A valódi viták otthona

Reflektor

10 fontos ügy, melyekről a Fidesz-rendszere nem hagyta, hogy az emberek döntsenek

2017. május 04. - baum

 szb20160223_uj_-05-1000x600.jpg

A tegnapi nap ismét bővült azon ügyek száma, melyekről állami szervek kimondták, hogy azokba a népnek nincsen semmiféle beleszólása. A Kúria az LMP-s Moldován László népszavazási kezdeményezését kaszálta el, ami a Városliget beépítésének mértékét határozta volna meg, a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) pedig a Momentum két kérdésére mondott nemet, melyek két ciklusra szűkítette volna a miniszterelnöki posztot/fő.

 

Nem új keletű történet Magyarországon, hogy a hatalom kb. minden eszközzel igyekszik megakadályozni azt, hogy az emberek elmondhassák a véleményüket az őket érintő fontos kérdésekről. Az eszközök kifinomultak, és széles spektrumon zajlik az ellehetetlenítés. Ha a Nemzeti Választási Bizottság átengedi, akkor még ott a Kúria, ha azon is átmegy, akkor még ott van az Alkotmánybíróság, ha meg az aláírások is összegyűlnek, akkor még mindig ott van a kihátrálás lehetősége a kormány kezében. Emlékezzünk Gulyás Gergelyre, aki kijelentette, hogy itt bizony a 18-as választásokig nem lesz semmiről népszavazás. És ha az egyik főfideszes kiadja a politikai ukázt, akkor azt illik betartania az egyéb állami szerveknek is. Csináltunk hát egy toplistát, mik voltak a legfajsúlyosabb ügyek, melyek végül nem kerültek népszavazásra:

10., Kezdeményezések, amik maguktól buktak el

Voltak olyan népszavazási kérdések, amik mindenhol átmentek, csak éppen nem sikerült összegyűjteni a megfelelő számú hiteles aláírást. Így járt az MSZP kezdeményezése a fideszes földlopásokról, meg Kész Zoltán szabadpiacpárti parlamenti képviselő ún. rendszerváltó népszavazása, mely 2 millió forintos felső bérplafont határozott volna meg. A magyar emberek ezek szerint még nincsenek felkészülve egy durván balos programmal megjelenő vadkapitalista vízióra.

 

9., Férfiak 40+

A Jobbik projektje volt a Férfiak 40+ fantázianevű kezdeményezés, mely azt a célt szolgálta volna, hogy a férfiak 40 év munkaviszony után elmehessenek nyugdíjba, a nőkhöz hasonlatosan. A népszavazást végül az Alkotmánybíróság hiúsította meg, arra hivatkozva, hogy a kérdés alkotmányellenes. Pedig a kérdés átment, mint az NVB-n és a Kúrián is, így az AB volt az utolsó esély megakadályozni a népszavazást. Megtették. Költségvetést érint, és a nőknek külön védelem jár – mondta ki az Alkotmánybíróság.

 

8., Csak két ciklus miniszterelnökként!

A Momentum próbálkozott volna azzal, hogy két ciklusra engedélyezi csak egy embernek, hogy miniszterelnök legyen. Ezzel nem titkoltan a magyar közélet Stan és Panját, Orbánt és Gyurcsányt tiltották volna el a további politikai szerepléstől. Az akció már az első lépcsőn elbukott, a Nemzeti Választási Bizottság szerint Alaptörvényt kellene módosítani, amit nem lehet népszavazással, meg az sem volt tiszta nekik, hogy egymás utáni miniszterelnöki ciklusokról van-e szó, vagy megszakítással újra lehet-e az ember kormányfő.

 

7., Nevezzük át Paksot!

A népszavazási kezdeményezések legzseniálisabbja is elhullott a Patyi András vezette NVB szigorú tekintete előtt. A Kétfarkú Kutya Párt úgy kívánta megakadályozni Paks2 megépítését, hogy átnevezi a települést. Ugyanis az oroszokkal kötött nemzetközi szerződésben benne van, hogy Pakson kell megépíteni az új atomerőművet, viszont ha már nem Paksnak hívják, akkor egészen más a leányzó fekvése. Prof. dr. Patyi András szerint viszont a szabályozásnak nem az a rendeltetése, hogy jópofa tréfákat űzzenek a népszavazás jogintézményéből és a döntéshozó szervezetekből. Azt nem tette hozzá, hogy atomerőművet építeni az emberek megkérdezése nélkül az igazán jópofa tréfa. Ugyanezen sorsa jutott az MKKP másik kezdeményezése, mi szerint új atomerőművi blokk csak a felcsúti stadion 50 méteres körzetében épülhetne.

 

6., Ne építsék be a Városligetet!

A korábban már említett Moldován László, az LMP önkormányzati képviselője adta be azt a kérdést, mely úgy akadályozta volna meg a Városliget beépítését, hogy nem engedi a közparkot oly mértékben beépíteni, ahogy az a tervekben szerepel. A választási bizottságon átment a kérdés, viszont a Kúria húzott egy váratlant és valami elképesztő bürokratikus bullshiteléssel tiltotta meg a budapestieknek, hogy eldöntsék: akarják-e, hogy betonmonstrumokkal építsék tele a Ligetet azért, hogy Orbán Viktor végre felköltözhessen a Várba. Amúgy nem akarják, a fővárosiak 64 százaléka ezt nem igazán akarja.

 

5., Kötelező betelepedési kvóta

Kakukktojásnak tűnhet, mert erről volt egy népszavazásnak hívott esemény, ami tulajdonképpen mégsem volt az. Ugyanis egy népszavazás attól válik népszavazássá, ha a feltett kérdés értelmes, van tétje és tartalma. A tavaly október 5-én tartott Habony Árpád által megálmodott happening ezek közül egyiket sem tartalmazta. Nem történt volna akkor sem semmi, ha az igenek győznek, akkor sem ha a nemek győznek, és mivel érvénytelen lett, így sem lett semmilyen hatása. Mondjuk Rogán szomszédja megint szarrá kereste magát, a magyar nép kicsit jobban gyűlöl mindent, ami idegen, azt ennyi. Pedig valós társadalmi párbeszédre alapuló vitának a menekültkrízisről nagyon is lenne értelme, ami aztán miért ne csúcsosodhatna ki egy referendumban, ahol a magyar emberek eldönthették volna Magyarország milyen álláspontot képviseljen ebben a roppant kényes kérdésben. A Fidesz ezt a lehetőséget csírájában megfojtotta.

