Két évvel ezelőtt sajátos előterjesztés került a Fővárosi Közgyűlés képviselői elé, a zárt ülésen tárgyalt és helyszínen kiosztott előterjesztésből az derült ki, hogy a főváros koncesszióba adná a városnéző (hop-on hop-off) buszok üzemeltetésének jogát, a jelenlegi hat, egymással versenyző cég helyet egyetlen egynek. A nyertes 20 évre kerülne monopolhelyzetbe a milliárdos bevételt hozó piacon. A 24.hu akkor azt írta, hogy a szállodaüzletben – így a budapesti Buddha-Bárban – érdekelt jordán testvérpár Zakaría és Szamír Hamdan nyerhet a koncesszión.
A Magyar Nemzet értesülései szerint a brit-francia Big Bus Tours Ltd. ajánlata azonban megelőzte a Hamdan testvérekhez köthető Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft. ajánlatát, a Fővárosi Közgyűlés érvénytelennek nyilvánította a pályázatot. A közgyűlés döntésének hátteréről szóló cikk úgy fogalmazott, hogy „A beérkezett ajánlatokat törvényességi és gazdasági szempontból is vizsgáló szakértők egyértelműen megállapították, hogy a két évtizedre szóló koncessziós jog megszerzésével és a megajánlott díjak alapján »észszerű hozamot meghaladó, rendkívüli mértékű extraprofit realizálása prognosztizálható«”. A rendkívüli mértékű extraprofit miben létéről pedig így: „A budapesti városnéző buszok húsz évre becsült üzemeltetési költségeinek közel a négyszeresét elérő, jóval több mint százmilliárd forintos haszonra tehettek volna szert a nyáron kiírt fővárosi koncessziós pályázat nyertesei.”
A Fővárosi Közgyűlés szerdai, rendkívüli ülésén újra a képviselők elé kerül a Javaslat a „Koncessziós szerződés városnéző autóbusszal végzett helyi külön célú menetrend szerinti személyszállítási tevékenység ellátására” tárgyú koncessziós beszerzési eljárást lezáró és egyéb döntések meghozatalára c. előterjesztés, amely ugyanakkor e poszt írásakor még mindig nem volt elérhető*. Az előterjesztéseket és mellékleteket az ülés előtti héten szokták elérhetővé tenni, kivéve, ha a városnéző buszok koncessziójáról szól, mert annak eddig egyetlen fordulóban sem sikerült nem az utolsó pillanatban elérhetővé válnia.
Külön érdekesség, hogy a kormánypropagandává züllesztett Origo épp most érezte aktualitását annak, hogy legutóbbi nyertes Big Bus Tours Ltd-ről megírja, hogy nem adnak számlát, elkerülik az adófizetést és még a kerekeik is kopottak. Mindez persze, lehet, hogy a véletlen műve, arra gondolni sem merünk, hogy pont ugyanazok szólnak bele az Origo szerkesztőségébe, akik e meglehetősen furcsa koncessziós eljárást folyamatosan át akarják nyomni a Fővárosi Közgyűlésen.
A Közgyűlés végül úgy döntött, hogy újból eredménytelennek nyilvánítja a koncessziós eljárást és felkéri a BKV-t, vizsgálja meg, hogyan tudja a Demszky-Hagyó korszakban kiszervezett városnéző buszoztatást saját erőforrásból vagy alvállalkozó bevonásával megszervezni. Alighanem valakik túltolták, szemet szúró nyomulásuk és a pofátlan extraprofit, amelyre hajtottak már túl sok volt. A történet azonban maga a szabályos illusztráció arra, hogy milyen erők szólnak bele a fővárosi döntéshozatalba és milyen célból. Végezetül tekintsük meg, hogy mely cég nyerte volna második körben az eljárást és írjuk fel szépen. Alighanem hallunk még róluk.
*Az előterjesztés kedd este került fel a budapest.hu "E-információszabadság oldalára. A Közgyűlés szerdán reggel kezdődött, a Városfejlesztési Közlekedési és Környezetvédelmi Bizottság kedd délben tartott ülése sem tudta tárgyalni. A poszt élesítésével megvártuk, hogy megismerhessük annak tartalmát.)
(A nyitóképen Orbán Viktor látható, amint átadja a Hamdan-testvérek érdekeltségébe tartozó Buddha-Bárt.)
Te követed már a Reflektort a Facebookon? Nem! Akkor ITT most megteheted! Köszönjük!