A valódi viták otthona

Reflektor

Isztin Péter: Kellenek-e Magyarországnak muszlim bevándorlók?

2017. június 28. - Tálos Lőrinc

A magyar és nemzetközi média egyes szegleteiben népszerű vád különböző politikai és civil csoportosulásokkal, illetve Soros Györggyel szemben, hogy Magyarországot/Európát muszlim bevándorlókkal szeretnék elárasztani. Érthető okokból a közvélekedésben erős az asszociáció a nagyszámú muszlim népesség és a terrorizmus között, ezért is lehetnek ezek a vádak olyan népszerűek. Részben éppen emiatt lehet amellett érvelni, hogy egyébként a mai Magyarországnak valószínűleg jót tenne kifejezetten a muszlim bevándorlók számának - mérsékelt mértékű és ütemű - növekedése. A következőkben röviden megmagyarázom, hogy szerintem miért.

gul_baba_s_tomb_01.jpg

Legalább két, egymással ellentétes hatása is lehet a bevándorlás növekedésének a bevándorlókhoz és általában véve a más etnikai és vallási háttérből jövő emberekhez való viszonyra: egyfelől  közgazdaságtani intuíciók alapján megfogalmazhatunk egy olyan tézist, miszerint minél több bevándorlóval vannak az emberek körülvéve, annál kevésbé lesznek bevándorló-ellenesek, egyrészt mert a közelség eloszlathat hamis negatív előítéleteket, másrészt mert nagyobb létszámú csoport ellen költségesebb az ellenséges attitűd: sok potenciális barátot, üzleti, vagy romantikus partnert lehet a diszkrimináció révén veszíteni. Egy másik teória mentén azonban a  következőképpen is érvelhetünk: a tömeges bevándorlás élménye önmagában nagymértékű visszatetszést kelt a “bennszülött” lakosság körében, akik politikai (pl. szavazói) magatartásukban a bevándorlás teljes elutasításával és “populista” erők kormányra juttatásával válaszolnak az érzékelt változásokra. Jelen szerző álláspontja, hogy mindkét teória önmagában igaz és egymással párhuzamosan működik, és ezt egy koherens migrációs politikának figyelembe kell vennie. A több bevándorló befogadása addig van pozitív hatással a tolerancia szintjére, ameddig az előbbi mechanizmus erősebb az utóbbinál. Emiatt sem szabadna a teljesen nyitott határok ideológiáját magunkévá tenni (amelyet egyébként igen kevesen vallanak): a nyitott határok puszta látszata az elmúlt két évben nagymértékű populista hullámokat vert Európában és Észak-Amerikában egyaránt. Viszont, ha azt szeretnénk, hogy Magyarország a mostaninál toleránsabb és befogadóbb szellemiségű ország képét mutassa, kifejezett pozitívumként is lehet tekinteni a jelenleginél több eltérő, például muszlim hátterű bevándorlóra a fogadó ország szempontjából is. Egyszerűen megfogalmazva, valószínűleg lennének pozitív hatásai annak, ha a mostaninál több magyar találkozna hús-vér muszlim hátterű emberekkel. 

A fenti bekezdésben említett első mechanizmus gyengébb, a második pedig erősebb lehet akkor, ha a bevándorlók relatíve szegregáltak a többségi társadalomtól, hiszen így kevesebb valós vagy potenciális kötelék jön létre bevándorlók és nem-bevándorlók között. Ez a tényező úgy tűnik, komoly szerepet játszik a muszlim közösségek egy részének integrációs problémáiban, többek között a terrorista-utánpótlás fenntartásában is. Emiatt fontos egy olyan bevándorláspolitika követése, amely – a saját hagyományok feladásának követelése nélkül – az integrációt hangsúlyozza és kiegészül egyfajta “állampolgári neveléssel”, mind a befogadók, mind a bevándoroltak irányába, amely összeköti egymással az adott ország lakosait. Ebben a tekintetben egy határig a nacionalizmus is a toleranciát növelő erő lehet, feltéve, ha annak polgári és nem etnikai változatát követik. Ahogyan Roger Scruton érvel egy esszéjében, a nemzet mint kategória össze tudja kovácsolni a különböző vallási és kulturális háttérrel rendelkező embereket, így egy pontig nem feltétlenül illiberális, hanem nagyon is liberális irányba viheti a társadalmat az “egészséges nemzettudat”.

Ahogyan korábbi írásaimban már említettem, a bevándorlók sikeres integrációja szempontjából kulcsfontosságúak a rugalmas munkapiacok is. Ha Magyarország olyan ország szeretne lenni, amely akar és képes is több bevándorlót befogadni, ellen kell állnia az olyan újbaloldali törekvéseknek, amelyek a szakszervezetek megerősítését és a munkajogi védelem kiszélesítését tűzik ki célul, sőt, a  munkapiac további liberalizálására lehet szükség. Különösen komoly probléma a sokak képzettségi szintjéhez képest magasnak számító magyarországi minimálbér, a munkát terhelő magas járulékok és a vállalkozások elindítását túlságosan megnehezítő engedélyezési eljárások és szabályozások. Amíg ezen a fronton nem tapasztalható javulás, a bevándorlók befogadásakor érdemes a magasabban képzettekre fókuszálni, ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy az alacsonyan képzett migránsok is jelentős értéket tudnak teremteni egyrészt maguk, másrészt a fogadó ország számára is, így egy liberalizált, rugalmas piacgazdaság megteremtése ebből a szempontból is fontos. 