 

4., A Nemzeti Konzultációk

A valódi konzultációt valahogy úgy kell elképzelni, hogy az a népszavazás kisöccse. Az eredményeit nem kötelező betartani az állam számára, de mégis fontos jelzés milliók véleménye a későbbi döntésekre nézvést. Kijelenthető, hogy a valódi konzultáció remek dolog. Amit viszont a Fidesz Nemzeti Konzultációnak nevez, az minden, csak nem társadalmi egyeztetés. Manipulált, bornírt baromságokat írnak bele, melyek végére odabiggyesztenek egy kérdőjelet. Semmilyen valós érdeklődés nem látszik ezekben az ívekben a kormány részéről. Nem csak a valódi konzultáció intézményét alázzák meg, de az össze magyar állampolgárt is ezzel az eljárással. Egy haszna van: aki visszaküldi, az egy plusz pontot szerez a Kubatov-listán, hogy ő megbízható fideszes.

 

3., Paks2

A Lehet Más a Politika feküdt rá arra, hogy mindenképpen megkérdeznék a magyar embereket, szeretnék-e, ha orosz hitelből oroszok építsenek atomerőművet Magyarországon. Egyáltalán: szükség van-e még az atomenergiára egyáltalán. Zöldpártként érthetően nem annyira erőltetnék az atomot, magyarként pedig nem szeretnének Putyintól függeni. Már vagy egy tucat népszavazási kérdést adtak be, de a Nemzeti Választási Bizottság az összeset elutasította eddig. Nemzetközi szerződésszegésre hivatkoznak, és látszólag az szerintük nem állampolgársági alapjog, hogy a nép döntse el: milyen energetikai örökséget és milyen orosz hitelt hagy a saját gyerekeire az ország.

 

2., Nolimpia

Csodálatos a valóságban megtapasztalni a kormány demokrácia értelmezését. Az olimpiai rendezést nemzeti ügynek nyilvánították, de erről nem nyitottak vitát. Nemzeti ügy és kész. Aztán a Momentum összegyűjtött egy rahedli aláírást, hogyha nemzeti ügy, akkor szeretnénk szavazni róla. A kormány erre mit tett? Lefújta az egész olimpiai pályázatot. Tehát azok sem szavazhattak a budapesti rendezésről, akik tényleg szerettek volna olimpiát rendezni. Az ő álmukat meggyilkolta Orbán Viktor, aki önnön politikai erodálódásától tartva inkább gyáván kihátrált a népszavazásból.

 

1., Vasárnapi boltzár

Mint egy kellemes féldiktatúrában, a Fidesz alelnökének és egyben pártigazgatójának börtönviselt verőemberei fizikailag elállják egy ellenzéki képviselő útját, hogy az leadja kérdését a választási irodában a vasárnapi boltzárról. Már csak ez az első helyre repítette a szoci Nyakó István kezdeményezését. Ám a történet vége is emlékezetes: a kormány végül rájött, annyira tele van az emberek töke, hogy vasárnap be vannak zárva a boltok, hogy előbb-utóbb ebből népszavazás lesz, és akkor az bukó. A végtelenségig nem lehet megfélemlíteni nagydarab kopaszokkal a kezdeményezőket, a KDNP-s tömegek meg elbújhattak, nincs átütő támogatottsága a boltzárnak. Rogán Antal be is jelentette, hogy nem lesz itt népszavazás, inkább visszavonják a törvényt.

 

Nuszbaum Tibor

 

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr5812480477

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nuszbaum Tibor: 10 fontos ügy, melyekről a Fidesz-rendszere nem hagyta, hogy az emberek döntsenek 2017.05.04. 21:26:02

Ha az egyik főfideszes kiadja a politikai ukázt, akkor azt illik betartania az egyéb állami szerveknek is.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.05.04. 19:02:17

"Tehát azok sem szavazhattak a budapesti rendezésről"

De, szavazhatnak.

morph on deer 2017.05.04. 22:24:04

"Nevezzük át Paksot!"

Tényleg messze a legjobb!
:)

FCUK 2017.05.04. 23:59:24

ebben a blogbejegyzésben az a legszomorúbb, hogy már a címe sem igaz. 10 fontos ügy? vagy 9, vagy több mint 10...ugye.

a legszomorúbb egyébként a 2-es rajtszámot viselő téma. mi, magyarok, buktuk az olimpiát, a Momentum meg a párt jövőjét. mondjuk ez utóbbi nem baj.

Paks2-ről pedig csak annyit, hogy az atomerőmű építése 10-12 év, működése 40-50. a népszavazás kötőereje 3 év. az LMP sem gondolhatja komolyan... valszeg ezért is nem tudnak normális kérdést írni.

Hozzonlétreújnicket 2017.05.05. 06:41:16

Kérdem én ártatlan ibolyakék szemekkel, nem kellett volna megkérdezni a zembereket például az IMF-hitel felvétele előtt? Az konkrétan kamtok nélkül nettóban 7130 milliárd fornitott tett ki. Ha összeadjuk a fennt szereplő összes tételt a rávonatkozó népszavazással egyetemben akkor sem jön ki nettóban a történet. Vagy ott a szertelopott 4-es metró. Világosan látszott, hogy már Horgyufáék is korrupciós célok miatt nem kérik az ingyen mertót az oroszoktól. Igen a felénk fennálló államadósságuk fejében megcsinálták volna. Az is alsóhangon 520 milliárd fornit. Vagy amikor a ország aranytartalékát "feketették" be finom gyorsanromló valutába. Arról nem is beszélve, hogy itt most megy a demokratikus sírás, miközben az elmúlt 70 évből 15 évet nem balos vezetése volt az országnak. Ha valami árt egy ország működésének akkor ez a monopol történet az.

