Kispesten a Határ út menti Kiserdőben 4 sávos út épüllhet: az útépítés az Átlátszó korábbi becslése szerint 1800 fa kivágásával járna és a tervező becslései szerint is napi 27000 újabb gépjárművel növelné a terület forgalmi terhelését – írják a "Van más út - Összefogás a Kiserdőért" című Facebook oldal szerkesztői. A prejktcég és a tervezők Szeptemberre 12-re ígértek egyeztetést a kispesti civil szervezetek képviselőivel, ám erre mostanáig nem került sor. Egy augusztusi lakossági fórumot követően szeptember 8-án volt ugyan egy második fórum az ügyben (Ferenczi István önkormányzati képviselő kezdeményezésére, a helyben érintett lakosság támogatásával). Erre az egyeztetésre sem a kormányzat (miniszter, kormánybiztos), sem az állami projektcég (NIF), sem a tervezők (Főmterv), sem a főváros meghívott képviselői (polgármester, helyettese, főépítész) nem mentek el, pedig meghívták őket is.
A Facebook-oldal szerzői szerint " Világos, hogy a tervezésnek abban a szakaszában, amikor a projektre vonatkozó alapvető kérdések merülhetnek fel, nem kívánnak az érintetteket is bevonó társadalmi egyeztetésben részt venni. Legkorábban akkor várhatjuk hogy az érdeklődők elé állnak, amikor a tervtanács a tanulmánytervi változatokról már döntött és a tervező a megvalósíthatósági tanulmánnyal is elkészült – egy bizonyos nyomvonalra és műszaki megoldásra. Ekkor lesznek készek tájékoztatót tartani."
A bejegyzés szerint a tervtanácsi zsűri szeptember 20-án készül ülésezni és dönteni a megvalósíthatósági tanulmány és a környezeti hatásvizsgálat alapját adó ún. tanulmánytervi változatról.
Kispesten még augusztus 10-én lezajlott egy első egyeztetés a kerületi főépítész, szakértők, önkormányzati képviselők, valamint a projektcég és a tervezők között. Ekkor azt az ígéretet kapták a civilek, hogy a tervzsűri ülése előtt lesz még egy második városházi egyeztetés, ahová ők is meghívást kapnak. Szeptember 12-re kitűzték a találkozót, meghívót erre azonban a mai napig nem kaptak a civilek, akiknek szeptember 8-án azt mondták, hogy a projektcég nem látja tarthatónak a 12-i egyeztetést, mivel addigra nem tudnak elegendő kiértékelt adattal és információval szolgáni.
Közben szeptember 8-án lezajlott egy tanulmánytervi ismertető, ahol a tervtanács tagjai és az érintett önkormányzatok néhány képviselője vett részt. A civilek szerint "az ott átadott információkat a projektet vezető Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nem tette elérhetővé az érintettek szélesebb köre számra. Ez annyit jelent, hogy aki ott volt az egyeztetésen, az megkapta, de azzal, hogy ez “nem kommunikációs anyag". Ebben a helyzetben nehéz felkészülni a tervtanácsi döntésre – hangoztatják a civilek, mert “akinek megvan a dokumentum, az vagy maga rágódik rajta, vagy megosztja másokkal,, így lényegében megszegve a NIF és a tervezők kérését, hogy ezt ne kommunikálják. “A projektben az állam az első önkormányzati egyeztetéstől számítva gyakorlatilag két hónap alatt próbál, társadalmi egyeztetésnek nehezen nevezhető lépésekkel pályára állítani egy olyan beruházást, amely az egész város arculatát, szerkezetét és élhetőségét fogja meghatározni, gyakorlatilag véglegesen."- fogalmaznak, és sérelmezik, hogy a tanulmánytervi változatok mindegyike a ferencvárosi Kiserdőn át vezeti a tervezett utat annak ellenére, hogy a szeptember 8-i tervtanácsi tervismertetőn egyértelműnek tűnt, hogy a tervező nem ott, hanem a Kiserdő Kispest felé eső szélén, a villamospályától 5 méterre kezdődő négysávos út továbbtervezését preferálja.
"Milyen komplex, hosszú távú fejlesztési koncepció és finanszírozási gyakorlat az, amely ekkora teret enged a városban való gépjárműforgalomnak, miközben nem él a forgalomcsillapítás lehetséges eszközeivel és nem támogatja elfogadható mértékben a közösségi közlekedés fejlesztését sem." fogalmaz a kerület LMP-s önkormányzati képviselője, Ferenczi István által is közzétett Facebook-bejegyzés.
Kispest polgármestere még a szeptember 8-i fórumon azt hangsúlyozta, hogy az első rendű szempontnak a jelenlegi Határ úton élők védelmét, az elfogadhatatlan mértékű zaj- és légszennyezés csökkentését tartja, ezért támogatja alapvetően az útépítést, amelytől a jelenlegi Határ út tehermentesítését várja. Azt a civilek elsimerik, hogy a jelenlegi környezeti állapot ott valóban borzasztó, de a Kiserdő jelentős részének kivágásával járó, négy sávos utat és plusz forgalmat eredményező beruházástól nem javulást, hanem összességében romlást várnak, mondván: "rossz helyzetre rossz megoldást nem tudnak válaszként elfogadni."
Az érintett kerületek polgármesterei a szemptember 20-án zsűriző tervtanácsban szavazati joggal bírnak. Mind Ferencváros, mind Kispest polgármestere előtt (de Csepel, Újbuda és Kőbánya vezetője előtt is) nyitva áll a lehetőség, hogy ha nincs meggyőződve a projekt pozitív mérlegéről, akkor komoly kritikát fogalmazzon meg, kérdéseket tegyen fel és a tanács többi tagjánál is azért lobbizzon, hogy ne gördüljön tovább egy olyan tervezési folyamat, amelynek végeredménye egyesek szerint káros lehet kerületeink és az itt élők, de akár az egész főváros számára is.
Horn Gabriella