A valódi viták otthona

Reflektor

A kormánymédia esete a Roszatom lobbistájával

Ungár Péter írása

2017. március 23. - macska az úton

paksi-interju-6.jpgAlig öt perce volt kint a kormányzati propagandalap, a Magyar Idők honlapján egy elfogult atompárti ömlengésre írt LMP-s reagálás Szél Bernadett tollából, amikor már ki is rakták a válasz-válaszcikket a kormányoldali sajtót független energetikai szakértőként körbehaknizó Hárfás Zsolttól. Bár a valószínűtlenül rövid reakcióidő sejteni engedett bizonyos fokú kooperációt az újság részéről, ez még akár bele is férhetne a korrekt újságírás magyarországi gyakorlatába: előfordul, hogy a vitacikkeket a közlés előtt kiadják tanulmányozásra a potenciális válaszolónak, így a viszontválasz irracionálisnak tűnő tempóban is elkészülhet. Ami viszont garantáltan túl van az etikus szerkesztői magatartás határán, az a szerző meg(nem)nevezése: az írott szakmai normákban gyökerező általánosan elterjed gyakorlat, hogy egy ún. disclaimer, azaz érintettségi jognyilatkozat formájában jelezni kell, ha a cikk írója valamilyen, a pártatlan szakmai álláspont kifejtését lehetetlenné tevő személyes elköteleződéssel bír a cikk témájának vonatkozásában. Hogy ne rébuszokban beszéljük: nagyon nem mindegy, hogy valaki mondjuk valamelyik magyarországi műszaki felsőoktatási intézmény energetikai mérnökeként, vagy a paksi bővítés megvalósítására verseny nélkül kiválasztott orosz állami cég, a Roszatom fizetett lobbistájaként érvel a 4000 milliárdos atomberuházás mellett.

Hogy kiderüljön az igazság, elegendő rákeresni az interneten Hárfás Zsolt nevére: a kormányfüggetlen médiában gyakran említik őt az Atomenergia Info szakértőjeként. Ez még mindig nem a teljes igazság ugyan, de már sokkal közelebb jár hozzá. Az Atomenergia Info ugyanis egy PR-kiadvény, amelyet a Kotimex Kft. ad ki, amely szerényen „a Roszatom konszern magyarországi kommunikációs partnerének” nevezi magát. Hárfás úr tehát annyira független, hogy közvetlenül az orosz Roszatomtól kapja a fizetését, és kizárt dolog, hogy erről a tényről a proatom hirdetésekkel bőségesen kibélelt Magyar Időknél ne tudnának. Hogy milyen eszközökkel dolgozik Hárfás Zsolt, annak illusztrálására elegendő egyetlen állítást kiemelni a legutóbbi irományából: azt írta, hogy Finnországban a paksi bővítéshez hasonló beruházás zajlik (többszörös idő- és költségtúllépéssel, de ez „természetesen” szintén kimaradt az írásból), „mégsem vádolja senki sem a finn kormányt kóros Putyin- és oroszfüggőséggel meg azzal, hogy a finn kormányfő lett a térség legtehetségesebb Putyin-tanítványa és ölebe”. Holott maga Olli Rehn volt finn uniós biztos (a finn kormány mostani gazdasági minisztere) mondta, hogy a jelenlegi politikai helyzetben óriási hiba oroszokra bízni egy atomerőmű építését, sőt egyáltalán nem kellene együttműködni velük, különösen nem úgy, hogy befolyásuk legyen az ország energiaellátásra.

Aki egy fizetett lobbistát független szakértőként mutat be az olvasóknak, az gátlástalan hírhamisító. Az LMP természetesen helyreigazítást fog kérni a hamis információ korrigálása végett, és ezentúl minden olyan esetben lépni fogunk, amikor a kormánymédia nem írja oda Hárfás Zsolt neve mellé, hogy az oroszok pénzéből az oroszoknak dolgozik.

Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!

a kép forrása: 24.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr6012364085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 14:02:09

Mekkora patkány ez a Hárfás Zsolt! A narancskullancsok öszes hazugságát elpuffogtatta.

Szél Bernadett meg harmatgyenge volt, és nem sikerült csúsztatás és hazugság nélküli cikket írnia.

Nem hiszem el, hogy fideszidőket olvasok.

Halál kamionja mindenkit elgázol 2017.03.23. 15:20:19

roszatom lesz

szóval hiába kínlódsz

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.03.23. 16:18:38

Ne szórkaoztass már.

Magyarországot évek óta Soros Gyuri szervezeti minősítik le csak és kizárólag, amióta a Fidesz van hatalmon.

Mégis beszopjátok hogy azok a szarházi hazaárulók szakértők.

Ballib cenzúrázók réme 25 2017.03.23. 16:20:23

Azért vicces lenne ha minden esetben odaírnák a Soros Civiljei mellé, hogy "Soros György pénzéből, Soros György érdekei mentén dolgozunk", ha megszólalnak.

Az Index, HVG, 168 óra, RTL-es hírhamisítók nem győznék ezt odavésni a riportok alá, és amegszólaltatott szakértők neve mellé. :DDDD

Medgar 2017.03.23. 16:29:21

Valaki közületek elmagyarázhatná hogyan lehet kiváltani egy alaperőművet szélenergiával vagy esetleg azt, hogy azt atom alapú termelés helyett a gáz mennyivel csökkentené a függőségünket. Esetleg építsünk szénerőműveket?

Hívő hitetlen 2017.03.23. 16:31:18

Így kell ezt csinálni! Nem szabad azzal vitatkozni, amit Hárfás leír, és ami mellett Szél Bernadett "érvei" szétfoszlanak, hanem a személyét kell témadni. Pénzt fogad el a szakértelméért, tehát nem ért hozzá! Még jó, hogy a megújuló erőforrások mellett, amiket az LMP erőltet, nem áll semmilyen gazdasági érdek, igaz?