Kivlov 2017.05.05. 10:54:35

@Hozzonlétreújnicket:
Nem, mert addigra államcsőd lett volna. muhahahaha.
sohatöbbéliberálbaloldalt...

AdamTheTux 2017.05.05. 11:27:33

@Hozzonlétreújnicket: Hihetetlen, hogy még mindig megy a vagdalkozás az IMF hitellel. Lassan írom, tőmondatokban. Hátha átmegy. Az állam mindig vesz fel hiteleket. Pont. Lejáró hiteleket sokszor újabb hitelekből fedez. A Fidesz kormányok is. 2008-ban volt egy bank-válság. A magyar bankrendszer is megreccsent. A magyar államnak senki nem akart hitelt adni. Fizetni viszont muszáj. Az IMF adott pénzt. Lényegében egy hitelkártyát kapott az ország. Kedvezményes kamattal. Ebből finanszírozta magát az állam akkor. A Fidesz erről a hitelkártyáról elbaszott kurva sokat a MOL-ra.

hansoloo 2017.05.05. 11:41:32

Azért ezt rakjuk rendbe! Az IMF hitel azért kellett, mert különben az állam nem tudott volna nyugdíjakat és közalkalmazotti béreket fizetni. Ergo csődbe mentünk volna.
Ráadásul a hitelért cserébe feladatuk a gazdasági önrendlekzésünket. Ne tegyünk már úgy, mintha az IMF hitel a világ legjobb dolga lenne, meg nem az! Azok az államok kapják, akik a piacról már nem tudják finanszírozni magukat. Pont!

Egyébként én is azon az állásponton vagyok: ha az IMF hitelről nem gondolták megkérdezni a magyarokat balliberális "barátaink", akkor koszt tessék szépen csendben maradni...

Zsoltbacsi 2017.05.05. 11:43:22

@AdamTheTux:

Erdekes, hogy az ilyen imf fenyezo irasokbol mindig kimarad, hogy nem csak a regioban, hanem az egesz EUban mi voltunk az egyetlenek, akik raszorultak....
Es akkor a gorog helyzetet meg meg sem emlitettem...

AdamTheTux 2017.05.05. 11:55:12

@Zsoltbacsi: Érdekes, hogy valamit mindig bele kell magyarázni. Egyébként a balos kormányt se kell félteni: az IMF-re többek között azért is volt szükség, mert az MNB-nek nem voltak devizatartalékai.

A görög kormány egyrészt az EU felé hazudott, és elfedte a valódi adatokat, ráadásul az Ahténi Olimpia rendezése is jócskán erőn felül volt.

A poszt mindenesetre az elkaszált népszavazási kezdeményezésekről szólt, az eredeti hozzászólás edig azt kérte számon, hogy az IMF hitelről miért nem született népszavazás.

Arra próbáltam rávilágítani, hogy az IMF-hitel csak egy "csinált" ügy, még akkor is, ha arra - a nyilvánvaló külső okok mellett - az akkori kormány hibái miatt volt szükség.

Azt pedig végképp csendben merem megemlíteni, hogy a Fidesz tette a "reform" szót szitokszóvá, és a hataloméhes politikájával rendre elkaszálta és ellehetetlenítette az egyébként szükséges lépéseket.

Úgyhogy a két oldalnak nincs mit egymás szemére vetnie. Hiányzik a magyar politikai palettáról egy valódi konzervatív és egy valódi baloldali párt.

nick papagiorgo 2017.05.05. 12:06:57

@AdamTheTux:
"Azt pedig végképp csendben merem megemlíteni, hogy a Fidesz tette a "reform" szót szitokszóvá,"

ez nézőpont kérdése. Nekem pl. Horn Gyula és Bokros Lajos.

AdamTheTux 2017.05.05. 12:08:20

@nick papagiorgo: Akkoriban én még csak általános iskolás voltam, úgyhogy a Bokros-csomag nekem pl. "történelem".

nick papagiorgo 2017.05.05. 12:13:22

cím: "10 fontos ügy, melyekről a Fidesz-rendszere nem hagyta, hogy az emberek döntsenek

10., Kezdeményezések, amik maguktól buktak el
Voltak olyan népszavazási kérdések, amik mindenhol átmentek, csak éppen nem sikerült összegyűjteni a megfelelő számú hiteles aláírást."

Igen, hát azokat a kérdéseket, amikre nem sikerült összegyűjteni a megfelelő számú aláírást, azokat is Fidesz kaszálta el :)
Ez mindenki számára nyilvánvaló, hogy mindenről la Fidesz tehet, nem? :)

nick papagiorgo 2017.05.05. 12:14:24

@AdamTheTux:
jó, de akkor meg ne írj ilyet :)
itt már évtizedek óta azt mondja mindenki, hogy "reform", mert a "megszorítás" az rosszul cseng :)

AdamTheTux 2017.05.05. 13:10:01

@nick papagiorgo: ...és tényleg. Azért elég szomorú dolog ez. Azt látom magam körül, hogy mennék, haladnék, és az ország jobb esetben egyhelyben toporog, de inkább öles léptkkel halad visszafelé, és húz magával mindenkit, aki előrefelé haladna. :(

Zsoltbacsi 2017.05.05. 13:18:55

@AdamTheTux:

"Akkoriban én még csak általános iskolás voltam, úgyhogy a Bokros-csomag nekem pl. "történelem"."

