A felújítottnak mondott, valójában 99.99 százalékban új orosz metrószerelvényeknek 15.000 kilométert kell futniuk meghibásodás nélkül, hogy forgalomba állhassanak. Ennyi idő és ekkora távolság elegendő ahhoz, hogy kijöjjenek a hibák. A hibákat pedig értelemszerűen még azelőtt ki kell javítani, hogy a mindennapi használat során azok bárkire is veszélyt jelenthessenek.
Ezek a hibák azonban nem a tesztelés során, hanem az ünnepélyes átadást követően jöttek elő. Állítólag. Ráadásul szinte azonnal. Feltételezhető persze, hogy a jelzett hibákról már a tesztelés során is tudtak, de ezek kijavítása kevésbé volt fontos, mint az, hogy kicsit befogják a száját azoknak, akiknek baja van a budapesti tömegközlekedéssel vagy éppen a rettenetesen túlárazott, haszontalan vagy épp botrányosan kivitelezett mutyiberuházásokkal, az azokra elszórt 1000 milliárdokkal. Sok volt a bukta az utóbbi időben, kellett végre némi siker, na. A cirkusz és kenyérből pedig a cirkusz ideje érkezett el.
A most észlelt meghibásodásoknak nagy valószínűséggel nem az az oka, hogy kevés a 15.000 kilométer, hanem az, hogy a szakmai kritériumoknál ma már lényegesen fontosabb a politikai nyomásnak való megfelelés kényszere. Ez a kényszer persze több szinten érvényesül. A haverok pénzt akarnak. A kormány és hű szövetségesei vagy hűbéresei (lásd még Tarlós) pedig emellett még sikereket is szeretnének felmutatni. A hozzáértésnek már se értéke, se jelentősége nincsen. A harmadik lépcső az lehetne, hogy a lakosság is jól járjon, de rájuk ugye a döntéshozók a legkevésbé sem kíváncsiak. Az pedig rég nem releváns kérdés, hogy valami gazdasági szempontból is jó befektetés legyen.
A hármas metró (leendő) felújításának tragikomikus jellege komoly hasonlóságot mutat a metrószerelvények felújításával. Míg az életveszélyesnek mondott vonal felújítása azért nem kezdődhetett el, mert a pályázatok, különösen a buszpótlásra vonatkozóan, nem úgy kerültek kiírásra eredetileg, hogy biztosan a kormányzati holdudvarnál landoljanak majd a megrendelések és ezért tört ki a hiszti, addig a szétrohadt metrókocsik lecserélését kezdetektől az oroszoknak szánták.
Mindez állítólag az egyik nem nyilvános feltétele volt a sok közül annak, hogy az évszázad üzletére (idézet a kormánypropagandából) Putyin rábólintson. Azaz se orosz milliárdok (kölcsön formájában) nem áramlanak a magyar gazdaságba, se új orosz atomerőmű nem épül az oroszok által, ha ez a biznisz és még ki tudja mi minden nem a megfelelő helyen köt ki. Amit a holdudvarban biztosan sokan sajnálnának, hiszen a kölcsönből és a beruházásból meg a kapcsolódó fejlesztésekből jutna a haveroknak is meg a GDP-t is lehetne mesterségesen pörgetni rendesen. Hűségeskü letéve.
De akkor, amikor a kormányzat számára ennyivel fontosabbak a haverok és a látszat látszatának fenntartása a hozzáértésnél, a biztonságnál, a gazdaságosságnál, akkor vajon mit várhatunk egy még ennél is sokkal nagyobb, az ország vagy épp Európa egészét érintő beruházástól? Mennyire nevezhető felelősnek ez a kormányzati hozzáállás? És szakmainak? Ha már azért nem lehet népszavazás Paks2-ről, mert az istenadta nép nem ért hozzá, vajon Orbánék kezében volna a megfelelő helyen a döntés?
Rengeteg felesleges dolog épült az elmúlt években. Rengeteg fontos dolog is, csak épp használhatatlan minőségben. Volt rá pénz, kaptunk eleget az EU-tól. A megtérülés, a jövő építése azonban valamiért soha nem volt szempont. Az előremenekülésen kívül, nagyon úgy fest, nincs valódi elképzelés a gazdaságról a haverok kistafírozásán túl.
Most pedig még több hitelből még nagyobb beruházásra készülnek Orbánék, ha az orosz kocsikban nem jól nyílik az ajtó, akkor szoftvert kell frissíteni, bosszantó, de hatalmas ügynek nem mondanám. (A mindennapi használat szempontjából, a korrupciós tényező már más téma.) Ha felelős vezetőink atomerőművet építenek hasonló lendülettel, a piacinál drágább kölcsönből, ráadásul azzal a hatalommal, amelyik keleti szomszédunk területéből már kiharapott egy darabot, akkor viszont már jogosan merülhet fel: biztosan jó ötlet? Ugye nem lenne vicces, ha hasonló módon derülne fény Paks2 esetleges hibáira is?
A Fidesz-KDNP és az oroszok közti szerelem kevés jót ígér Magyarországnak. És nagyon úgy tűnik, hogy a java még el sem kezdődött.
Csepregi János írása
A kép forrása: Szomszédok ForeverTe követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!