A bevándorlók megfelelő integrációja, és egyben a fogadó állampolgárok “toleranciára nevelése” egy jelentős részben nem (csak) a kormányzati politika függvénye. Az alulról szerveződő civil társadalomnak különösen fontos szerepe lesz ezen a téren, ha Magyarország egyszer valóban migrációs célországgá válik. Az “állampolgári szellem”, a “civic capital” nem csak országos, de helyi szinten is fontos: az lenne az ideális, ha egyszerre virágoznának a különböző helyi etnikai/kulturális/vallási közösségek, de ezek nem csak önmagukban, hanem egymással is közösséget alkotnának. A londoni Grenfell Tower-beli múlt keddi tűz idején egy szerencsés körülmény volt, hogy Ramadán lévén a helyi muszlim közösség tagjai ébren voltak, és arra használhatták idejüket, hogy a veszélyben lévőknek segítsenek, számos életet megmentve ezáltal. Az emberek attitűdjeit óhatatlanul történetek alakítják. Ha ilyen történetekből (már nem magát a tragédiát értve ez alatt) Magyarországon több lenne, valószínűleg idővel egy jobb ország venne minket körül.

 

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr1212625641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paróczai 2017.06.28. 13:45:03

1. Nem a nagy számú muszlim népesség miatt húz egyenlőségjelet egy normális ember, hanem azért, mert szinte muszlim hitű követett el terrorcselekményeket Európában.
2.Amennyiben mindet kisöpörnénk Európából, gyakorlatilag felszámolnánk a terrorizmust. Az asszimiláció hamis képét nézegetve, hány embert áldoznak még fel Európa vezetői?
3. Milyen asszimiláció? Gettókba tömörülnek, No Go zónákat alakítanak ki, nem dolgoznak és erőszakoskodnak. Miért van szükségünk beilleszkedni nem akaró, erőszakos, képzetlen, a nyelvet nem beszélő masszára? Legyen aki terrorizáljon bennünket?
4. Miért kell engem toleranciára nevelni? Nem akarok a törvényszegő, erőszakoskodókkal toleráns lenni. A határon kívül akarom látni őket, vagy börtönben!
5. Ha meg akarom ismerni őket kiutazok hozzájuk. Jelenleg nincs ilyen kívánságom és látni sem akarom őket!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.06.28. 16:13:30

De miért kellene, hogy mohamedánok legyenek? Ezen logika alapján az a jó, ha minél változatosabb összetételűek.

sinus67 2017.06.28. 21:01:57

Leakartam írni a véleményemet, de olyan rohadt hosszúra sikerült, hogy kitöröltem. Annyira bonyolult ez a muszlim bevándorlós dolog, hogy hosszú leírni indokokkal a véleményem. Nem beszélve arról, hogy valószínű a kutya nem kíváncsi rá! :)))
Röviden:
A menekültekkel való emberséges, könyörületes bánásmóddal egyetértek. A valódi menekültek esetében.
A fent leírtakkal kapcsolatban nem értek egyet a muszlim bevándorlók befogadásával. Két okból.
1. Akkora a vallási és kultúrális különbség, hogy ha egyáltalán beszélhetünk asszimilációról (szerintem nem), ahhoz sok-sok évtized, sok-sok generáció váltás szükséges.
2. Egyetlen kormányzat sem tudja 100%-ban garantálni, hogy a muszlim bevándorlók gyerekei, unokái nem követnek majd el terrorcselekményeket. Magyarul az európai polgárok biztonságát senki nem tudja garantálni.

Muszlim bevándorlók "biztonságos" befogadásáról, majd akkor beszélhetünk, ha az Iszlám vallás is megreformálódott és megfelelő toleranciával bírnak a nyugati kultúra és a kereszténység irányában. Nem vagyok vallástudó, meg ilyenek, de nekem úgy tűnik az Iszlám még kb. abban a fejlettségi fázisában jár, mint a kereszténység a reformáció előtt. Sajnos amíg a világpolitika ilyen, amilyen a reformálás nagyon soká fog bekövetkezni. Igen sok tényező rontja ennek a mihamarabb történő megvalósulását. Az első helyen pedig a pénz és a hatalom áll.

Na ez is hosszú lett. Sebaj. Csak lesz aki elolvassa és nem ért egyet! :)

les miserables 2017.07.03. 10:04:56

Isztin Péter ajánlom OLVASSON mielőtt butaságokat irkál.Van szerencsém lasan 30 éve muszlimokkal ,niggerekkel ,ázsiaiakkal dolgozni nyugat Európában .Ezek nem munkára termettek . tutiblog.com/hasznos-tanacsok-kezdo-ujsagiroknak-es-halado-migszolosoknak-ha-nem-akarjak-hogy-arkot-rohogjunk-korejuk/

teknős 2017.07.03. 10:27:00

Világos és egyértelmű beszéd, a szerzőt fizetik azért, hogy Európában olcsó maradhasson a munkaerő ára!