Azert szerintem olvass utana, vannak most is aktualitasai.
Csak egy pelda:
Azt mondtak, hogy elveszik a csaladi potlekot a "gazdagoktol". Be is lottek a hatart a minimalber duplajara. Most kb 85 a minimalber, tehat akkor olyan volt, mintha most a 170 folott keresoket szivatnak. Tedd melle a "Fizessenek a gazdagok" kampanyt....
(Szerencsere az alkotmanybirosag elkaszalta ezt a pontot)

AdamTheTux 2017.05.05. 13:31:19

@Zsoltbacsi: ennél ezért komplexebb szerintem a dolog. A vagyonadót veszélyes sarcnak tartom, viszont a progresszív adózás sokat tudna segíteni. Azt gondolom, hogy még a minimálbér duplájából is jobban fáj 10'000 Ft, mint mondjuk egy nettő 400k feletti fizetésből 20-30'000 Ft.

A Bokros-csomagnak elég sokszor utánaolvastam. Egyrészt a "népnek" valóban fájt, de a hosszú távú hatásai alapvetően pozitívak voltak - de igen, tudom, hogy ezzel kapcsolatban sem teljes az összhang.

Én azt látom, hogy különösen a Fidesz-kormány ingyenebédet ígér, márpedig olyan nincs. Emiatt az a félelmem, hogy egy olyan kiigazítás felé rohan az ország amihez képest a Bokros csomag pénzosztásnak tűnik majd. Ez csak egy félelem, s mint ilyen szubjektív érzés, de bármennyire is szeretném elhessegetni, egyre nehezebben megy.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 13:44:19

@AdamTheTux:

Szerintem a tobbsegnek nem a progressziv adozassal, mint olyannal van baja. Hanem az a tobbseg felelme, hogy megint szoci modra lesz intezve... (lasd bokros csomag, vagy Gyurcsany alatt)
Na jo, nem beszelek mas neveben, de nekem egy szavam se lenne peldaul a szlovak rendszer ellen, ott ugyanis havi 3300 Euronal jon be a felso kulcs, es "csak" 5 szazalekkal magasabb az alsonal.
En meg elenken emlekszem, hogy 2006ban kezdtem el dolgozni, es a brutto 220as fizetesemmel (akkori atlag kb 150-160) mar Fleto szerint en voltam a burzsuj geci, ram mutogatott ujjal.... Koszonom, de nem kerek belole, akkor inkabb maradjon a jelenlegi....

chrisred 2017.05.05. 13:47:03

NVB: Népszavazást Visszautasító Bizottság. Ez a pártszerv a legmeggyőzőbb bizonyíték arra, hogy a Fidesz magát különbnek Gyurcsánynál, nem mer lehetőséget adni egy 2008-ashoz hasonló népszavazásos kormánydöntésre.

igazi hős 2017.05.05. 13:49:56

@FCUK: "mi, magyarok, buktuk az olimpiát" Mi, magyarok, semmit nem buktunk el. A Duna Aszfalt és a Market nem kap 2000 milliárdos megrendelést, ez neünk, magyaroknak nem akkor veszteség. De még ebben is visszakoztak, hiszen sok az éhes száj és hiába a csúcsra járatott tempó, még mindig van mit ellopni ebben az országban.

Larry Silverstein 2017.05.05. 13:51:14

@AdamTheTux: @Zsoltbacsi: az adózás most is progresszív, nem kell még progresszívebb

200e meg 900e 15%-a nem ugynannyi

sírjatok 2017.05.05. 13:51:20

@AdamTheTux: Mint írták, a progresszív adózás úgy néz ki a szocik szerint, hogy ha az átlag fölött merészelsz keresni akkor gazdag vagy, tehát sarcolunk. Nem, köszi, ezt nem kell.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 13:51:40

@AdamTheTux:

Most is allandoan azon sirnak, hogy mennyi ember megy kulfoldre. Kepzeld el, mi lenne, ha elkezdenek megint azt a reteget szopatni, akik eltartjak az egesz rendszert, azaz a (multiknal) bejelentetteket.
En 2010 ota Ausztriaban dolgozok. Az utolso magyar fizetesem brutto 500 volt, akkor 260at kaptam erte kezbe. Most ugyanez 330 lenne...
Na most kepzeld el, hogy havi 70et elvennenek azoktol, akik nyelveket beszelnek, diplomasok, es nem tudjak elcsalni a fizetesuket, mert alkalmazottak: mernokok, informatikusok, orvosok, egyetemi tanarok, bankszektorban a tobbseg...

igazi hős 2017.05.05. 13:52:33

@Hozzonlétreújnicket: De a hős Orbán visszafizette a IMF hiteleket, igaz, alig kétszer akkora kamatú új (deviza) hitelfelvétel árán. Hja, kérem, a szabadságharc sokba kerül.

FCUK 2017.05.05. 13:53:22

@igazi hős: nem kell mindent magadra venni :) főleg, ha nem is vonatkozik rád. olvasd el megint :D

sírjatok 2017.05.05. 13:53:22

@AdamTheTux: "Emiatt az a félelmem, hogy egy olyan kiigazítás felé rohan az ország amihez képest a Bokros csomag pénzosztásnak tűnik majd."

Mire alapul ez a félelmed? Mert a makrogazdasági számok egész jók, mind a hitel, államháztartási hiány, stb. tekintetében. Látsz valami nagy bajt? Most ne ilyen "de diktatúra van és alacsony a versenyképesség" szinten, hanem amit úgy valamiféle trend alátámaszt.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 13:56:41

@igazi hős:

"De a hős Orbán visszafizette a IMF hiteleket, igaz, alig kétszer akkora kamatú új (deviza) hitelfelvétel árán. Hja, kérem, a szabadságharc sokba kerül."