Netuddki. 2017.03.23. 16:39:23

@Hívő hitetlen: Ugye te is fel voltál mentve a PISA teszt alól?

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 16:49:15

@Ballib cenzúrázók réme 25: "Magyarországot évek óta Soros Gyuri szervezeti minősítik le csak és kizárólag"

:))

'merehhezisértek' 2017.03.23. 16:56:59

"Hárfás Zsolt, annak illusztrálására elegendő egyetlen állítást kiemelni a legutóbbi irományából: azt írta, hogy Finnországban a paksi bővítéshez hasonló beruházás zajlik (többszörös idő- és költségtúllépéssel, de ez „természetesen” szintén kimaradt az írásból),"
Itt azért téved a poszt írója,vagyis összekever dolgokat.
Finnországban jelenleg két atomerőmű épül.
Olkiluoto 3:1600 MW-os EPR épül/t,francia Areva építette/építi és ebben az esetben igaz a idő túllépés.Költségtúllépés itt kétségtelen,de amúgy fix összegű szerződést kötött a megrendelő az építő céggel.A kinek mibe kerül még,vagyis ki-kinek fizet majd és miért az még nem tisztázott.Talán jövő évben kezd hálózatra termelni az erőmű.
Hanhikivi 1:VVER 1200.Ezt építi a Rosatom és ennek az építése 2018-tól indul.Talán már a telephely kialakítása megkezdődött.

www.world-nuclear.org/information-library/country-profiles/countries-a-f/finland.aspx

elemes 2017.03.23. 17:19:48

namost az "atomenergiainfo.hu" nevű veboldal régóta regisztrált orosz propagandaoldal, kb mint a hídfő.ru csak más profillal

ha ezt a faszi annak a szakértőjeként aposztrofálják, az elég zsenánt.

elemes 2017.03.23. 17:22:01

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:

"Mekkora patkány ez a Hárfás Zsolt"

nem patkány -- ezért fizetik. amikor a tévében a fehérköpenyes szemüveges arc a kamerába néz és azt mondja: "bizonyítottan 37%-kal csökkenti a ráncok mélységét", ő is hazudik, mert azért fizetik.

ilyen világban élünk, azért fizetünk, hogy hazugságokat hallgassunk, mert jólesik.

Zolika0111 2017.03.23. 17:28:53

@Medgar:
Sajna jelen helyzetben nem lehet 100%-ban kiváltani az atomot nap-, és szélenergiával. Az egész magyar villamos hálózat a nagy erőművek kiszolgálására lett telepítve. A kisebb erőművekre való átállás az egész hálózati struktúra átalakításával járna. Az sem kevés pénz lenne.
Noha Magyarországon még simán lenne lehetőség pl szélerőműveket telepíteni, mostanában elfogadott törvények ellehetetlenítik ezeket.

Gázzal kapcsolatban meg annyit, hogy jelenleg az ország szükségletét 20%-ban fedezi a hazai kitermelés. 80% az oroszoktól jön. Noha az összeköttetés megvan már és most jelenleg a norvég gáz olcsóbb, mint az orosz, a hosszútávú szerződésünk értelmében, sajna az oroszoktól vásárolunk. Ami ugyebár szintén orosz függőség...

Felk Entelme 2017.03.23. 17:29:32

Rendesen felvonultak itt az orosz ügynökök...

fidesz maszop dk egykutya 2017.03.23. 17:37:39

@Medgar: valaki közületek bevallhatná hogy miért kell szovjet atomerőművet építeni versenyeztetés, és alternatívák megnézése nélkül.

@Ballib cenzúrázók réme 25: "Magyarországot évek óta Soros Gyuri szervezeti minősítik le csak és kizárólag, amióta a Fidesz van hatalmon."

Igen! Mind3 hitelminősítő így soros gyuri szervezete, így nem számít a tavalyi felminősítés sem!

Zolika0111 2017.03.23. 17:39:45

@'merehhezisértek':
Igen. Az atomerőmű építése közben száll el a Fukusima. Az építés alatt álló atomerőművet kellett áttervezni/átalakítani. Egyértelmű is volt, hogy ebben az esetben sem a pénzügyi keretet sem a tervezett átadási időpontot nem lehet tartani.

Nem is célszerű Olkiluoto erőművel példálózni se pro/se kontra értelemben...

Zolika0111 2017.03.23. 17:51:47

@Ballib cenzúrázók réme 25: Na végre itt vagy, barátom!

A múltkori vitánk után úgy eltakarodtál...
Remélem azóta beszereztél már egy általános iskolás földrajz könyvet és azóta az amúgy retardáltak szintjén lévő ismereteidet kicsit bővítetted.
És remélem nem fogsz akkora baromságot írni nekem, mint multkor: Orbán Viktorunk kizárja majd Norvégiát az EU-ból.

Lenin is megmondta: Tanulni, Tanulni és Tanulni...

Neked sem kínánok mást. A narancssárga ködben vegetáló agyad, hátha tisztábban fog látni...

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 17:58:07

@Zolika0111: "Orbán Viktorunk kizárja majd Norvégiát az EU-ból."

Azt Kósa Lalától hallotta a kubatov féle troll továbbképzőn. :))

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 18:01:09

@elemes: :))

Én már a hetvenes vekben se szerettem az M1 híradó hazugságait hallgatni.

