

@Jakab.gipsz: Igaz.
Egyszer már agyaltunk ezen.
Mi ketten. Sztem valamifélegondolkodásnak kell lenni amihez képest relatíve eltérünk.Tehát ebben is van állandó.

csakférfi 2017.02.15. 05:21:41

@Szabványok:
Hogy miért szül a pénz erőszakot?
Mert akinek van az nem akarja elveszíteni. Plusz a pénzen megfizethet szolgákat hogy helyette dolgozzanak. Márpedig senki sem szeret szolgamód élni.
Ezért el igyekszik venni attól akinek van.Ez szüli az erőszakot.
Mivel semmi nincs ingyen. Valaki mindig megdolgozik a kényelmünkért.
Így megy ez mióta a pénz mint csereeszköz mindehatóvá vált. Meg a nyereség. Egy multi nem azért dolgoztat mert aztszeretné hogy sok embernek jó legyen. Hanem azért dolgozik sok ember hogy az igazgató tanács vagy befektető kényelemben éljen. Nem szociális intézmény egy munkahely.
Nem lehet milliárdos mindenki. Lehetetlen. Ezértvannak háborúk és erőszakos cselekmények.

midnight coder 2017.02.15. 08:15:22

@csakférfi: Erőszakot sok minden tud okozni, de a pénz speciel pont nem. Ahol nagy a jólét, általában kevesebb az erőszak, mint ott ahol nincs. Az ember pedig alapvetően szeret jól fizetett szolga lenni. Erről szól a fogyasztói társadalom. A gond akkor van, ha nem annyira jól fizetett, ilyenkor hajlamos a szolga fellázadni.
De ezen túl még kismillió dolog szül erőszakot - elsősorban különféle vallások, ideológiák.

midnight coder 2017.02.15. 08:31:35

@Alick: A világ proletárjai soha nem fognak egyesülni. Ez pont olyan holdkóros elképzelés volt anno, mint ma a multikulti. Az alapvető gond az vele, hogy nem veszi figyelembe a kulturális különbségeket. Ezeket az ideológiákat általában fehér, túlhumanizálódott, középosztálybeli értelmiségiek találják ki, és a saját világszemléletüket vetítik rá az egész emberiségre - ha ők így látják a világot, akkor némi jólét és felvilágosítás hatására nyilván a közel-keleti muszlim és az afrikai néger is így fogja látni. Csakhogy ez nagyban nem így működik. A különféle kultúrák különbözőek - a kínaiak is átvették ugyan a kommunizmust, csináltak is legalább akkora ökörségeket mint az oroszok, ugyanakkor a kínai kommunisták ugyanúgy a kínai császárságot építették és építik ma is mint kétezer éve. És Japánban ugyan ott a modernizáció, és a kapitalizmus, mégsem egészen ugyanaz a társadalom jött létre, mint mondjuk az angoloknál, vagy az amcsiknál. Sőt, az amcsi és az európai társadalom is elég durván különböző, bármennyire is próbálták az utóbbi években az Obamáék őket is európaivá zülleszteni.

Alick 2017.02.15. 09:12:13

@midnight coder: Metafóraként értendő a jelszó. Akik vesztesnek érzik magukat a globalizációban, azok mindig is hajlamosak lesznek beleszarni a palacsintába, akár hatékonyan is.
A kulturális/civilizációs különbségek valóban belejátszanak, de elsősorban azokra gondoltam, akik benne vannak a nyugati civilizációban, mégis kilátástalannak érzik a sorsukat.

konrada 2017.02.15. 09:36:50

A mesékben kellenek célok is, melyek elérése katartikus élményt hozhat.
Ezek voltak a nyugat, a kelet, a dél, az észek legyőzése-meghódítása...

...most nincsenek célok, így meg ....

konrada 2017.02.15. 10:43:55

@konrada:
...illetve ha vannak célok...
(USA választási mém)
Kennedy 1961: Embert (MAN) küldünk a holdra!
Obama 2016: Férfit (MEN) küldünk a női mosdóba!

csakférfi 2017.02.15. 13:32:03

@midnight coder: A rablógyilkosság spec . erre utal.
Aztán meg a jólétet a nyugati kultúrában a globalizáció hozta el.
Mivel a szegényebb indiai avagy kínai dolgozói hordják off-shore számlákon keresztül az amerikaiaknak pl.-ul a kényelmet.
Ez van.
:)

Mr. Hyde 2017.02.15. 19:49:04

Mesék helyett lássuk mi történik a valóságban:

A tőkés rendszer túltermelési válságával a korábban rendszerkohéziót adó liberalizmus szükségszerűen a hadi kapitalizmusba (más szóval fasizmusba) gravitál.