Mutass legyszi az allamkincstar oldalan 9-10 szazalekos kotvenykibocsajtast! Nem tudsz, mert szokas szerint hazudsz!

sírjatok 2017.05.05. 13:56:42

@igazi hős: "igaz, alig kétszer akkora kamatú új (deviza) hitelfelvétel árán"

Marhaság. Ha csak annyi lenne két hitel közt a különbség, hogy megnézed mindkettőt, és amelyiknek nagyobb a kamata az a rosszabb, akkor nem kéne ide szakértő meg semmi. Azért népszerű ez a narratíva, mert azt még józsibácsi a kocsmából is meg tudja mondani, hogy a 3%-os hitel rosszabb a 2%-osnál. A valóság ennél jóval bonyolultabb:

privatbankar.hu/kotveny/ennyi-az-imf-hitel-kamata-valojaban-es-ezert-nem-tul-kedvezo-jelenleg-255578

Rövid összefoglalás: az IMF hitel rövidebb időre szólt (hosszabb hiteleknek nagyobb a kamata is), az IMF hitelnek változhat menet közben a kamatozása (tehát kockázatosabb), az IMF "saját devizában" adja a hitelt, aminek van átváltási költsége.

sírjatok 2017.05.05. 13:58:50

@AdamTheTux: "Arra próbáltam rávilágítani, hogy az IMF-hitel csak egy "csinált" ügy, még akkor is, ha arra - a nyilvánvaló külső okok mellett - az akkori kormány hibái miatt volt szükség."

Tény hogy ki is használta a Fidesz, de - tekintve hogy te is azt írod, hogy az akkori kormány hibái miatt volt rá szükség - szerintem kicsit erős "csinált" ügynek nevezni.

igazi hős 2017.05.05. 13:59:09

@Larry Silverstein: Tudjuk, hogy hülye vagy, nem kell reklámozni. A "nem progresszív adózás" nem azt jelenti, hogy mindenki ugyanannyit fizet, hanem, hogy mindenki azonos arányban adózik. Másik latin szóval lineárisnak mondják. линеарный, ha úgy jobban érted.

AdamTheTux 2017.05.05. 13:59:28

@sírjatok:
@igazi hős: Azt nem vágom, hogy hogy jönnek ide a szocik adóztatási szokásai? Most amúgy is egy kommunista párt uralkodik... Borzasztó.

@Larry Silverstein:
Azt nem sikerül megérteni, hogy bruttó 200'000 Ft-ból sokkal jobban fáj 30'000 Ft elvonása, mint bruttó 900'000 Ft-ból 135'000 Ft elvonása. A progresszívnek nevezett, többkulcsos adórendszer ezen segít oly módon, hogy az alacsonyabb jovedelmi szinteket mininálisan, vagy egyáltalán nem adóztatja, és a magasabb jövedelmekre rak nagyobb kulcsokat.

Én speciel két vonalat húznék: egyrészt a minimálbér, vagy az alatti jövedelmek adómentesek, a KSH bérstatisztikája alapjén pedig a 75-ik percentilis feletti jövedelemrészt kapna egy 30%-os adószintet, a kettó között pedig 15%.

sírjatok 2017.05.05. 14:01:38

@AdamTheTux: "Azt nem vágom, hogy hogy jönnek ide a szocik adóztatási szokásai? "

Úgy hogy most ők kampányolnak "Fizessenek a gazdagok" szlogennel, meg ők vannak odáig a progresszív adózástól? Hogyhogy hogy jönnek ide?

igazi hős 2017.05.05. 14:02:19

@Zsoltbacsi: "hazudsz" Nem vagyok fideszes! Mennyi volt az IMF kamata? Nem 9-10, hanem 2-4%. Mivel váltották ki: 5,5% USD hitellel. Én ismerem a tényeket, próbálkozz a nálad butábbaknál (ha találsz olyat).

AdamTheTux 2017.05.05. 14:03:12

@sírjatok: Engem nem érdekel, hogy mivel kampányolnak, nem fogok rájuk szavazni, alkalmatlanok az ország irányítására.

igazi hős 2017.05.05. 14:05:05

@sírjatok: Te komolyan egy 2013-as (vélemény)cikket linkelsz egy 2008-as eseményhez? Biztos én vagyok a helikopter, hogy nem értem a kapcsolatot.
Miért nem a 2016-os hitelkamatokhoz hasonlítod?

sírjatok 2017.05.05. 14:11:27

@igazi hős: Erre írtam, hogy ha csak annyi lenne a különbség két hitel közt, hogy mennyi a kamata, akkor nem kéne ide semmi szakértő, hanem csak józsibácsi a kocsmából ránéz, és azt mondja, hogy "hőőő hát a kevesebb az jobb!!"

Megint írom:
- Az IMF hitelnek menet közben (!) változhat a kamata, és mivel akkor történelmi mélyponton volt, elég valószínű, hogy felfele módosult volna
- Az IMF hitel rövidebb időre szólt, mint a deviza. Egy 10 éves futamidejűt hasonlítasz össze egy 4 évessel. Hosszabb futamindőre magasabb kamat jár.
- Az IMF mivel egy saját devizakosárban adja a pénzt, van átváltási költsége

Másrészt ez ilyen elég mesés, hogy az IMF hitel kamata 2-4%, most mennyi? Mert jó lesz az 4%-ra is a hitel nagy részén, egy kis részén meg 3%. :D

sírjatok 2017.05.05. 14:12:58

@igazi hős: "Te komolyan egy 2013-as (vélemény)cikket linkelsz egy 2008-as eseményhez?"

Az IMF hitel VISSZAFIZETÉSE, amin élcelődtél, az szerinted 2008-ban történt, te szerencsétlen?

nick papagiorgo 2017.05.05. 14:13:37

@AdamTheTux: @Zsoltbacsi:

most beírtam egy bruttó-nettó kalkulátorba, példaként 300 ezer bruttót.
Ez 2009-ben nettó 166.500 Ft volt
Most meg 199.500 Ft. Ez 33 ezer különbség.

Bruttó 400-nál meg pl. 213 ezer és 266 ezer, ez szolid nettó 53 ezer forint különbség.

Ennyit jelent a sávos adózás meg hogy "fizessenek a gazdagok".

Nem az a baj, hogy sávos, de szerintem egy egyedülállónál egy bruttó 300 ezer nem túl sok, és még bruttó 400-ra se érzem, hogy a felső tízezer lenne. (Azt meg, hogy bruttó 400 2009-ben mennyivel ért többet, mint ma, elmondanám, hogy infláció azért nem nagyon volt, tehát nem túl sokkal).