Egy sajnálatos esemény van: valaki leir ilyeneket és nem veri agyon senki!

Amok 2017.07.03. 10:31:13

Az értelmiség mindig elégedetlen: a valósággal, de legfőképp a néppel. A valóságot dühödten átalakítani, a népet hosszú távon lecserélni, rövid távon (legalább) megnevelni akarja.

népoldali 2017.07.03. 11:32:05

Elképesztö.
És ez az ember szabdon járhálhat az emberek között?
Nyiltan abefogadásra uszit "NEVELNI" akar,szemléletet változtatni...
Hol vegetálnalk ezek a anépgyülölö életidegen hazáruló élölények?Milyen háttere életelözményei lehetne aki idáig züllik?Jöjjenek amigrok,letörni a béreket,még szvazatot is adni nekik a sját hazánbna?
Na ilyenkor kéne a sorkatonaság visszaállitása az iylen elpuhult belvár népellenség számára.
Olyanok ezek mint a parlagfü!

tiszafa 2017.07.03. 11:32:50

Amit ír a szerző az totális szamárság, egy szó sem igaz belőle.
Nem tudom, ki fizeti az ilyen irományokat, de az az érzésem, hogy a "civil" szervezetekre vonatkozó törvény nagyon is aktuális volt.

bispora 2017.07.03. 11:41:27

A most európába beözönlő muszlim migránsok átlagos képessége az európai cigánysággal van egy szinten- úgy a 80-as IQ környékén. A cigányság tehát jó támpont annak megítélésére, vajon mit nyerhet egy gazdaság vagy társadalom nagy tömegű, ilyen képességű populáció beáramlásával. Röviden: csak veszíthet vele minden értelemben. Ez annyira így van, hogy Európa nyugati felén a cigányságot pogromok sorozataival számolták fel. Isztin Petike, arról még egy szót sem szóltam, hogy az európai cigányok döntően keresztény vallású, a muszlimokhoz képest nem agresszív emberek.
Legközelebb a négerekről várnánk valami optimista írást.

hatodikx 2017.07.03. 16:19:01

Szeretném tudni, hol él maga, és hol nevelkedet? Burokban? Szerintem maga nem lenne képes három órát eltölteni egy egyszerű magyar munkásbrigád mellett, de azért tőlem azt kéri, legyek toleráns több ezer-százezer-millió olyan emberrel, aki messziről szarik arra a civilizációra, amelyikben úgy-ahogy megélek.

DFK 2017.07.03. 16:42:18

Ekkora baromságot...

2017.10.02. 11:54:29

@Amok: MDF amit nem tudott!

„Az intelligenciát, mint a modern kapitalizmus modern rétegét, teljes egészében éppen individualizmusa, a fegyelemre, és a szervezettségre való képtelensége jellemzi!” Lenin 1904!

„Az értelmiség olyan, mint a trágya, undorító, bűzös, de szükséges a többlet termelés eléréséhez!” Leninnek tulajdonított mondás!

2017.10.02. 11:57:45

@DFK: Van saját tenyésztésű, nyelvet értő migránsaink, akik úgyan úgy állami segélyen kiívának élni!

2017.10.02. 12:01:57

@Paróczai: Emlékezzünk régi, előző "bevándorlóinkra
A valóban nemzeti érdekű orosz cár üldözötteire!
"Egyetlen ország sem engedheti meg magának a tömeges és ellenőrizetlen bevándorlást, amely megrengetheti a társadalom alapjait. Fizikailag és másként is veszélyes. Joby Warrick, a Washington Post"
Széchenyi „ez a népcsoport a jogtalanság „minden mindegy” hangulatában folyamodott csalásokhoz, amely a jobbágyság eladósításához, tömeges elárverezéséhez! (Lásd deviza hitel kormányzati kényszer rásegítéssel!) Úgy látja nem lett volna szabad az elmúlt évtizedekben olyan hatalmas tömegekben beengedni őket, amelyikre egyik országban sincs példa!
Az adózó nép szegénységének veszedelmesebb forrása nem lehet, mint a zsidók szemlátomást való szaporodása. Mely országban a zsidók megszaporodnak, az vagyoni végromlás szélén áll. (A szatmári adózó nép állapotárul, 1830)*** "Kölcsey Ferenc: Országházi beszédéből!
"El fog jönni az a nap, amikor minden olyan népnek, akik között zsidók laknak, fel kell tennie a kérdést, hogy mindannyiukat kiutasítja; ez a kérdés az élet és halál kérdése lesz, az egészség vagy krónikus betegség kérdése, a békés létezés vagy az állandó szociális láz kérdése." Liszt Ferenc
"A zsidót felszabadítják, Magyarország az ő birodalmuk lesz, az új Paradicsom négy folyóval, három heggyel és a kettős kereszttel. És az Apokalipszisben én, szerencsétlen, főszerepet játszom." Széchenyi
süti beállítások módosítása