A valódi viták otthona

Reflektor

A légszennyezés 258 napunkba kerülhet

Szigeti Cecília írása

2017. február 25. - GottmayerLea

legszennyezes.jpg

A napokban jelent meg a Parlament honlapján az LMP-s Sallai Róbert Benedek önálló képviselői indítványa[1], amely a benzin- és dízelüzemű gépjárművek 2025-ig történő forgalmazási tilalmának, illetve a legszennyezőbb belső égésű motorok közlekedésből történő fokozatos kivezetésére vonatkozó intézkedéseket határoz meg.

Miért lenne  erre szükség?

Budapesten és az agglomerációban 2015-ben 1 061 772[2] személyautó volt forgalomban és egy átlag autós évente 19300 km-t tesz meg.

Egy új autó esetén a COkibocsátási határérték 2015-től 130g/km. Ha olyan optimisták vagyunk, hogy ez az egész autóparkra igaz (ami nagyon messze van a valóságtól), akkor:

  • az éves autóhasználatból származó CO2 kibocsátás egy autónál: 2,5 t,
  • az összes személyautónál: 2,7 millió t CO2
  • 1 átlagos fa 1 év alatt, 1 t CO2 megkötésére képes,
  • Budapest és agglomerációjának személygépkocsi használatából keletkező CO2 megkötéséhez 2,7 millió fa szükséges.
  • A Városligetben 6500 fa van (volt).
  • több, mint 400 városligetnyi zöld területre lenne szükség ennyi CO2 megkötéséhez.

És ez csak az autóhasználatból származó CO2. A városban fűtünk, hűtünk, főzünk, szállítunk… és még számos COkibocsátással járó tevékenységet folytatunk, de itt csak ezt az egy tényezőt vizsgáltuk. A légköri COemelkedése klímaváltozáshoz vezet, ami mindannyiunk jövőjét veszélyezteti.[3]

A belsőégésű motorok használata nem csak CO2, hanem PM10 (szállópor: finomszemcsés, 10 μm alatti részecskeátmérőjű anyag) kibocsátással is jár. Budapesten a közlekedés felelős a szállópor kibocsátás közel háromnegyed részéért.[4]Egy nemzetközi vizsgálat eredményei szerint az antropogén forrásból származó PM-nek való kitettség Európában átlagosan 8,6 hónappal rövidíti meg egy ember életét.[5] (Sőt, nem csak úgy általában az emberek életét, hanem valószínűleg a kedves olvasóét is.) Ha a rövidtávú csúcskoncentráció értékeket 20μg/m3 alá tudnánk csökkenteni, akkor Budapesten 170, vidéki városokban összesen 108 ember életét lehetne megmenteni összhalálozás tekintetében, illetve Budapesten 91, a többi városban összesen 59 szív- és érrendszeri halálesetet lehetne elkerülni. A PM10 tartós hatásának csökkentése esetén sokkal nagyobb eredményeket lehet elérni, ha az éves átlagkoncentrációt 20 μg/m3-re sikerülne csökkenteni, Budapesten 1937, vidéken összesen 1072 halálesetet tudnánk elkerülni.[6]

 

[1]http://www.parlament.hu/irom40/14123/14123.pdf

[2]http://index.hu/belfold/budapest/2016/10/24/budapest_egyre_nagyobb_dugokra_szamithat/

[3]http://index.hu/tudomany/2016/07/31/a_klimavaltozas_itt_van_es_megeszi_a_vilagot/

[4]http://oki.antsz.hu/files/dokumentumtar/whoguidline-pm.pdf

[5]http://pm10.kormany.hu/egeszsegugyi

[6]http://pm10.kormany.hu/download/f/11/70000/OKI%20A%20l%C3%A9gszennyezetts%C3%A9g%20%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9se.pdf

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr9812292509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orltran 2017.02.25. 17:06:00

Értem, és aki mostanában vett dízelt, és Budapesten használná, annak ki is fogja megtéríteni a kárát? Mert ez tisztán károkozás. Az, hogy megtiltják a forgalmazását tök érthető, logikus lépés, ma viszont még simán bemehetek egy szalonba, vehetek az összes összekuporgatott pénzemből autót, ahol elmondhatják, ha vegyesen használom, megyek hosszabb utakon és a városban is, akkor jobban megéri a dízel, ráadásul kisebb a CO2 kibocsátása is, vegyek azt. Ezt a blogot nem olvasom, de ha tegnap vettem mentem volna autót venni, nem is tudhatnék ilyen tervekről, szóval veszek egyet, 3 évesen meg kidobhatom, mert nem mehetek be vele a városba? Eladni igen nehéz lesz, főleg normális áron, szal az összes kuporgatott pénzem huss a kukába? Tiltsák be most a forgalmazást, és 15 év múlva tiltsák ki őket a városokból, vagy kárpótolják már azokat, akik emiatt igen nagyot buknak. Nemrég még az volt a mantra, vegyen mindenki dízelt, mert az nem annyira környezetszennyező...

Medgar 2017.02.25. 17:25:34

"A szennyezőanyagok kibocsátásának ágazati megoszlása Budapesten 2002-ben (tonna)"

[4]oki.antsz.hu/files/dokumentumtar/whoguidline-pm.pdf

Rwindx 2017.02.27. 00:32:37

A sallai féle javaslat a maga ütemezésében egy rohadt nagy ökörség. Úgy kb megfeledkezik a valóságról hogy olyan is van.

Vonják ki a legszennyezőbbeket, eddig rendben van, de a többit kissé nagyvonalúan szűkös időhatáron belül kezeli... és hogy utána mi lesz, arra szarik magasról.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.02.27. 00:56:38

Legyen a tömegközlekedés ingyenes. Most is az, csak amit befizetünk jegyárban, az csak a jegyeladás és ellenőrzés költségét fedezi.

Építsenek P+R parkolókat, ne plázákat.

Az autósok örömmel fognak átszállni tömegközlekedésre.

Tiltsák ki az autókat fokozatosan 15 éves távlatban, és legyenek önvezető mini villanytaxik.
süti beállítások módosítása