A "fizessenek a gazdagok"-al ponk tb a középosztály lenne megszívatva, akik nem tudják eltitkolni a jövedelmüket (tehát nem vállalkozók, hanem állami alkalmazottak, vagy a versenyszférában dolgoznak, hivatalosan bejelentve).

Zsoltbacsi 2017.05.05. 14:17:58

@nick papagiorgo:

Erre szokott jonni az a valasz, hogy "de az adoek"....

Az en 2010es brutto 500am a munkaltatomnak 680ba kerult, most 620 lenne...

nick papagiorgo 2017.05.05. 14:34:39

@Zsoltbacsi:
nézhetjük azt is :)
bruttó 300-ra a munkaadó 2009-ben 402 ezret fizetett, most 370-et fizet
bruttó 400-ra meg 2009-ben 535, most 494

(ja a nettónál egyedülállóval számoltam, nem vettem bele se a friss házasok kedvezményét, se a családi adókedvezményt, amik 2009-ben ugye nem voltak).

AdamTheTux 2017.05.05. 14:38:50

@nick papagiorgo: Ennél azért több változó van. Elég komoly probléma magyarországon, hogy a legtöbb embernek túl alacsony a jövedelme, erre pedig megoldást kell találni.

Hosszútávon szerintem triviális a megoldás: az oktatási rendszer fejlesztésével ide lehet csábítani az R&D tevékenységeket, és egyéb, olyan melót, ami termel is hozzáadott értéket, nem úgy, mint az összeszerelés. Csak ez egy 20-30 éves projekt, ameddig a pártpolitika nem hajlandó előretekinteni. (Teszem hozzá: a közkeletű szereotípiával ellentétben a valóság az, hogy egy büfé-szakos diploma is többet ér, mint a semmilyen!)

Rövid távon azzal kell valamit kezdeni, hogy minden bevallott nettó egy forint bérhez a munkaadónak két forintjába kerül. Mind a bruttó bérre rakódó terheket, mind pedig a bruttó bérből elvont összegeket csökkenteni kell a legcsóróbbak számára.

Csakhogy fejlett államot üzemeltetni piszok drága mulatság, vagyis azoknak kell nagyobb részt vállalniuk, akik tudnak. Az én nettóm sepeciel közelebb van a félmillióhoz, és bár nem örülnék neki, de nem vágna földhöz, ha 50'000 Ft-tal csökkenne. (Bár a multik általában figyelni szoktak arra, hogy véletlenül se csökkenjen a nettó, szóval lehet, hogy kompenzálnák a plusz terhet. De hát ez egy ordas nagy mi-lenne-ha)

Zsoltbacsi 2017.05.05. 14:41:13

@nick papagiorgo:

Tehat, ha brutto 400at nezunk, akkor 2009ben a munkaltato altal kifizetett osszes penz 39 szazaleka jutott a munkavallalonak, most ugyanez 54%...

Zsoltbacsi 2017.05.05. 14:42:00

@nick papagiorgo:

Tehat, ha brutto 400at nezunk, akkor 2009ben a munkaltato altal kifizetett osszes penz 39 szazaleka jutott a munkavallalonak, most ugyanez 54%...

citrix 2017.05.05. 14:48:39

Patyi megmondta nem is olyan nehéz népszavazást kezdeményezni itt, pláne olyan országokhoz képest ahol nincs is népszavazás mint véleménynyilvánítási lehetőség.
Tehát lehet népszavazás amennyiben azt a kedves vezető kezdeményezi.

nick papagiorgo 2017.05.05. 14:48:59

@AdamTheTux:
oktatási rendszer fejlesztése: ezzel én szavakban 20 éve találkozom, senki nem oldotta meg, és nem is fogja. A megoldás egyébként az (ami már van is), hogy XY nagyvállalat szövetkezik Z egyetemmel, és támogatja az ottani képzést, hogy neki legyen pl. mérnöke.

"minden bevallott nettó egy forint bérhez a munkaadónak két forintjába kerül":
hát ott írom feljebb, hogy nem. Jelenleg minden forint kb 23 fillérjébe kerül.

"Mind a bruttó bérre rakódó terheket, mind pedig a bruttó bérből elvont összegeket csökkenteni kell a legcsóróbbak számára":
Aha. Mit implikálna ez az élelmes KKV-knál? A népek minimálbérre lennének bejelentve (és ezzel jól megszívatva, mert majd szépen nem lesz nyugdíjuk):)

"bár nem örülnék neki, de nem vágna földhöz, ha 50'000 Ft-tal csökkenne":
Erre meg azt tudom mondani, hogy tuti, hogy nincs gyereked. Majd ha lesz, mindjárt rájössz, hogy még "magas" összegnél is mennyit számít ez. És nem is rólad van szó, hogy sonkát eszel vagy parizert, hanem hogy mit tudsz a saját gyerekednek megteremteni, hogy tudod iskoláztatni stb.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 14:51:41

@AdamTheTux:

"Mind a bruttó bérre rakódó terheket, mind pedig a bruttó bérből elvont összegeket csökkenteni kell a legcsóróbbak számára."

Nyilvan lehetne csokkenteni, es kell is, ebben egyetertek veled. DE! Az se volt normalis, hogy 10 eve a 3,4 millio munkavallalobol 2,1 minimalberes volt, azaz SEMMIVEL se jarult hozza a kozoshoz! Es nem sult le a bor Fleto keperol, amikor ezeket "adofizetoknek" nevezte...
Szuk masfel millio munkavallalon hajtottak be mindazt, amit most 4,x-en.
Ezt csak azert emlitettem meg, mert megint elkezdtek mondani, hogy megint adomentesse kell tenni a minimalbert.

AdamTheTux 2017.05.05. 14:58:53

@nick papagiorgo: Bruttó havi bér: 800'000 Ft. Munkaadó összes havi költsége: 988'000 Ft. Nettó havi munkabér: 532'000 Ft. Vagyis a teljes munkaadói költség több, mint 40%-át az állam teszi zsebre.

Amúgy a többkulcsos adórendszer mellett nem kell bántani a mostani családi adókedvezmény rendszerét (a nyavajákat nem, az első kölyköt fáj bevállalni pénzügyileg, a többit kevésbé!)

Szépen rátapintasz a lényegre: emmeltt azt is ösztönözni kell, hogy az emberek bevallják a jövedelmeiket. Erre én annak idején piszok jó eszköznek tartottam (és tartom most is) a MaNYuP rendszert, de ha nem tetszik a többségnek a piaci alapon működő rendszer, nekem megfelelnek az egyéni állami számlák is, a lényeg az, hogy hónapról hónapra az arcába tolja az állam, hogy ennyi nyugdíjkereted van. Aztán a delikvens majd elgondolkodik, hogy bevallja-e a jövedelmét, vagy "majd lesz valahogy".

Ami az oktatást illeti: nos, igen. Mindenki beszél róla, és valahogy mindig csak szarabb lett. De az ötlet tetszik, én is abban látom a fantáziát, hogy piaci szereplők megrendelőként megjelenjenek a felnőttképzésben. Nem feltétlen az egyetemi szintű képzéseknél, de az érettségire épülő felnőttoktatás keretében határozottan jó lenne a közmunka-program helyett egy piaci megrendelésre dolgozó képzési rendszer.

AdamTheTux 2017.05.05. 15:06:31

@Zsoltbacsi: Több sebből vérzik a dolog. Egyrészt a forint vásárlóereje nagyon gyenge, másrészt iszonyú dárga a munkaerő ahhoz képest, hogy a nettó munkabér mennyi, harmadrészt az egységnyi idő alatt megremelt hozzáadott érték is szánalmasan alacsony.

Ezeken most már egyszerre kell segíteni: növelni a hatékonyságot (oktatás), csökkenteni a munkabért terhelő elvonásokat), javítani a forint vásárolóerejét.

Mindezt úgy, hogy ne hulljon szét a költségvetés. Mert az adócsökkentést valahol valakinek végül úgyis meg kell fizetnie, az erős forinttal nem lehet az export-import egyensúlyt és az államadósság adatait kozmetikázni.

Az oktatás ráadásul 20-30 év alatt érik be, most pedig áldozatokat kell hozni. Napról napra nagyobbat, és közben felnő egy nyilvánvalóan gyenébb heyzetben levő, gyengébb oktatást kapó generáció.

nick papagiorgo 2017.05.05. 15:17:11

@AdamTheTux:
"a teljes munkaadói költség több, mint 40%-át az állam teszi zsebre."
de az se 200 % :)
Amúgy ennek egy részét a munkáltató fizeti, a másik részét meg a munkavállaló mint SZJA-t.

Ez utóbbai egyébként mindenhol van, eltérő mértékben:nézd meg a németeket, ott 40% fölötti adókulcs is van, na ott vajon mennyit nyelhet le az a szemét állam? Ott aztán tényleg fizetnek a gazdagok :)

Larry Silverstein 2017.05.05. 15:21:27

@AdamTheTux: 'A progresszívnek nevezett, többkulcsos adórendszer ezen segít oly módon, hogy az alacsonyabb jovedelmi szinteket mininálisan, vagy egyáltalán nem adóztatja, és a magasabb jövedelmekre rak nagyobb kulcsokat.'

Azt hittem a kommunizmus már véget ért.

Nem véletlen hogy egyetlen feltörekvő gazdaságban sincs sokkulcsos SZJA. A 2000es években a magyar volt a kivétel a sok egykulcsos között a régióban, jól be is szart a gazdaság, tökutolsó lett mindenben pár év alatt.

A fidesz adóreformja és az adóbeszedés hatékonyabbá tétele, valamint az adózók számának a megduplázása volt az alapja Magyarország 2010 utáni gazdasági csodájának.

AdamTheTux 2017.05.05. 15:22:05

@nick papagiorgo: Váérjm azt írtam, hogy egy forint nettó munkabér 2 forintjába kerül a munkaadónak. OKé, van egy kis eltérés: 1Ft nettó munkabér 1,85Ft-ba kerül a munkaadónak. De azért ez így is horror arány, nem gondolod?

Larry Silverstein 2017.05.05. 15:30:03

@AdamTheTux: Amikor a minimálbér adómentes volt, 1 millió minimálbéres volt 3,7 millió munkavállalóból.

Ma 4,4 millióan dolgoznak, ebből 200 ezer közmunkás, további 6-8% minimálbéres. Szóval a minimálbér adómentessége -jövőre 138ezer a legalacsonyabb szakképzetlen minimálbér- már önmagában is megtöbbszörözné a kamu-minimálbéres mutyi foglalkoztatást.

Larry Silverstein 2017.05.05. 15:38:04

@AdamTheTux: 'Hosszútávon szerintem triviális a megoldás: az oktatási rendszer fejlesztésével ide lehet csábítani az R&D tevékenységeket, és egyéb, olyan melót, ami termel is hozzáadott értéket, nem úgy, mint az összeszerelés. '

Hát, nemtom Ausztriában mennyivel okosabbak a munkavállalók, ismerőseim oda járnak melózni a szörpgyárba.

Az pedig sokkal lejjebb van mint az összeszerelés. De még mindig feljebb mint ahova a migrik mennek - illegálisan - dolgozni.

Tömegek soha sehol nem fognak kutatással foglalkozni, ez eccerü faszság. És az oktatási rendszer ezen nem tud változtatni.

Tömegeket pl. az összeszerelő üzemekben lehet foglalkoztatni, és Mo. legjobb -tömeges- munkahelyei pont az összeszerelő üzemek, pl. az Audiban fél millát keresnek a soron a technikusok a szalag mellett. Gyakorlatilag 1 cég és a beszállítói miatt ez Magyarország legdrágább vidéki városa, ha az Audi elmenne a lakásárak a felére esnének vissza.