Medgar 2017.03.23. 18:15:31

@fidesz maszop dk egykutya: Szomorú, hogy az LPM szerint a hozzád hasonló félkegyelműek tudnak dönteni hosszútávú energetikai kérdésekben. Az itt kommentelők 90%-a élükön Szél Bernadettel azt sem tudja hány volt lakik a konnektorban, és ha azt hallja hogy ötven hertz egy furcsa téliszalámira asszociál.

Azt sem vagytok képesek felfogni, hogy valaki a fidesztől függetlenül is lehet atompárti, sőt orosz atompárti...

Az LMP próbál újabb Bős-Nagymarost kreálni Paksból, remélem nem sikerül nekik.

Medgar 2017.03.23. 18:32:10

@Zolika0111: Sajnos a szélenergia sehogy sem fogja kiváltani az alaperőműveket. Itt két fideszközeli portál a német energiatermelésről.:
www.energy-charts.de/power.htm
www.electricitymap.org/?page=country&countryCode=DE

Amíg a zöldenergia támogatott áron termelhet addig max. elméleti számítások lesznek a megtérülésről, mert úgy könnyű nyereségesnek lenni, hogy hiába megy az áram ár negatívba mi akkor is megkapjuk a garantált lóvét... Ez nekem egy kicsit mészároslőrinces.

elemes 2017.03.23. 18:46:55

@Medgar:

Dánok elég jó modellszámításokat csináltak arról, hogy a szélkerekekkel (az ottani viszonyok között) ki lehet váltani az alaperőműveket. Az elmúlt évek adatai alapján a szélkerekek mindig tudták szállíani a névleges teljesítmény legalább 8%-át.

Persze, ezzel számolva (tehát hogy 12.5-szeresen túl kellene méretezni a szélerőműveket) borzasztóan drágává válik az így megtermelt energia és a kivitelezéshez kapcsolódó CO2 emissziót az élettartalmra elosztva már a gázerőműveknél is rosszabb (a szénerőműveknél még jobb).

elemes 2017.03.23. 18:47:49

@Medgar:

Nekem nem az atomerőművel van bajom, hanem ezzel a konkrét beruházási tervvel. Ez így egészen biztosan rossz nekünk.

Medgar 2017.03.23. 19:00:23

@elemes: Hát igen lehetne akár powerpackokkal is lehetne tárolni, de a valós körülmények között se nem kifizetődő sem nem környezetbarát a hagyományos kapacitás kiváltása nap- és szélenergiával. Csúcserőműként tökéletesen funkcionálnak a klímát és egyéb kényelmi berendezéseket le lehet kapcsolni egy okos rendszerben, de a hűtő meg a bojler zsinóráramot kíván.

Nem a beruházással van baj, hanem a sok rohadt keselyűvel...

Zionnépe 2017.03.23. 19:03:37

@Medgar: Itt a cikk, hogy Ausztráliában tudtak 1500 MW-os SZET-et építeni. Szóval mivel vizünk és hegyünk-völgyünk van elég, akár 2-3 nagyobb SZET-el ki lehetne egész Paksot váltani, amihez pedig a megújulók tudnának áramot termelni, illetve importot is lehetne venni, amikor éppen nagy "ínség" ütne be.

Decentralizáltan gondolkodva a szél-, nap-, víz-, geotermikus erőművek bőven kiválthatnák Paksot, de a kormány ezekben nem érintett, mert ezeket nem tudják oroszokkal kiviteleztetni.

Egyébként meg, a "sikeres" metrószerelvény- felújítás után akar még bárki atomerőművet építtetni velük???

Zionnépe 2017.03.23. 19:08:35

Ennél jobban már csak a népszavazás elutasítási indoka tetsik: a nép nem lehet képes dönteni ilyesmiről....

Bezzeg kormányt választhat alig 2,5 millió ember 10 millió nyakába igaz?!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 19:13:51

@Zionnépe: "a "sikeres" metrószerelvény- felújítás után akar még bárki atomerőművet építtetni velük???"

:))

Van egy reaktortartály, amit leejtettek, és senkinek nem kell. Majd ide beépítik.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 19:14:49

@Zionnépe: "a nép nem lehet képes dönteni ilyesmiről...."

Jollyjoker. Ezzel minden népszavazást vissza lehet utasítani.

Larry Silverstein 2017.03.23. 19:17:07

@Zionnépe: Az Alstrom metrókkal szerencsére minden oké volt.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.23. 19:19:08

@elemes: "12.5-szeresen túl kellene méretezni"

Nem kell. Nem is szabad. A vízierőművek erre valók, hogy a lyukakat kitöltsék. (Nem a holland vízierőművek, persze. :)) Norvégival kell összekötni a hálózatot.

Pánik esetére meg ott vannak a tartalék fosszilis erőművek.

Zolika0111 2017.03.23. 19:32:43

@Medgar: Én is ezt írtam, hogy nem lehet kiváltani. De a jelenlegi hálózatba igenis elférne még. Ma Magyarországon 172 db szélturbina van, a teljes villamos felhasználásunk 1%-t sem adja.

Kicsit más: A lakosság többsége atompárti, elismerik Paks működő reaktorait, köztük én is.

De Paks II. bűzlik. És mellette megy a kapkodás és a titkolózás

Csak egy dolgot ragadnék ki: A párhuzamos müködtetést. A Duna alacsony vízállásnál nem képes elég vízzel ellátni mind a 4+2 reaktort. Duzzasztó művet biztos nem fognak építeni Paks alá, noha egy nemzetközi szerződés miatt előbb-utóbb ki fogják kényszeríteni (Duna-Majna-Rajna szerződés), mert annak olyan komunista szaga van, marad a másik opció: csökkentik a reaktorok termelését, akkorra időzítik a felújításokat vagy konkrétan reaktort állítanak le.

Ez szerepel abban a környezeti hatástanulmány kiegészítésben, amit még mindig nem fogadtak el.

