A valódi viták otthona

Reflektor

Népszavazási kezdeményezések megakadályozása komoly kárt okozhat a költségvetésnek

Szigeti Cecília

2017. július 10. - szénhidra

 

novekedes.jpg

Budapesten és a vidéki városokban is erősödnek a helyi politikai célokért síkra szálló mozgalmak. Egyre több ember érzi, hogy rá is tartozik az, ami a környezetében történik: bele akar szólni a jövőjét közvetlenül befolyásoló kérdésekbe, hogy rendezzen-e Budapest Olimpiát, akarjuk-e a Ligetprojektet, épüljön-e társasház egy sportpálya helyére vagy mi legyen Győrben a Püspökerdő sorsa. Nálunk jelenleg szinte képtelenség egy választópolgárnak helyi népszavazást kezdeményezni. Az önkormányzatok sem támogatják az innovatív részvételi formákat, sőt néhol még a döntéshozatal átláthatósága is komoly gondot jelent. A népszavazási kezdeményezések megnehezítésével vagy ellehetetlenítésével nem csak az a gond, hogy létrejöhet egy pazarló, túlárazott, környezetet károsító vagy értelmetlen beruházás, hanem a legnagyobb probléma, hogy az emberektől elvették a döntés jogát.

„Mindent a népért, mindent a néppel együtt, semmit a népről a nép feje felett. Ez a demokrácia.”- mondta Kossuth Lajos 1852-ben. Csak ezt a gyakorlatban valahogy nem igazán sikerül megvalósítani.

A hazai tendenciákkal ellentétben 1990-től kezdve a világon egyre több önkormányzat vezette be a részvételi költségvetést, mint döntéstámogató eszközt. Számos országban: Kanadától Kínáig vannak olyan városok, amelyeknek a lakosai rendelkezhetnek a költségvetés egy része felett, saját ötleteiket, projektjeiket megvalósítva. Vannak olyan megoldások is, ahol egy beruházási összeghatár felett kötelező közvetlenül bevonni az érintetteket. Vagyis itt nem csak egyes ügyekben kérdezik meg a lakosság véleményét, mint egy népszavazásnál, hanem a lokális gazdasági tervezés alapeleme a helyi közösség részvétele.

2009-ben a becslések szerint 250 településen vezették be a részvételi költségvetést, jelenleg pedig 1500 körül lehet ezeknek a városoknak száma. A gyakran emlegetett példák között van Brazília: a másfél millió lakosú Porto Alegre volt az első város, ahol bevezették a részvételi költségvetést és itt a lakosság a teljes költségvetés egyötöd részéről dönthet. Az országban számos más településen is működik a rendszer, többek közt olyan nagyvárosokban is, mint Sao Paulo.

Az európai példák közül kiemelkedik Lengyelország, ahol a fővárosban, Varsóban és számos további lengyel településen is bevezették és működtetik a részvételi költségvetést. A „lengyel modell” a magyarhoz hasonló intézményi környezetben fejlődött ki és jelenleg közelebb áll egy kvázi-népszavazáshoz, mint a valódi, részvételi költségvetési folyamathoz, ám évről évre egyre kiterjedtebbé és professzionálisabbá válik. Magyarországon jelenleg a 2013. évi CCXXXVIII. törvény szerint nem lehet helyi népszavazást tartani a költségvetésről, a zárszámadásról vagy a helyi adókról – ettől függetlenül az egyes nagyprojektekről (amelyeknek jelentős költségvetési hatása is van) lehetne.

Mire jó – vagy mire lenne jó – a részvételi költségvetés? A Védegylet 6 fontos érvet fogalmazott meg:

  1. növeli a kormányzat és a kormányzati intézkedések támogatottságát,
  2. növeli a részt vevő politikai erők támogatottságát,
  3. segíti a helyi szintű tervezést,
  4. csökkenti a rejtett gazdaságot,
  5. csökkenti a korrupciót és a közpénzek elpocsékolását,
  6. hozzájárul a demokrácia minőségének javulásához.

Még ha el is hisszük, hogy Kossuthnak tényleg igaza van és a részvételi költségvetés jó eszköz lenne a gazdaság újratervezésére, biztosan felmerül ellenérvként: a lakosság közvetlen bevonása a döntésekbe, sokba kerül. Egy népszavazás, vagy a lakosság bármilyen rendszeres bevonása költségekkel jár, ugyanakkor a döntéshozókra irányuló a szigorúbb ellenőrzés, nagyobb átláthatóság valószínűleg csökkenti a beruházási költségeket.

Az egyes svájci kantonokban különbözőképpen szabályozzák, hogy milyen esetekben kell a költségvetésről és a beruházásokról népszavazást tartani, így egy országon belül hosszú idősorok elemzésével vizsgálható a lakosság bevonásának gazdasági hatása.  Lars Feld svájci kutató a kantonok adatait elemezve érdekes következtetésekre jutott. Azokban a kantonokban ahol a kormányprogramokat az állampolgároknak népszavazásán kell jóváhagyni, mielőtt a pénz felhasználják, átlagosan 19%-kal csökkentek a kormányzati kiadások és ez az összeg nagyobb volt, mint a népszavazások költsége. Népszavazásra tehát részben azért van szükség, hogy olyan beruházások jöjjenek létre és olyan módon, ahogy azt az érintettek többsége szeretné. Másrészt azért is kellenek népszavazások, hogy a támogatott beruházások gazdaságosan készüljenek el.

Jelentős költségvetési hatású beruházásról szóló népszavazás megakadályozása nem csak antidemokratikus, hanem akár milliárdokban kifejezhető közvetlen gazdasági kárt okozhat a közösségnek.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://reflektor.blog.hu/api/trackback/id/tr7712653943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paróczai 2017.07.10. 12:37:31

Rég olvastam ennyi ostobaságot összehordva. Szóval Fekete Pákó, meg Kovács Gyula asztalos döntse el, hogy mi épüljön a városban? Miért is találták ki a képviseleti demokráciát a népgyűlés helyett? Részint túl sokan vagyunk egy megbeszéléshez és mindig van pár hülye, amelyik a legjobb elgondolásokat is lefikázza. Arról is szólhatnánk pár szót, hogy a nagy szavazgatás mennyi pénzt is vinne el? Minden országos népszavazás úgy 4-6 milliárdot. Legyen csak tíz ügy évente! Ilyen idiótaságot régen olvastam már!

Vámos Zsolt 2017.07.11. 00:49:41

@Paróczai: Akkor Svájcban és sok más helyen miért működik a dolog?
Miért nem dönthet Kovács Gyula asztalos?

Egyébként elektronikus módon is megoldható a népszavazás, sokkal olcsóbban, mint szavazóurnákat használva.

Paróczai 2017.07.11. 07:48:02

@Vámos Zsolt: Itt nem megoldott. Először a feltételeket kellene kialakítani, aztán ötletelni. Amúgy van egy stábja a politikusoknak, akik felkészítik őket a kényes szavazásokra, pl. Paks. Egy médiahiszti után akkor ne legyen energiánk, mert Kovács Gyula utálja a Fideszt?

chrisred 2017.07.11. 12:56:18

@Paróczai: Azért vezették be a képviseleti rendszert, amiért a részvénytársaságoknál igazgatótanács működik. A folyamatos működéshez, az operatív döntések megfelelő időben történő meghozatalához kell egy állandó szervezet. De ez nem jelenti azt, hogy a részvényeseknek nincs beleszólása a saját tulajdonuk igazgatásába.

Kivlov 2017.07.11. 13:26:17

nem.
hülyeségekről népszavazni. az okoz komoly károkat.

legális 2017.07.11. 13:40:06

T. Poszter!
Attól, hogy költségvetési szavazásnak hívod, még pártszimpátia, vagy Orbán/Nemorbán szavazásra kerülne sor.
Az ellenzék tök simán és nagy arányban szenvedne most vereséget.
Gondold tovább, ha 2-3 esetben leszavazzák a részben állami beruházásokat, utána mikor fognak bármit is odaigérni, még akárcsak szavazásra is.
A képviseleti demokráciától jelenleg nem tudok hatékonyabbat a döntéshozatalra.
Ja, és a nevében is demokratikus.

Netuddki. 2017.07.11. 13:41:47

@Paróczai: Na, és Kováts Gyula miért "utálja" a tolvajfideszt, ostoba?

Netuddki. 2017.07.11. 13:46:42

@legális: Köcsög tolvajfideszesek! A magyarokat pont ti osztottátok meg, most meg azon picsogtok, hogy orbán/nemorbán szavazásra kerülne sor? Csak nem fostok, hogy a hirdetett bolsevik többségetek valójában kisebbségbe kerülne?

Az meg amit műveltek az országban, minden, csak nem "képviseleti demokrácia". A képviseleti demokráciákban nem pár volt kollégista jogász haver dönt gombnyomogató droidokkal támogatva egy egész ország sorsáról. De még ha okosak lennétek! De nálatok ostobább tolvajt még nem hordott a hátán a magyar föld!

legális 2017.07.11. 13:49:17

@legális: Az OK, hogy a választó programok, ígéretek közül válogat szavazáskor. Az viszont már nem lehet hatékony, hogy megszavaz egy programot (pártot), majd abból a programból egyes dolgokat esetileg kiszavaznak. Azzal a program egésze is borul.
Ugyanez a probléma jelentkezne, ha 2018-ban a szivárványkola nyerne. Egyes ember szavazott programokra, majd a programokat toló pártok hatalomra kerülve kigyomlálnak egymás programjából elemeket, így elrontva az egészet. Egy haygományos koalíciónál ez nem probléma, mert a programok jó része hasonló.
Az engem kicsit bosszant, hogy a biztos vereség tudatában ballib oldalon kiturkálnak olyan technikákat, amivel keresztbe lehet tenni a kormánynak és átfogó felelősség nélkül szakaszgyőzelmeket aratva akadályozni a munkát.

chrisred 2017.07.11. 14:01:12

@legális: Nem, a választó nem programok és ígéretek, hanem személyek közül válogat. Semmilyen ráhatása nincs arra, hogy azt a programot később ki is kényszerítse a győztes politikai erőből. Ha csak nem népszavazás útján.

legális 2017.07.11. 14:09:51

@Netuddki.:
1. Valószínűleg te vagy köcsög
2. Ki osztott meg kit? Werberre emléxel? Amúgy az hogy Orbán/Nemorbán szavazásra kerülne sor csak annyit jelent, nincs olyan akit a másik serpenyőbe tehetnénk, erről szól a szivárványkola
3. A pártok valamilyen értékrend mentén szerveződnek, így történt a Fidesz esetében is.
4. Eddig 3* megválasztották őket demokratikus körülmények között, többször meg nem. A gombnyomogatásra is kaptak felhatalmazást, miként mások is, amikor kormánypárton voltak.

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 15:20:59

@legális: "Az OK, hogy a választó programok, ígéretek közül válogat szavazáskor. Az viszont már nem lehet hatékony, hogy megszavaz egy programot (pártot), majd abból a programból egyes dolgokat esetileg kiszavaznak. Azzal a program egésze is borul."
Tudnád idézni, milyen kormányprogrammal lépett fel a Fidesz 2014-ben? Ugye nem az volt benne, hogy kilopják a magyarok szemét is, ha kell, erővel elbirtokolnak nekik megtetsző cégeket, felvásároltatják saját embereikkel a termőföldeket, és tovább süllyesztik az EÜ meg az oktatás szinvonalát, meg hogy sosem lesz népszavazás? - Vajon hány szavazatot kaptak volna?

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 15:39:40

@legális: "3. A pártok valamilyen értékrend mentén szerveződnek, így történt a Fidesz esetében is."
Ez most komoly? Arra szerveződtek, hogy aki gazdag fideszes, az a törvények felett áll, bármit is követ el, és még gazdagabb lesz, a többi meg harcoljon, mint disznó a jégen. Ez a bevallott érték, a Nemzethy Nagytőke (czy-nal) kialakítása, minden egyéb hang elhallgattatása. - Vonzó egy párt, mondhatom. Hát akinek van hozzá gusztusa...

chrisred 2017.07.11. 15:40:01

@Bikkfanfutyulo: Arról nem beszélve, hogy Fidesz 2010-es választási programjában egy szó sem szerepelt Paks 2-ről, viszont benne volt, hogy évente felújítják és energiahatékonnyá teszik a magyarországi lakásállomány 10%-át - így tíz év alatt 4 ezer milliárd forintból az egész ország energiafelhasználását kezelhetővé teszik. Most, amikor ezt a megoldást javaslom Paks 2 helyett, vérszopó sorosista ügynöknek minősülök.

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 15:59:29

A Fidesz ugye kiharcolt egy népszavazást a vizitdíj ellen. Persze nem volt nehéz, szerintem is hülye ötlet volt, a Fidesz később simán felemelte a járulékot és ugyanazt érte el vele. De hogy velük szemben ne győzhessen népszavazás, megemelték az érvényességi küszöböt. - És a fagyi mint tudjuk, visszanyalt.

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 16:10:53

@chrisred: Pedig ha dicsérted volna bölcs intézkedésüket, talán még egy jól fizető állást is kaptál volna. Aztán hogy így felduzzadt az államapparátus, ki kell rúgni párszáz ügyintézőt. :-P

legális 2017.07.11. 16:20:37

@Bikkfanfutyulo: Folytatjuk. És nyertek vele

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 16:21:49

@legális: Persze, mert senki nem mert arra gondolni, ami lett belőle. - Akkor mégis csak hazudtak, ugyebár. :-)

legális 2017.07.11. 16:25:12

@Bikkfanfutyulo: netuddki kolléga írta "A képviseleti demokráciákban nem pár volt kollégista jogász haver dönt gombnyomogató droidokkal támogatva egy egész ország sorsáról." Erre írtam, hogy a pártok valamilyen értékrend mentén szerveződnek. Így volt a fidesznél is. Akkor 1987-88-ban szó nem volt arról amit írsz, hogy gazdag fideszes, mindenek fölött, törvények felett stb.
Hibátlan politikai erő itthon sincs, máshol sincs. A választékból te sem tudsz jobbat. HA mégis tedd közkinccsé

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 16:29:40

@legális: Az akkori Fidesz vállalható volt, nem én írtam le ekkora kört a politikai pályán, amitől mára (inkább már évek óta) vállalhatatlan ez a társaság, ami időközben ráadásul maffiává alakult.

Bikkfanfutyulo 2017.07.11. 16:36:55

@legális: A "nem hibátlan párt" és a "szervezett bűnözői csoport" között nagy a különbség, szerintem bárki (még Bokros is) alkalmasabb lenne, kevesebb kárt okozna.

Vámos Zsolt 2017.07.12. 08:51:40

@Paróczai: Elektromos energiát máshogy is elő lehet állítani, a fogyasztást is lehet csökkenteni.

Ausztria felépített egy atomerőművet, de sohase üzemelte be, mert a nép nem akarta. Ausztriában nem lett ezért elektromos áram hiány.
süti beállítások módosítása