AdamTheTux 2017.05.05. 15:39:04

@Larry Silverstein: De azért takarodjon a köcsög multi...?

Zsoltbacsi 2017.05.05. 15:59:16

@AdamTheTux:
Ilyet senki se mondott, de azert hozzajarulhatnanak kicsit jobban is a kozoshoz.
A Tesco peldaul svajcbol berli a penztargepeit. Vagy peldaul kiszerveztek luxemburgba a nevet. Minden Tesco (az angol is) fizet a luxemburgi "kozpontnak" hogy hasznalhassak a Tesco nevet... Es ez csak 2 a sokbol

AdamTheTux 2017.05.05. 16:05:14

@Zsoltbacsi: Kifejezetten @Larry Silverstein-nek címeztem a beszólást.

A multikkal kapcsolatban meg... Őszintén szólva jól rámutatnak arra, hogy miért kell a globalizmusnak "győzni". Álmodozzunk picit... Egységes világszintű kormányzat esetén értelmetlenné válik az egész hajcihő, hogy melyik országban fizet adót a multi - közös irányítás, közös minden.

Ez persze utópia: noha túl kicsi ez a bolygó. hogy országhatárokkal szétszabdaljuk, akkora kulturális és társadalmi fejlettségi szintbeli különbségek vannak, hogy száz évekig álom marad az országhatárok leomlása.

Úgy gondolom, hogy elég sokkal hozzájárulnak a munkahelyteremtéssel önmagában. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden jól is van úgy, ahogy most van, de perpill még mindig jobb, mint a semmi.

Az már nemzetközi feladat, hogy a multikat "meg lehessen fogni", de legalábbis elfogadható adózásra bírni. Szép feladat, nem mondom,

Zsoltbacsi 2017.05.05. 16:16:00

@AdamTheTux:

Ok, csak ez az osszefogas a valosagban sose fog megvalosulni. Szerencsere!
Amit irtal, az pont a Soros fele vizio, amibol szerencsere a fold nagy reszen nem kernek... Kepzeld el, mekkora biznisz lenne nekik, ha mindenhol ugyanazt tudnak arulni, megszunnenek a helyi jellegzetessegek. Kepzeld el, mekkorat szakithatna mondjuk a random autogyar, ha nem kellene annyi szin/motor/felszereltseg/valto,stb-t kifejlesztenie es gyartasban tartania. Raadasul ezzel az uniformizalassal valoszinuleg a nephulyites is eredmenyesebb lehetne, konnyebb lenne az emberek torkan lenyomni barmit.

AdamTheTux 2017.05.05. 16:20:28

@Zsoltbacsi: Ez ostobaság: attól még, hogy nincsenek határok, nem kell elfelejteni a ulturális örökségeket. Amit írsz, az meg... Nézd, van nagyjából 3-4 nagy konszern, akik diktálnak. Ott tartunk, hogy számtalan olyan típus van, amelyk fődarabjai gyakorlatilag csereszabatosak. Ez már most megvalósult, lassan csak a karosszériát cserélgetik. A 3-4 vezető telefongyár termékeiben ugyanazok az alkatrészek... Sorolhatnám...

Azt meg ugyan felejtsük el, hogy erőszakkal tol brmelyik gyártó bárkinek a torkán brámit is. Egyszerűen túl lusta a fogyasztói társadalom megnézni, hogy mit vesz a szájába. Erről meg én nem tehetek.

Larry Silverstein 2017.05.05. 16:23:19

@AdamTheTux: Igen, a köcsög multi takarodjon.

Az összeszerelő üzemek meg kiemelt kormánypartnerek mind.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 16:30:17

@AdamTheTux:

Bocs, pongyolan fogalmaztam. Az utolso mondatot atvitt ertelemben ertettem.
Lehet, hogy az autoipar rossz pelda, mondjuk legyen akkor elelmiszeripar :)

Hogy vilagos legyen, mire gondoltam: Egy elkepzelt hataroknelkuli uniformizalt vilagban szerinted mi gatolja meg a legnagyobb tokeseket, hogy ne eljenek vissza vele? (Marmint a mostaninal is sokkal jobban) Hidd el nekem, sokkal konnyebb lesz a zavarosban halaszni.
Ugye az volt az erved, hogy az egyenlo szabalyozas miatt nem lehet majd kibujni alola. De abba gondolj bele, hogy az ellentete is igaz! Tehat kartellezni is sokkal konnyebb lesz!
Nezd meg a telefontarsasagokat. Vagy a hiperek akcios ujsagjait: az egyik heten "nalam" akcios a mosopor+sor+csirke, "nalad" a kenyer+napolaj+udito, harmadiknal mas termek, aztan a jovo heten cserelunk. :)

Larry Silverstein 2017.05.05. 16:30:30

@AdamTheTux: Az egyén szempontjából minnél nagyobb a közösség annál minimálisabb a demokrácia.

község szintjén még van szava
ország szintjén már fingja sincs mi történik, csak a magán médiából tudja meg, szava 1 a 10 millióból

világ szintjén nulla szava van 1 a 10 milliárdból, és persze csoportos érdekérvényesítés sincs mert világpógárok vannak

Úgyhogy a világkormány természetesen totális örökletes diktatúrát hozna -hisz kapitalizmusra épül-, köszi abból nem lérek.

Zsoltbacsi 2017.05.05. 16:44:01

@AdamTheTux:

Meg valami: nehogy azt hidd, hogy a kartellezes magyar sajatossag, itt Ausztriaban is ugyanez van. Ha az unnepi idoszakokat leszamitjuk, akkor ugyanaz a termek sosem akcios egyszerre 2 helyen. Marpedig honnan tudhatna az egyik ceg, hogy kovetkezo heten/honapban a masiknal mi lesz? Biztos veletlen... De mondom telefontarsasagoknal ugyanez, bankok detto... Na ugyanezt szeretnek nagyban is, kepzeld el, mekkorat szakithatnanak kontinensnyi mertekben ugyanezzel...
süti beállítások módosítása