A másik igencsak nagy probléma, hogy párhuzamos működés esetén ki kell építeni szintén a nagyfeszültségű oszlopokat, hisz a jelenlegiek "csak" a most működő reaktoraink által termelt áramot képesek eljuttatni a fogyasztókhoz.

De azért lenne itt más is:
-Simán meg kellett volna tendereztetni, melyik vállalat mennyiért építené. Én azt nem tudom elfogadni, hogy Paks üzemelő reaktorai mellé csak az oroszok tudnak építeni reaktort, noha teljesen függetlenek egymástól. (pl:Cseheknél amerikait építenek az orosz mellé)
-minden létező fontos információt titkosítottak 30 évre.

Akkor járnánk a legjobban, ha a tervezett atomreaktorokat nem Pakshoz, hanem Budapesthez közel építenék fel. Mert a hulladékhővel is kell kezdeni valamit. A duna hőmérsékletéhez képest csak 10 fokkal engedhetnek vissza melegebbet. Konkrétan: majdnem az egész fővárost el lehetne látni ingyen távfűtéssel

Medgar 2017.03.23. 19:43:10

@Zionnépe:
Vízenergia:
cms.sulinet.hu/get/d/47662ed2-44e0-4d64-a916-4762335a9577/1/7/b/Large/k0575.jpg
Magyarországi szakaszon a Duna esése 26 méter, az ausztriain közel 200.

Szél- és napenergia tároló nélkül kisegítő csúcserőműnek jó.

Geotermikus potenciál:
A geotermikus energia fűtésre használható nálunk, az áramtermelésre a hévízeink 3%-a alkalmas.

MUSK: 300 MWh ~ 350 millió $ szerinted nekünk mennyi kéne? + egy kis adalék:
www.news.com.au/national/south-australia/confusion-over-elon-musks-battery-offer-for-south-australia/news-story/0f561d440363f4c7b50818eba86d126e

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.03.23. 19:54:30

@Zionnépe: Valami számítást szeretnénk látni. Tudod olyan egyszerűt. m3 víz/sec * magasság MW-ba átszámolva.
Felvilágosítalak. 2 GW teljesítményhez 100 méteres szintkülönbségnél a Duna átlagos vízhozama kell. Szóval amikor betárolok, akkor Duna elzár, ha meg kiszedem akkor árvíz lesz? Newtoni fizika hogy megy? Nagyobb szint különbséget, elég vízzel és megfelelő tárolóval hol találsz? Vagy basszuk szét a Prédikálószéketí?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.03.23. 19:58:32

@Zionnépe: A cikkben 1000 MWh-ról van szó. :-)) Az félóra Paks. Eszednél vagy? Tudsz te egyáltalán számolni? Mire mégy fél óra paksi teljesítmény betárolásával? Az az ország normál villamos energia igényének 10 perce kb.

Zionnépe 2017.03.23. 21:15:18

@Medgar: Lehet nehéz értelmezni, de összesítve, decentralizáltan értettem az össz teljesítményt. Az meg, hogy a geotermikus "csak" 3 % nem baj, mire mindent összeadsz meglesz a 100%, akár több is!

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: A cikkben 1500MWh-ról van szó, és Paks összesen 2000 MW a saját weboldala szerint is! Ne hazudozz nagyságrendileg!

Zionnépe 2017.03.23. 21:20:20

www.atomeromu.hu/hu/rolunk/technika/HogyMukodik/Lapok/default.aspx itt is 2000 MW szerepel összteljesítményként.

És példának hoztam fel, hogy van lehetőség ilyesmi nagyságrendben SZET-re is, mint a mostani Paks. Természetesen nem kell 1 max 2 SZET-el kiváltani Paksot.

Ma már millió megoldás létezik, nem értem miért kell (bocs, értem a pénzlopás és Putyin seggnyalása miatt) csak 1 nagy rossz dologban gondolkozni.

Zionnépe 2017.03.23. 21:47:48

@Larry Silverstein: Most kezdődik a mutogatás, hogy "de Demszky is lopott?!", és ő is csak a pénzt leste belőle? Igen, szerintem neki is a börtönben (és akinek köze volt még abban az időben vezetőként a metróhoz) kéne megaszalódnia!

Be kéne vezetni már végre és arra kiírni népszavazást, hogy bizonyos hosszabb távú, illetve nagyberuházásokról döntő vezetők felelősségre vonhatóak legyenek akár 10-15 éven belül is, és aszalódjanak csak meg a börtönben, ha volt pofájuk a leeső jatt miatt dönteni! Pártállástól függetlenül és pláne mentelmi jog nélkül kormányzati ciklus alatt is.

Zionnépe 2017.03.23. 21:50:37

És persze teljes vagyonelkobzással, ha szükséges családtagoktól is, amennyiben a jövedelmi helyzetével össze nem egyeztethető értéktárgyai vannak.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.03.23. 23:25:59

@Zionnépe: Bazd+ öcsi! Tudod mi a különbség a MW és a MWh között?
Te 1500 MWh-ról ugatsz, Paks pedig 2000 MWh-t termel egy óra alatt. Te tanultál egyáltalán fizikát? Energia és teljesítmény között tudod mi a különbség?

elemes 2017.03.23. 23:58:47

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:

"norvégiával kell összekötni"

A dánok ezt meg is tudják oldani (csak sokba kerül) de azért ez elég ritka lehetőség.

fidesz maszop dk egykutya 2017.03.24. 00:20:09

@Medgar: nem, a hozzám hasonlók nem, csak a kommunisták, a húgyagyú fideszesek, akiknek te drukkolsz. Ráadásul verseny nélkül szovjet elvtársaiknak bepucsítva. Szovjetpárti nem lehet fideszbuziság nélkül, főleg nem egy ismert fideszbuzi, mert a normális ember látja, hogy az a népség több mint 150 éve csak kárt okoz magyarországnak... 1849, tanácsköztársaság, 1945-1989, 1956...

fidesz maszop dk egykutya 2017.03.24. 00:22:45

@Larry Silverstein: bizony, évek alatt volt velük annyi gond mint a szovjet metrókkal pár napon belül.

