Az ettől a kormánytól származó minden felvetés gyanús. Ez is, hogy az iskolákban külön hazafias és/meg honvédelmi nevelést kell, hogy kapjanak a gyerekek. Valaki mondja már meg, hogy miért?
Jó, a magyar jobboldal (nemzeti-keresztény-konzervatív vagymi) oldal egyik restaurálásra kiválasztott régi toposza ez a hazafiaskodás. Meg az is, hogy aki nem hazafias az nemzetellenes illetve az elfogyasztott alkoholtól függően áruló. Bár van, akinek színes, alkoholos italok sem kellenek ilyen állítások megfogalmazásához.
Szóval hazafias viselkedés. Az államtitkár a kormánylapnak adott riportban a hazafias nevelést és a honvédelmi nevelést ugyan nem külön tantárgynak hanem életérzésnek nevezi, no de hát ha a nemzeti alaptantervben is benne lesz, akkor máris keretezett rendszert kell látnunk magunk előtt. Már ott van a földrajzban. Emlékszem, hogy általános iskolában pislogtunk a bauxit piros trapéza meg a barnakőszén barna négyzete fölött, hogy akkor kinek a királyságába fog tartozni a sertésállománnyal és a búzaföldek rácsos rajzait magára húzó területekkel együtt. Vastagon fogott a piros filctoll a területek felosztása után az atlaszban… Nem kellett ehhez külön se Trianon-trauma, sem tanári életéreztetés. Töriórán normális tanáraink tényleg objektivitásra törekedve magyarázták el a nemzetet ért vagy általunk okozott tragédiákat – hisz bűnösök vagyunk, akár a többi nép! Nem kellett külön fakultáció nemzettudatról meg honvédelemről. Arra ott van 1848-49, egyben.
Aztán a zene. Most akkor katonai indulókkal lesz tele az ének-zene óra? 12%-al több Kossuth-nótát fognak énekelni a gyerekek, meg Garibaldi csárdás kiskalapjáról háromszor többet? Eddig is volt rá lehetőség, sőt Magyarországon igen kiemelkedő fokú a Kárpát-medencei zenei-kulturális hagyaték ápolása, gondozása. Ezt nyakon önteni fegyverolajjal nem szükséges!
Akárhogy is nézzük, a tesiórákon kívül ennek az egész elképzelésnek csakis olyan értelmet lehet találni, ami arra enged következtetni, hogy a kormány olyan emberanyagot akar összerakni, amit csak összeszereléssel képes elérni. Nem kiművelt, önálló gondolkodásra, elemzésre és később szintézisre képes magyarokat, hanem egy 19-20. századi világképre alapozott társadalom építőkockáira hasonlító, általa és így önmagukat magyarnak nevezőkre van szüksége.
De ha már valódi hazafiasság, akkor nézzünk legalább egy példát! Fentiekkel párhuzamosan miért nem kezdeményezi a kormány, hogy legyen például alapvető pénzügyi ismeretek oktatása? Ahol mondjuk a bevételekről és kiadásokról, a hitelről és a munkabérről lenne szó. Meg az adózásról, adómorálról. Fogyasztóvédelemről. Ezzel miért nem foglalkozik a kormány? Talán csak nem azért, hogy a bankoknak kiárusítsa a devizahiteleseket vagy esetleg a haveri pénzügyi cég bedöntésével százezrek jövőjét Questorozza el?
Ha így nézem, akkor ez a kormány a legnagyobb hazaáruló.
Csarnó Ákos
Az utolsó 100 komment: