Sokszor, amikor mi itt a Reflektoron, vagy alapvetően bárki azzal foglalkozik, hogy az Egyesült Államokban vagy máshol az úgynevezett „progresszív” fiatalok hogyan nyomják el a vitákat és mit kreáltak az aktivizmusból, akkor az a válasz, hogy de ez nagyon messze van Magyarországtól, és van nekünk elég bajunk. Az kétségtelen igaz, hogy van nekünk elég bajunk, de emiatt a repülősó-aktivizmus miatt lesz még több is. Ugyanúgy, ahogy Justin Bieber, a planking vagy a fánkevés Amerikából Magyarországra elért, ugyanúgy ér el ide az infantilizálásra alapuló kuckóharcosok pszeudonyelve. Na most, pont ahogy Vajna Tímea megnyitotta a fánkboltját, megjelent a józsefvárosi progresszió központjában, az Aurórában, a safe space, a ciszszexizmus és a whorephobia. Ezeket a szavakat mindjárt elmagyarázzuk, senki se aggódjon.
Az egész úgy indult, hogy a következő buli lesz az Aurórában: „Lesz minden, acid, kosz-house, pszichoaktív techno, bűvös vizuál és egy horda szingli!”. Eddig még minden a szokásos, de ezen a bulin lesz egy olyan is, hogy „igen, ez egy kollektív és határozott középső ujj a patriarchátusnak és a gendernormatívának”. Akkor már elkezdtünk aggódni, ugyanis a patriarchátusnak, bár jó bemutatni, de hogy magyarul ilyen szókapcsolat, hogy gendernormatíva nincs, az is elég bizonyos. De most jön a lényeg.
A szervezők kiraktak egy angol nyelvű buliszabályzat nevű posztot, amit itt alább találtok. A szabályzat a következőket tiltja: szimbolikus erőszak, rasszizmus, osztályizmus, szexizmus, transzfóbia, ciszszexizmus, xenofóbia, nacionalizmus, homofóbia, bifóbia, a szexmunkaellenes politikai álláspontok (hozzátéve természetesen a ribancszégyenítést), és felkéri a résztvevőket, hogy mindenki a másik választott nevét és választott személyes névmását használja.
Az első az, hogy egy magyarországi bulin ez miért van angolul, azt nem tudni. Feltételezhetően az, ha valaki nem tud angolul, mert nincs lehetősége megtanulni, szintén a szimbolikus erőszak kategóriájába esik. Mondjuk nekem a szimbolikus erőszakról leginkább egy Bogár László publi jut eszembe, de mindegy.
A rasszizmus, szexizmus szavakat mindenki érti, feltételezem, nem vagyunk bunkók magyarul, beleértve az osztályizmust, ami azt jelenti tudomásom szerint, hogy ne prolizz, te bunkó. Mondjuk annyira osztálytudatosak a szervezők, hogy elvárják, hogy mindenki tisztában legyen az everydayfeminism.com havonta változó elnyomásbevásárló listájának éppen aktuális definícióival. De mindegy, ha nem tudod, elnyomó vagy. Az a szerencsénk, hogy a szerzők a privilégiumaik miatt pontosan tisztában vannak ezekkel, szóval akkor gyerünk, fedjük fel ezeket a még nem ismert módjait az elnyomásnak. Indulunk.
Azt gondolod, hogy az férfi, akinek pénisze van, és az nő, akinek vaginája? Te ciszszexista szörny. Azt gondolod, hogy a prostitúció nem az önbeteljesítésről, hanem a gazdasági elnyomásról és a nemi erőszak vásárlásáról szól? Te ribancfób1 náci. Azt gondolod, hogy van olyan, hogy biológia, és a nők elnyomásának eredete a reproduktív biológia? Te transzfób nyomoronc. Sőt, azt merészeled gondolni, hogy nem szabad embereknek megtiltani, mit mondhatnak? Elnyomó, mindenfób, senkiházi. Azt is gondolod netán, hogy magyarul nemsemleges a személyes névmás? Cisznáci.
Persze lehet most mondani, hogy ez csak egy buli, mit vernyogunk. Azért vernyogunk, mert ez lesz belőle. Betiltanak egyetemi tanárokat, betiltanak szavakat. Mindig így kezdődik a „felzárkózásunk” a „fejlett nyugathoz”. Először egy budapesti kocsma, aztán a végén már macskáknak identifikálódnak az emberek. A végén, az egészet kontextusba helyezendő, álljon itt Bajusz Orsolya interjújából egy idézet:
„Erről a művelt nyugatozásról Alexander Kiossev bolgár teoretikus írt igen pontosan. Azt írta, hogy a félperifériát soha nem is kellett gyarmatosítani, mert a mindenkori elit tett arról, hogy ők legyenek a »modern nyugati értékek hordozói«. Ez egyfajta legitimációs mód volt, így erősítették meg a pozíciójukat a nemzeti ellenzékkel szemben. Pontosan ez történt Magyarországon is.”
1 A szerzők összevesztek a ribancfób pontos definícióján várjuk a javítást azoktól, akik a történelem jó oldalán állnak.