Zionnépe 2017.03.24. 07:08:45

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Igen igazad van, valóban benéztem.

Paksnak tényleg nagyságrendekkel nagyobb a MWh-ra számított kapacitása, valóban több GWh-s nagyságrend.

Bocs, én az órát vettem mindenhol alap időegységnek.

Szóval tározóból tényleg baromi sok kéne így, amire hely sem lenne.

Ennek ellenére nem veszem pártfogásba akkor sem az atomerőműveket, mert jelen időben és később az elhasznált fűtőelemek tárolása során is baromi veszélyesek.

Szóval mégegyszer bocs, a kapacitásban mindenképpen igazad van és a helytakarékosságban is!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.24. 10:23:47

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: @Zionnépe: Nem nagyon értem, mit akartok tárolni.

Mondjuk egy kis vizes átmeneti tárolónak lehet értelme, de nagyobbnak az égvilágon semi.

Nem kell olyan kapacitást építeni, ami felesleges.

Ha meg mondjuk a megújulók hirtelen megugranak, mert annyit süt a nap, vagy fúj a szél, akkor olcsóbban kell adni. Bár már ott tartanánk!

Paks2 nem opció, ha abból csernobil lesz, vége a magyarságnak.

Pergető 2017.03.24. 10:33:19

Nahát! Az viszont nem probléma, hogy demokratikusékat és civiléket Soros fizeti a hazaárulásért!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.24. 10:38:52

@Pergető: Soros György a legnagyobb magyar patrióta Széchenyi óta.

Akármit is hallottál a hazug köztévében.

Egyébként Soros a civilek között negyed annyi pénzt oszt szét, mint amit a köztévére a valóban hazaáruló kormány elver.

És egy világszínvonalú egyetemet is fenntart.

Zionnépe 2017.03.24. 19:58:46

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: A megújulókból létrejött energiát sajnos tárolni kell valahogy. Este ugye nem süt a nap, télen elég sokat van sötét, és ha ehez jönnek még a szélcsendes időszakok (esetleg túl erős szeles) borul az áramtermelés. Ezért kell a megújulókkal bőven fölé tervezni, és tárolni is a fölösleget.

Viszont jelenleg a tárolók sem könnyű esetek, mert költségés is kiépíteni, és viszonylag keveset is tárolnak. Épp ezért kell import is (ahogy most is) meg néhány alaperőmű is, mint a geotermikusak, vízerőművek esetleg gáz mellé, na és ameddig Paks megy, addig az is.

Viszont ahogy írtad is, ha az oroszok most építenek nekünk erőművet, azzal kiradírozzuk magunkat a térképről rövid határidőn belül.

Sajnos Putyin legalább annyit árt az orosz iparnak, mint a csúti csaló Mo-nak, meg Erdogan a török gazdaságnak. Ami mindaddig nem zavar, még országon belül ártanak maguknak (az oroszokat sajnálom azért, mert alapvetően jóindulatú rendes dolgos emberek). Mo-ot meg nyílván önzésből sajnálom :-)

@Pergető:
Te nagyon fordítva ülsz ám a lovon! Ugye tudod, hogy egy normális gazdaságban inkább büszkének kéne lenni a pártoknak a "pénzes befektetőikre" ?!
Ugya is a támogatásuk mértéke mutatja mennyire látják a befektetők is megalapozottnak a kampányt és az ígéreteket.
Viszont utána meg maximálisan arra kellene törekedjenek, hogy a kétsége is eloszoljon a befektetők felé való részlehajlásukban és minél inkább tartani tudják magukat az eredeti terveikhez!
Ebben sokat segítene a transzparens párttámogatási rendszer kialakítása, és az aktuális kormánytól való függőség megteremtése.

Zionnépe 2017.03.24. 20:01:08

Jav: függetlenség (természetesen)

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.24. 20:11:03

@Zionnépe: "A megújulókból létrejött energiát sajnos tárolni kell valahogy."

Akkor érdemes tárolni, ha megéri.

"Este ugye nem süt a nap"

Közkeletű tévedés. A napkémény napnyugta után is termeli az áramot csökkentett intenzitással, ha egy sós tavat építenek alá, akkor elég sokáig. A sóolvasztásos naptorony is termel napnyugta után.

"télen elég sokat van sötét"

Dél-Európában nem annyira.

"szélcsendes időszakok"

Ha kevés a megjuló, akkor beindulnak a vízierőművek, pánik esetén a fosszilis tartalék erőművek. Atomenergia mellett is tartanak sok fosszilis erőművet, az atomenergia se alkalmazkodik az igényekhez.

Zionnépe 2017.03.24. 20:27:21

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Vannak olyan telek, amikor délebbre sincs elég napsütés, és a Szaharából nem tudsz hatékonyan hozni áramot.

Amiket írtál, költségesek nagyon és pláne a sok és erős napsütés kell hozzá. Nem véletlen Kaliforniában és Dél-Spanyolban, meg az arab sivatagban vannak ilyenek elsősorban.

Természetesen egy jól működő EU-ban meg lehetne oldani, hogy a szelesebb helyeken a szelet használják ki jobban, a vizesebbeken mennének a vízerőművek, a naposabb részen a naperőművek stb.... de jelenleg nem ebbe az irányba tart az EU.

