A napokban jelent meg a Parlament honlapján az LMP-s Sallai Róbert Benedek önálló képviselői indítványa[1], amely a benzin- és dízelüzemű gépjárművek 2025-ig történő forgalmazási tilalmának, illetve a legszennyezőbb belső égésű motorok közlekedésből történő fokozatos kivezetésére vonatkozó intézkedéseket határoz meg.
Miért lenne erre szükség?
Budapesten és az agglomerációban 2015-ben 1 061 772[2] személyautó volt forgalomban és egy átlag autós évente 19300 km-t tesz meg.
Egy új autó esetén a CO2 kibocsátási határérték 2015-től 130g/km. Ha olyan optimisták vagyunk, hogy ez az egész autóparkra igaz (ami nagyon messze van a valóságtól), akkor:
- az éves autóhasználatból származó CO2 kibocsátás egy autónál: 2,5 t,
- az összes személyautónál: 2,7 millió t CO2
- 1 átlagos fa 1 év alatt, 1 t CO2 megkötésére képes,
- Budapest és agglomerációjának személygépkocsi használatából keletkező CO2 megkötéséhez 2,7 millió fa szükséges.
- A Városligetben 6500 fa van (volt).
- több, mint 400 városligetnyi zöld területre lenne szükség ennyi CO2 megkötéséhez.
És ez csak az autóhasználatból származó CO2. A városban fűtünk, hűtünk, főzünk, szállítunk… és még számos CO2 kibocsátással járó tevékenységet folytatunk, de itt csak ezt az egy tényezőt vizsgáltuk. A légköri CO2 emelkedése klímaváltozáshoz vezet, ami mindannyiunk jövőjét veszélyezteti.[3]
A belsőégésű motorok használata nem csak CO2, hanem PM10 (szállópor: finomszemcsés, 10 μm alatti részecskeátmérőjű anyag) kibocsátással is jár. Budapesten a közlekedés felelős a szállópor kibocsátás közel háromnegyed részéért.[4]Egy nemzetközi vizsgálat eredményei szerint az antropogén forrásból származó PM-nek való kitettség Európában átlagosan 8,6 hónappal rövidíti meg egy ember életét.[5] (Sőt, nem csak úgy általában az emberek életét, hanem valószínűleg a kedves olvasóét is.) Ha a rövidtávú csúcskoncentráció értékeket 20μg/m3 alá tudnánk csökkenteni, akkor Budapesten 170, vidéki városokban összesen 108 ember életét lehetne megmenteni összhalálozás tekintetében, illetve Budapesten 91, a többi városban összesen 59 szív- és érrendszeri halálesetet lehetne elkerülni. A PM10 tartós hatásának csökkentése esetén sokkal nagyobb eredményeket lehet elérni, ha az éves átlagkoncentrációt 20 μg/m3-re sikerülne csökkenteni, Budapesten 1937, vidéken összesen 1072 halálesetet tudnánk elkerülni.[6]
[1]http://www.parlament.hu/irom40/14123/14123.pdf
[2]http://index.hu/belfold/budapest/2016/10/24/budapest_egyre_nagyobb_dugokra_szamithat/
[3]http://index.hu/tudomany/2016/07/31/a_klimavaltozas_itt_van_es_megeszi_a_vilagot/
[4]http://oki.antsz.hu/files/dokumentumtar/whoguidline-pm.pdf
[5]http://pm10.kormany.hu/egeszsegugyi
[6]http://pm10.kormany.hu/download/f/11/70000/OKI%20A%20l%C3%A9gszennyezetts%C3%A9g%20%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9se.pdf
Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!