Sallai R. Benedek írása
Rendszerhiba a NER-ben? Egy eredmény egy állami termőföldeladás kapcsán
A történet múltja ismert lehet a sajtóból: 2013-ban a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) Bernáth István bábolnai földművelőnek adta el azokat a Bábolna külterületén lévő termőföldeket, amely 2017 márciusára a vegyiparral és vetőmagtermesztéssel (GMO-k kapcsán nemzetközi szinten ismert) foglalkozó Monsanto Hungária Kft. tulajdonában kötött (volna) ki. Ez úgy történhetett meg, hogy az állami termőföldet a vevő kérésére kivonták a mezőgazdasági művelés alól, és ipari területként a Monsanto-nak adták volna el, ami termőfölddel nem megvalósítható - lévén, hogy hazánkban csak természetes személyek tulajdonolhatnak elenyésző kivétellel termőföldet.
Az ügyletben vélhetően strómanként közreműködő Bernáth István a magyar államtól épp azt a parcellát kérte megvételre (gyanús háttérrel), amely a Monsanto már meglévő üzemének tőszomszédságában helyezkedik el, és amely a multi terjeszkedése számára a legelőnyösebb elhelyezkedésű volt.
A jogügyletben az első „gyanús“ momentum a föld értékesítése. A jogszabályok szerint egyszerű ajánlattétellel csak a 3 hektáros térmértéket meg nem haladó földterület adhat el az NFA kezelő egyszerűsített, ajánlattételi eljárásban. A jogszabály megkerülésével itt a földet szándékosan felosztották 3 hektár alattiakra - amivel megkerülték a jogszabályt. Már csak ez felvetheti a visszaélés gyanúját.
Az ügylet második részében világos, hogy a földet nem az NFA jogszabály földpolitikai céljainak érdekében adták el, hiszen a vevő átminősíttette a termőföldeket, és továbbadta - tehát vagy spekulánsként, vagy zsebszerződéses strómanként járt el. Az a minimum, hogy az államnak így az eredeti állapot helyreállítását kellene kezdeményeznie, amit idáig nem tett meg.
Harmadrészben a megszerzett termőföld átminősítése is szabálytalan, és erre nem csak fény derült, de következményei is vannak: minden ezt követő jogi aktus semmis (tehát a Monsanto földvásárlása is), és ezen túl hivatali visszaélés gyanúja miatt B. A. hivatali ügyintézővel szemben bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt eljárás indult.
2017. március 23-án az LMP országgyűlési képviselőjeként tettem feljelentést az ügyben, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-Főkapitányságon. Feljelentésemben felmerült a hivatali visszaélés és/vagy hűtlen illetve hanyag kezelés bűncselekményének a gyanúja, valamint a termőföld jogellenes megszerzése is. Véleményünk szerint a Magyar Államot kár érte, mert a valós értékhez képest alacsonyabb áron értékesítette földterületeit, hiszen a vevő (későbbi eladó) Bernáth István sokszoros értékkel adta volna tovább a Monsanto Hungária Kft. részére.
2017. július végén kaptam tájékoztató levelet az ügyet vizsgáló Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-Főkapitányságtól, amely szerint megalapozott a gyanúja annak, hogy a földügyletben hivatali visszaélés történhetett, és ezért a Monsanto tulajdonszerzése is semmis.
Írásbeli kérdéseimet követően 2017 májusában az FM vizsgálatot indított annak megállapítására, hogyan kerülhetett kb. 10 hektárnyi, korábbi állami tulajdonú bábolnai termőföld a Monsanto érdekeltségébe. A minisztérium szerint „idegesítő“ (ezt szó szerint Bitay Márton Örs mondta a parlamentben egy válaszában), hogy bár az eladási folyamat jogszerűen zajlott, a végeredmény mégis az, hogy volt állami területek kikerültek a mezőgazdasági művelés alól. A vizsgálat eredményét június végén közölte Fazekas Sándor a jobbikos, az ügyben szintén sokat nyüzsgő Magyar Zoltán írásbeli kérdésére válaszul. E szerint „a földek a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) általi értékesítése tekintetében a szükséges vizsgálatokat a tárca lefolytatta, és mindent jogszerűnek talált, minden — az értékesítés során felmerülő — jogszabályi rendelkezést az NFA betartott.”
Na ez az, amit én magam részéről továbbra is vitatnék.
A rendőrségi iratból az is kiderül, hogy a kormányhivatal a feljelentés miatti rendőrségi megkeresésre folytatott vizsgálatában a termőföld művelésből kivonását jogellenesnek találta és ezt a döntést megsemmisítette. Emiatt az azon bekövetkezett tulajdonosváltozások is semmisek, vagyis a Monsanto tulajdonszerzése is.
Bár a tulajdoni lapon ennek még nyoma még nem látható (2017. augusztus 14.), de úgy tűnik, hogy a feljelentéssel sikerült megakadályozni a nemzetközi multi földszerzését.
A csata második felvonása most jön, ugyanis a történtek után kell, hogy a semmis jogügyleteknek legyen jogkövetkezménye és az ingatlanon vissza kell állítani az eredeti állapotot (tehát a magyar állam tulajdonát).
Az ügy rámutat arra, hogy az állami földek eladása milyen háttérrel zajlott, hiszen ez csak a jéghegy csúcsa, ahol már bizonyítást nyert a hivatali visszaélés egy része. De a célunk nem az, hogy egy ügyintézőt meghurcoljanak, ennél többre van szükség: minden felelőst, aki az ilyen jogügyletekben közrejátszott az elmúlt években felelősségre kell vonni, aminek eredménye akár az is lehetne, hogy a termőföld-privatizáció 30-40 százalék vonatkozásában az eladás semmissége kimondható legyen.
A mostani eset lehet, hogy csak egy hiba a NER-ben, és majd ügyészségi szakaszban az ügyet elsimítják, hogy valódi felelősségre vonás ne történjen, de kiderült: független nyomozóhatóság, független ügyészség és főleg normális kormány esetén a magyar termőföld megvédhető, és az elmúlt évek disznóságainak egy része korrigálható.
Már csak a normális kormány, független ügyészég és nyomozóhatóság kell a dologhoz, amin dolgozunk…
Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!