Leginkább le akarják vakarni a "kullancsokat", amilyen a keleti- és déli blokk.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.24. 21:01:32

@Zionnépe: "a Szaharából nem tudsz hatékonyan hozni áramot."

De. Volt egy terv, még az arab tavasz előtt, hogy Európát észak-afrikai naperőművekkel látják el elektromos árammal.

"sok és erős napsütés kell"

Csak elég tükör kell, vagy elég nagy melegház. Spanyolországban kifizetődőbb, az igaz.

"nem ebbe az irányba tart az EU."

Már ott van.

"le akarják vakarni a "kullancsokat","

Szervezetileg, nem gazdaságilag. Te se szeretnél a szép EU klubodba egy magyar trollt, aki az asztalra szarik.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.03.25. 05:10:27

@Zionnépe: O.K. Korrekt. Kevesen ismerik el ha tévedtek. Az erősebb kifejezésekért elnézést!

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Az a terv nagyon drága. A távolság miatt a váltóáramos megoldás nagyon problémás, a nagyfeszültségű egyenáramos még működne, csak az egész qrva drága.

Zionnépe 2017.03.25. 07:12:28

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Ha hibázok, vagy benézek dolgokat azt be kell ismerni. Pláne szégyellem magam, mert ugyan gyengeáramú területen (informatika) végeztem mérnökként és anno jó is voltam fizikából... szóval van miért bocsánatot kérjek.

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:
Volt terv rá tudom, de azt is, hogy ilyen távolságon átvinni áramot az iszonyú drága még EU-s szinten is. Nem beszélbe a rizikófaktorról, hogy esetleg egy terrorcselekmény miatt egész Európa elsötétedne... Szóval mindenképpen decentralizált megoldás kell.

Nemcsak Mo-ot tartják kullancsnak, hanem jópár országot még és hidd el, az egész hisztit lesz...ják ameddig csak hiszti és a nagyja országon belül marad, de a gazdasági károkozás és élősködés viszont súlyosabb, azt nem nézik el.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.26. 18:31:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: @Zionnépe: Mindegy, hogy milyen drága, ha utána szinte ingyen jön az áram, és összességében vastagon megéri. Az átvitel veszteség legyen mondjuk 10%, de leszarom, ha a termelés meg 300% az európaihoz képest. Meg kell nézni, mibe kerül, vesztünk vagy nyerünk rajta, és akkor el lehet dönteni, érdemes-e megreszkírozni a politikai bizonytalanságot is feigyelembevéve.

Zionnépe 2017.03.26. 18:50:24

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Ez nem ennyire egyszerű a politikai bizonytalanság már a tervezésben előjön, mert amibe ez a projekt kerülne felemésztené az EU teljes energiaköltségvetését, és azok a tagállamok ahol már elkezdődött ilyen megújuló energiás projekt, pl Németország, Hollandia, Anglia ( most még EU-s tagállam), Spanyolország nem fog bele annyit fizetni, mint az arányosan ráeső rész. Enélkül meg bukott a projekt.

Garantálni meg azt, hogy senki sem fogja a vezetékeket megmerényelni, nem lehet. És ha az a nagy nqpelempark kiesik, csaknem az egész EU borul. Csak a decengralizált megoldások jöhetnek ilyen téren szóba.

Ráadásul ugye a sivatagban sem süt éjjel a nap, az energiát továbbra is tárolni kell.

GyMasa 2017.03.29. 10:31:41

@elemes:
...Dánok elég jó modellszámításokat csináltak arról,..
AZ meglehet, de megis a Danoknal a legdragabb az aram az egesz EU-ban.
Utan jonnek a Nemetek.
Pont a ket zold elmunkas.
Nekem ebbol az a tanulsag jon le, hogy igen, ki lehetne valtani az alaperomuveket szel- es napenergiaval, viszont ennek jelenleg oriasi ara van.
Tehat, azt a kerdest kellene feltenni a nepszavazason, hogy:
- Hajlando-e 200%-os felarat fizetni a villamosenergia araban azert, hogy az orszag javareszt megujulo energiaforrasokra tamaszkodjon?
Aztan megneznem, hogy erre a kerdesre mi lenne a "NEP" valasza...

GyMasa 2017.03.29. 10:34:41

@Zionnépe:
...akár 2-3 nagyobb SZET-el ki lehetne egész Paksot váltani,...
Aha, meg az elsok, akik elolancot alkotnanak a kijelolt terulet korul a Greenpeace lenne.
Plusz, NEM Paks-ot valtod ki vele, hanem:
- Telepitened kellene 2400 MW-nyi Paks2 helyett kb 12000MW-nyi napelemet/szeleromuvet
ES
-megepiteni azt a 2-3 SZET-et, amirol te beszeltel...

GyMasa 2017.03.29. 10:48:11

@Zionnépe:
...Bezzeg kormányt választhat alig 2,5 millió ember 10 millió nyakába igaz?!...
Igen, ennek a neve "Kepviseleti demokracia".

Geo_ 2017.03.29. 10:55:22

@elemes: Magyarországon biztos, hogy széllel nem lehet kiváltani az atomot, de:

még lenne pár év dönteni Paks2-ről
gázzal kiváltható - s ha az látszik, hogy diverzifikálható a beszerzés, akkor nincs szükség magas saját termelésre

A finneknél tudtommal az állam csak rész-tulajdonos.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.29. 15:39:04

A németek két éve minden jelentős naeplemes rendszer beruházást megtendereztetnek. 2015 áprilisában 92 Euró/MW 10 éves garantált áramáron vállalata a megánberuházó. Most 65 Euró/MW!!!

Paks a kormány szerint is csak 65 Euró/MW áron lehet nem veszteséges. Ha nem számolunk a korrupcióval, csak a hazudozásukkal, akkor 100-110 Euró/MW árral számolhatunk. Ha meg lopnak, akkor a többszörösével. És ezel LOPNAK!!!

A megújulók évről-évre egyre olcsóbbak lesznek, a legnagyobb baromság egy elavult, drága, szennyező technológiát pont most 80 évre bebetonozni, úgy hogy ugyanakkor teljesen kiszolgáltatjuk magunkat Magyarország legnagyobb ellenségének.

Zionnépe 2017.03.29. 21:17:15

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN: Itt németben teljesen más az energiaár viszonylat. Fanyalognak persze, ha drágább valami, de a háztartások bevételének kb a 10%-át teszi ki a rezsi nettel, tv-vel, telefonnal együtt. A bérlés vagy a törlesztő a sok.

Abban igazad van, hogy egyre olcsóbb lesz, meg abban is, hogy szétlopnak mindent a zsebdiktátorék... de sajnos ameddig csak a lakosság 45%-a (sem) megy el szavazni, és ők meg ilyen-olyan módon összetarhálnak elég szavazót a parlamenti többségükhöz, addig egye meg mindenki amit főzött!!!

Igaza van a nyugatiaknak, ha a csúti suttyó a fejetekre sz..k és még szét is keni rajta meg rá is vizel, majd röhögve benyújtja érte a számlát amit készségesen kifizet nagy bólogatva a sok birka, a többi birka meg inkább meg se mukkan... sajnos megérdemli mindenki!

@GyMasa:

Ennek a neve diktatórikus állam kiépítése, mert elve nem szabadna 2/3- nál kevesebb szavazatot elfogadni érvényes választásnak (ahogy a nagyobb súlyú döntésekben a parlamentben sem, vqjon miért?)

A metrókról láttál fotókat, hogyan tákolták-gányolták össze? Tudod, hogy meg klíma sincs benne? Lehet okoskodni, hogy a szellőzés... Volt már meleged a metróban, ha nem vag nem mentél vele nyáron, vagy direkt mazohista vagy, de tud rendesen meleg lenni. Az más, hogy az alagút huzatos.
Az meg, hogy nem az orosz állam, hanem egy orosz cég, mire mentség? Svéd, norvég, német vagy francia cég tuti nem taknyolna ilyet össze! Nemcsak a próbaüzem alatti meghibásodásokkal van az alapvető gond.

GyMasa 2017.03.30. 16:15:34

@Zionnépe:
...Ennek a neve diktatórikus állam kiépítése, ...
Nem, ennek a neve kepviseleti demokracia. Az, hogy neked ez speciel nem tetszik, nem valtoztat a tenyen, hogy ez van.
...mert elve nem szabadna 2/3- nál kevesebb szavazatot elfogadni érvényes választásnak...
Es, mondd csak el nekem, hogyan tervezed mukodtetni az orszagot, amig nincs meg a 2/3-os RESZVETEL a valasztason?
Maradjon az addigi kormany hatalmon, vagy hogyan?
Jelenleg szavazati JOGa van az embereknek.
A 2/3-os valasztasi reszvetelt kizarolag kotelezove tetellel vagy egyeb osztonzokkel lehet(ne) elerni.
Mondjuk ebbe egybol bele is bukna barmelyik kormany, amelyik ezt be akarna vezetni
legalabbis ismerve a magyar protest szavazasi szokasokat.
Ja, es a masik pedig, hogy miert eppen 2/3?
Miert nem 50%+1,vagy 4/5-öd vagy 90%?

GyMasa 2017.03.30. 16:24:48

@Zionnépe:
...A metrókról láttál fotókat, hogyan tákolták-gányolták össze? ...
Nem.
...Tudod, hogy meg klíma sincs benne?..
Itt Münchenben sincs mindegyikben.
Az, hogy a felujitaskor a BKK meg kert klimat, nehogy mar a kivitelezo hibaja legyen.
...Volt már meleged a metróban, ha nem vag nem mentél vele nyáron, vagy direkt mazohista vagy, de tud rendesen meleg lenni. ..
Most, ha demagog akarnek lenni, akkor megkerdeznem, hogy a fold alatt mennyiben szamit, hogy nyar van-e, de nem teszem.
Es, igen, meleg tud lenni de eddig is tuleltuk valahogy, nem?
...Az meg, hogy nem az orosz állam, hanem egy orosz cég, mire mentség? ..
Nem mentseg csak semmi koze a ket dolognak egymashoz.
Ami fele kozelitesz ezzel a kijelentessel, azt ugy hivjak, hogy "kollektiv bunosseg".
...Svéd, norvég, német vagy francia cég tuti nem taknyolna ilyet össze! ..
Hahh, te sem lattal meg sok dolgot a vilagban. Menj csak el egy Londoni sorhazba. Na, ott aztan lathatsz olyan takolasokat, hogy csak ugy futyul...
...Nemcsak a próbaüzem alatti meghibásodásokkal van az alapvető gond...
Hanem mivel, meg probauzemben futnak a szerelvenyek?

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.03.30. 16:28:59

@GyMasa: "ennek a neve kepviseleti demokracia"

:)) Viccelsz megint.

Észak-Koreának is. Ott is többpártrendszer van.

Zionnépe 2017.03.30. 20:41:22

@GyMasa: Neked szerintem az agyadra ment a hőség a metróban amit "kibírtál" ;-) !

Nézd, miután a parlamentben is 2/3 kell a fontosabb szavazásokhoz (de látom könnyebb értetlenkedni), adja magát ez az érték. Érezzék az emberek, hogy fontos dologró döntenek....

