Sokáig úgy tűnt, a Hollywoodban kirobbant szexuális visszaélésekkel kapcsolatos botrány a magyar színházi élet valódi megtisztulásához vezethet, az évtizedekig szexuális ragadozókként tevékenykedő erős emberek számára pedig nem lesz bocsánat. Némi hümmögés, minimális kiállás a megvádolt személyek mellett ugyan megmutatkozott (Stohl András például jól prezentálta, milyen az, amikor valaki nem érti, hogy mi a probléma), azonban a többségi válasz elutasító volt a mások alávetettségét kihasználó színházi emberek irányában. Nagyon úgy fest ugyanis, hogy Kerényi köszöni, jól van.
"Nem törlik a műsorról, november 16-án megtartják a szexuális zaklatással vádolt rendező, Kerényi Miklós Gábor A sevillai borbély rendezésének bemutatóját a Szegedi Nemzeti Színházban... A próbákat rendező-asszisztens vezeti, a rendező nem fog bekapcsolódni a próbafolyamatba, de a létrejött produkció előadásait terveink szerint megtartjuk; ennyiben tehát a Vígszínháznak a Marton László rendezéseinek műsoron tartására vonatkozó döntését követem" - idézte a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatóját, Gyüdi Sándort pontosan egy héttel ezelőtt az Index.
Névtelenséget kérő szegedi olvasónk állítása alapján azonban Kerényi igenis megjelent a próbákon és ott bizony rendezőként funkcionált, ami többeket megdöbbentett, de hangosan nem tette szóvá senki.
Komoly kérdéseket vet fel az eset, amennyiben valóban így van, hiszen nehezen elképzelhető, hogy a súlyos szexuális visszaélésekkel vádolt (a rendező ezeket közös megegyezésen alapuló, játékos pedagógiai elemek használataként értelmezte) szakember titokban osont volna be dirigálni a próbákat, azt remélve, hogy mindez titokban marad. Ha viszont egyszerűen nem érdekelte, hogy ki mit szól hozzá, az jól mutatja, hogy még mindig védve érzi magát. Az pedig külön érdekessége a dolognak, hogy vajon a főigazgató tud-e minderről? Különösen azért, mert karmesterként az előadás alatt ő vezényel, ha hinni lehet a színház honlapjának.
A sevillai borbélyt ma este mutatják be Szegeden.
Az üggyel kapcsolatban levelet írtunk Gyüdi Sándornak, melyben az alábbi kérdések szerepeltek:
- Kerényi Miklós Gábor valóban jelen volt-e a próbákon?
- Ha igen, akkor mindez mivel magyarázható tekintettel az adott körülményekre?
- Amennyiben igaz az állítás, Ön tudott-e róla, az Ön engedélyével történt-e mindez?
- Amennyiben igaz, azonban Önnek csak később jutott a tudomására, milyen lépéseket tett?
Tisztelt Szerkesztőség!
Alábbi e-mailjüket tegnap 16:06-kor, az irodai munkaidő után küldték a színház egy központi címére, ezért – mivel nem kaptam meg – nem tudtam előbb válaszolni. Sajnálatos, hogy az Önök közlése nyomán ez a sajtóban terjedve azt a látszatot kelti, mintha nem akartam volna reagálni, valószínűsíthetően azért, mert a híresztelés igaz, vagyis A sevillai borbély nyári produkcióját Szegeden színpadra állító próbák a nov. 9-i közleményemmel ellentétben mégsem a rendező személyes részvétele nélkül folytak.
Szegedi olvasójuk felháborodása indokolatlan, mivel a próbafolyamat a nov. 9-i nyilatkozatomnak megfelelően zajlott. Kerényi Miklós Gábor – amint ez köztudott – az elmúlt hetekben Szentpéterváron rendezett, onnan november 13-án érkezett vissza. Az eredeti tervek szerint 13-án estétől átvette volna asszisztensétől a próbák vezetését, de a személyét érintő botrány kirobbanását követően az előadást létrehozó koprodukciós partnerek úgy döntöttek, hogy ez nem történhet meg. A döntésről a produkció tulajdonosa, az Operettissima Kft. vezetője értesítette a rendezőt, aki ezt tudomásul vette.
Kedves olvasójuk félreértését az okozhatta, hogy amikor október 29-én felállítottuk a darab díszleteit, aznap és 30-án délelőtt Kerényi Miklós Gábor rendelkező próbát tartott, azaz itt járt a színházban – de ez a botrány 30-án esti kirobbanását megelőzően történt! Ekkor a koprodukciós partnerek azonnal meghozták a döntést, a rendező pedig sem tudtommal, sem álruhában nem járt a színházunkban október 30-a óta. Ahogy a sajtó megkeresésére közöltem, a Szegedi Nemzeti Színház és a rendező között semmiféle szerződés nincs, aminek a felbontásán el kellett volna gondolkoznom, de a produkció tulajdonosának egyetértésével már november 2-án úgy döntöttem, hogy az előkészületekben való személyes részvétele nemkívánatos. Azóta minden így történt, azaz a közleményemből idézettekkel szemben álló esemény, incidens nem volt. Mivel az előadás karmestereként a próbákon magam is jelen voltam, ezt teljes biztonsággal állíthatom.
Kérem, hogy kérdéseikre adott válaszaimat tudassák az olvasóikkal. Esetleges jövőbeli kérdéseik könnyebben elérnek hozzám az alább olvasható e-mail címeken.
Üdvözlettel: Gyüdi Sándor
Fotó: NLCafé