A fasizmus a tőke patológiája.

A centrumban kifulladt a tőke megújítási ciklusa: a hitelezésből pörgetett fogyasztás lassul, a túltermelés árzuhanást eredményez, a hozamok csökkennek, a befektetések elértéktelenednek. (recesszió)

A fél/perifériára áthárított válság egyre kezelhetetlenebbé válik ( pl.: Spanyolország, Görögország, Brazília, Venezuela), háborús övezetekké alakul (Közel-Kelet, Kelet-Európa, Dél-kínai-tenger) és visszahat a centrumra, ami destabilizálódik. (USA, EU, Dél-Korea)

A 1% vs. 99% szembenállására épülő posztmodern kapitalizmus olyan globális gazdasági egyenlőtlenséget teremtett, ami a vallási/kulturális szembenállás narratívájába csomagolva visszafolyik az ablakon. (menekültválság)

A kölcsönös nyerészkedés reményén alapuló integrációkat szétfeszítik a belső ellentmondások szülte ellentétek. (Brexit, TTP/TTIP)

Az elmaradó haszon miatt a rendszer túllép a gazdasági kényszerítők eszközén, nyílt erőszakhoz folyamodik pozícióinak megőrzéséhez, a járadék kikényszerítéséért. (Franciaország)

A tőkerendszer utolsó önvédelmi mechanizmusa működésbe lép.
Bevezetik a hadi-kapitalizmust: a fasizmust. (Törökország, ISIS, Ukrajna)

A tőkeoligopóliumok közötti vállalati konkurenciaharc nemzetközi szinten hatalmi tömbök közötti katonai konfliktussá transzformálódik. (Szíria, Dél-kínai tenger)
Háborúk indulnak az erőforrások és piacok feletti ellenőrzés megszerzésért. (Ukrajna, Közel-Kelet)

Miközben a gazdaság szektoraiban a modern termelési technológiák a jelenlegi paradigmán belül folyamatosan feloldhatatlan ellentmondásba kerülnek a kisajátításon alapuló termelési móddal. (automatizálás vs. bérmunka)

csakférfi 2017.02.16. 16:16:20

@Mr. Hyde:
-Marx szerint a kapitalizmus fő hajtóereje a munkaerő kizsákmányolása és a munkától való elidegenedés. Célja a profit termelése, melynek fedezetét a munkások megfizetetlen munkaerejéből biztosítja. A tőkések kezében vannak a termelési eszközök, melyeket az állam biztosít számukra. A munkások azáltal, hogy termékeket állítanak elő, folyamatosan újratermelik a kapitalizmust.
-
-A munkásokat elvégzett munkájukért meg kell fizetni, erre szolgál a munkabér. A munkabér megállapítása azonban önkényes, mert a munkát nem termelőértékén fizetik meg, hanem a profitot, amelyet valójában a munkás termelt meg saját termelőerejével, a tőkés teszi zsebre. A profit halmozódása vezet el az eredeti tőkefelhalmozódáshoz, mely a kapitalista társadalom egyik fő célja, ugyanakkor válságának fő okozója is: az ismétlődően bekövetkező gazdasági válságok oka a profitráta csökkenése.
-
-A mű legismertebb része a profitráta csökkenésének tézise, mely szerint minél fejlettebb lesz a termelési mód, annál inkább csökken a profitráta. Az ortodox marxisták (és általában véve a kommunisták) álláspontja az, hogy ez a törvény a kapitalizmus szükségszerű bukásához vezet, a különféle ellentmondások és a periodikusan bekövetkező válságok pedig oda vezetnek, hogy a kapitalizmus meghaladottá válik, és egy újfajta termelési módnak kell a helyébe lépnie, ahogyan ez a történelem során már többször megtörtént.
Wiki idézet.
:) :)
süti beállítások módosítása