Ösztönözni is lehetne a választópolgárokat, pl mondjuk 50 db 10 milla értékű (listaárból flottakedvezménnyel 12-ről lealkudottal...) amit mondjuk Soros civil szervezetei sorsolnának ki a CEU-n ;-) hogy a kormányközeli emberek neve véletlen se merüljön fel a nyertesek között!

Igen így kb fél milliárddal drágább lenne az egyébként 6-8 milliárdos választás, de ott ahol csak egy úgóemelvény ára megugugorhat 1,7 millárdról 3-ra ne legyünk kicsinyesek :-)
Amúgy pl, ha megteremtenék az Ügyfélkapun keresztüli szavazás lehetőségét (anonimizálva persze), szerintem le lehetne vinni akár töredékére is a népszavazás árát (a nyereményautókat nem lespórolva persze).

Fogadjunk, hogy nem lenne gond akár a 90%-al sem?!

A metrót pedig könnyű a klimatizált müncheniből "jóazúgyozni". Persze ki lehet bírni, mint ahogy lovaskocsival is jártak régen, meg petróleummal világítottak...
Viszont nyáron a metró meleget szív be a föld felszíni szellőzőkön át. Ergo meleg lesz, sőt maguk a szerelvények is sok hőt termelnek mellé.

A tákolást meg kéretik nem a londoni zugpincékkél hasonlítani! Tudom nálatok fideszeseknél mindent a kőkorszakhoz meg Közép-Afrikához mérnek (kivéve az elsíbolt közpénzeket), de itt Nyugat-Európa szélen (így is meg lehet közelíteni) legyen már valami értelmes hasonkítási alap!
Miért nem a müncheni metróhoz hasonlítod inkább?

@MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ BÖRTÖNBEN:

Persze, hogy nem ahoz hasonlítja, mert azonnal szembetűnő lenne a hasonlóság!

GyMasa 2017.03.31. 08:50:58

@Zionnépe:
A, bazz.
1., Nem erdekel a fidesz semmilyen formaban.
2., Tessek, alapits partot, indulj a valasztasokon, nyerd meg, es valositsd meg az "almodat"! SEMMI nem akadalyoz meg benne.
3., Azert London-t, a vilag egyik legnagyobb metropoliszat lezugpincezni, azert az nem semmi szellemi teljesitmeny am! Gratulalok.
4., Münchenben ezek www.google.de/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fc%2Fcb%2FU-Bahn_Muenchen_Freimann_Zugtyp_A.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fde.wikipedia.org%2Fwiki%2FMVG-Baureihe_A&docid=GU4hDAOZxbz_ZM&tbnid=HOXIIVaVS87InM%3A&vet=10ahUKEwjom8OIkoDTAhWCDRoKHQLUCV0QMwglKAkwCQ..i&w=2038&h=1608&bih=566&biw=1097&q=m%C3%BCnchen%20U-bahn&ved=0ahUKEwjom8OIkoDTAhWCDRoKHQLUCV0QMwglKAkwCQ&iact=mrc&uact=8#h=1608&imgrc=HOXIIVaVS87InM:&vet=10ahUKEwjom8OIkoDTAhWCDRoKHQLUCV0QMwglKAkwCQ..i&w=2038 napi forgalomban vannak, legkondi nelkul. Ahogy nezem, nem lehetnek sokkal fiatalabban a Budapesti orosz metrokcsiknal.
4.a., Dea kedvedert utananeztem:
"Class A trains were built between 1967 (prototypes) and 1983. The units consist of two carriages, which always remain coupled in normal operation. The double-carriage units have a length of 37.15 metres (121.9 ft), a height of 3.55 metres (11.6 ft), and a width of 2.90 metres (9.5 ft). Each unit has six doors per side and a capacity of 98 seats and standing room for 192 passengers. A total of 193 double-carriage units were delivered, of which 179 are still in use in Munich. Up to three A double-carriage units can be coupled together to form a 3/3 train (Langzug)."
Tehat, eredetileg 34 eve rendeltek belole 193 db-ot, amibol 179 meg ma is uzemel.
Szoval, ha egy ilyen vegtelenul provincialis, mind tomegkozlekedeseben, mind autozasi kulturajaban veglegesen leszakadt, es nincstelen tartomany, mint Bajororszag, nem engedheti meg maganak a vadiuj csili-vili metrot, akkor mi mit panaszkodunk! Ja, varj csak...

GyMasa 2017.03.31. 08:51:36

@Zionnépe:
Es, latom, te is lekuzdotted magad a cicas idiota melle.

Zionnépe 2017.03.31. 21:04:20

@GyMasa: Van miből válogassanak az emberek, ha nem a Fideszre akarnak szavazni, ha ez nem elég, kár újabbakat létrehozni.

Nehéz elhinni, hogy Münchenben csak ilyenek közlekednek, miután itt Stuttgartban kb 1 vonalon jár ennyi szerelvény és kb 30 vonalnyi U-Bahn van. És itt szerintem mindegyik klimatizált, vagy legalábbis nem emlékszek sem ilyen régire, sem klimatizálatlanra... Azt meg nehezen hiszem, hogy nincsenek újabbak ott!

Mielőtt nagyon elrugaszkodnál Londonnal, van több angol munkatársam, akik kifejezetten az élhetetlenül koszos és lelakott Londont emlegetik. Gondolom ők kicsit jobban ismerik.

Ne rontsd a helyzeted, hogy mégcsak fideszes sem vagy :-) ! Nekik legalább mentségük a birkaságukra...

Egyébként miért is élsz Münchenben, ha otthon szerinted annyira perfekt minden???

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.04.03. 01:58:11

Megújulók mellé gyorsan indítható és leállítható gázerőművek kellenek, nem alaperőmű aranyárban.
süti beállítások módosítása