Ahogyan azt tegnap megírtuk, névtelenséget kérő szegedi olvasónk számolt be arról, hogy annak ellenére, hogy a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Gyüdi Sándor korábban a sajtónak azt állította, hogy A sevillai borbély bemutatóját ugyan megtartják, azonban a próbákat rendező-asszisztens vezeti, a rendező nem fog bekapcsolódni a próbafolyamatba, Kerényi igenis megjelent a próbákon és ott bizony rendezőként funkcionált, ami többeket megdöbbentett, de hangosan nem tette szóvá senki.
Úgy véltük, igen komoly kérdéseket vet fel az eset, amennyiben valóban így van, hiszen nehezen elképzelhető, hogy a súlyos szexuális visszaélésekkel vádolt (a rendező ezeket közös megegyezésen alapuló, játékos pedagógiai elemek használataként értelmezte) szakember titokban osonjon be dirigálni a próbákra, azt remélve, hogy mindez titokban marad.
Mivel számos kérdésünk volt, melyekre választ reméltünk, írtunk a főigazgatónak, aki a darab alatt vezényel, hogy kiderüljön, mi az igazság.
Mivel más elérhetőséget nem találtunk a színház oldalán, a központi címre írtuk meg az alábbi kérdéseket:
- Kerényi Miklós Gábor valóban jelen volt-e a próbákon?
- Ha igen, akkor mindez mivel magyarázható tekintettel az adott körülményekre?
- Amennyiben igaz az állítás, Ön tudott-e róla, az Ön engedélyével történt-e mindez?
- Amennyiben igaz, azonban Önnek csak később jutott a tudomására, milyen lépéseket tett?
Tisztelt Szerkesztőség!
Alábbi e-mailjüket tegnap 16:06-kor, az irodai munkaidő után küldték a színház egy központi címére, ezért – mivel nem kaptam meg – nem tudtam előbb válaszolni. Sajnálatos, hogy az Önök közlése nyomán ez a sajtóban terjedve azt a látszatot kelti, mintha nem akartam volna reagálni, valószínűsíthetően azért, mert a híresztelés igaz, vagyis A sevillai borbély nyári produkcióját Szegeden színpadra állító próbák a nov. 9-i közleményemmel ellentétben mégsem a rendező személyes részvétele nélkül folytak.
Szegedi olvasójuk felháborodása indokolatlan, mivel a próbafolyamat a nov. 9-i nyilatkozatomnak megfelelően zajlott. Kerényi Miklós Gábor – amint ez köztudott – az elmúlt hetekben Szentpéterváron rendezett, onnan november 13-án érkezett vissza. Az eredeti tervek szerint 13-án estétől átvette volna asszisztensétől a próbák vezetését, de a személyét érintő botrány kirobbanását követően az előadást létrehozó koprodukciós partnerek úgy döntöttek, hogy ez nem történhet meg. A döntésről a produkció tulajdonosa, az Operettissima Kft. vezetője értesítette a rendezőt, aki ezt tudomásul vette.
Kedves olvasójuk félreértését az okozhatta, hogy amikor október 29-én felállítottuk a darab díszleteit, aznap és 30-án délelőtt Kerényi Miklós Gábor rendelkező próbát tartott, azaz itt járt a színházban – de ez a botrány 30-án esti kirobbanását megelőzően történt! Ekkor a koprodukciós partnerek azonnal meghozták a döntést, a rendező pedig sem tudtommal, sem álruhában nem járt a színházunkban október 30-a óta. Ahogy a sajtó megkeresésére közöltem, a Szegedi Nemzeti Színház és a rendező között semmiféle szerződés nincs, aminek a felbontásán el kellett volna gondolkoznom, de a produkció tulajdonosának egyetértésével már november 2-án úgy döntöttem, hogy az előkészületekben való személyes részvétele nemkívánatos. Azóta minden így történt, azaz a közleményemből idézettekkel szemben álló esemény, incidens nem volt. Mivel az előadás karmestereként a próbákon magam is jelen voltam, ezt teljes biztonsággal állíthatom.
Kérem, hogy kérdéseikre adott válaszaimat tudassák az olvasóikkal. Esetleges jövőbeli kérdéseik könnyebben elérnek hozzám az alább olvasható e-mail címeken.
Üdvözlettel: Gyüdi Sándor
Fotó: zene.hu